Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-20, 12:26   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Jeg vil gjerne ha tips om skjønnlitterære bøker som i mer (eller mindre) grad omhandler/omtaler/foregår i eller rundt hage, planter eller blomster. Typ "Stiklingen" og "Blomstenes hemmelige språk".


Sist redigert av Mei : 15-06-20 kl 13:59.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:30   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

"Den hemmelige hagen" av Frances Hodgson Burnett selvsagt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:31   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Opprinnelig lagt inn av My, her.

"Den hemmelige hagen" av Frances Hodgeson Burnett selvsagt.

Den har jeg faktisk aldri klart å lese. Begynte alltid å gråte da jeg prøvde som yngre. Jeg setter den på lista!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:33   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Jeg leste den sikkert ti ganger som barn, har lest den høyt for egne barn, sett minst to ulike filmadapsjoner, og en gang som teater.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:34   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Denne er veldig søt: https://www.bokklubben.no/boeker/et-...oduktId=116026

Jeg har hørt den på lydbok i Storytel (flere ganger) ...

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:36   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Og ditto med denne: https://www.bokklubben.no/traer-vill...uktId=12419106

Denne er også fin, men finnes nok ikke som lydbok: https://www.bokklubben.no/ville-dyr-...uktId=11023500

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:46   #7
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Denne er veldig søt: https://www.bokklubben.no/boeker/et-...oduktId=116026

Jeg har hørt den på lydbok i Storytel (flere ganger) ...

Bestilt! Fant den i papirutgave, foretrekker det.

Meisenes hemmelige liv har jeg faktisk. Fin, men blir ikke nok skjønnlitterær for meg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 12:55   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Er Bienes historie innafor? Jeg har hørt begynnelsen som lydbok, men glemte å høre resten, så aner ikke om den er bra.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 13:32   #9
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er Bienes historie innafor? Jeg har hørt begynnelsen som lydbok, men glemte å høre resten, så aner ikke om den er bra.

Bedre enn de andre bøkene hun har skrevet i samme sjanger synes jeg.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 13:35   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Jeg tenkte å nevne Bienes historie. Den handler jo en god del om bestøving i hvert fall.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 13:58   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er Bienes historie innafor? Jeg har hørt begynnelsen som lydbok, men glemte å høre resten, så aner ikke om den er bra.

Den er absolutt innafor, men desverre allerede lest.

Setter stor pris på alle forslag!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 23:52   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Bienes hemmelige liv.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 00:03   #13
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Fugletribunalet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 10:27   #14
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Himmelblomsttreet av Gert Nygårdshaug

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 09:41   #15
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Kom over dette arrangementet / bokbadet i dag (kan livestreames) og tenkte på denne tråden:

https://litteraturhuset.no/arrangeme...gylne-tigeren/

https://www.bakomslaget.no/den-gylne-tigeren

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 10:07   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

I ekte FP-ånd vil jeg anbefale en bok som da ikke er det du spør om, men sakprosa.

Seks planter som forandret verden. Utrolig spennende å se ringvirkningene til potet, kaffe og pepper for eksempel!

Ellers er det selvfølgelig Bienes hemmelige liv, av Sue Mona Kidd. Jeg prøver å kommepå en bok jeg har lest om en gartner, men uten hell så langt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-20, 16:48   #17
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Stiklingen. En nydelig liten islandsk bok om en ung mann, en legendarisk rosehage og livet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-20, 16:50   #18
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjønnlitterært om hage/planter/blomster

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Stiklingen. En nydelig liten islandsk bok om en ung mann, en legendarisk rosehage og livet.

Og der skjønte jeg hvorfor jeg ikke hadde anbefalt den første gangen jeg svarte!

Men da foreslår jeg i stedet Happiness av Aminatta Forna. Den handler om mange ting men også om hage og vill natur i storby.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no