Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har du en god suppe å anbefale?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 13:07   #21
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Unskyld men må le litt. Ja ja fint å kalle de ungarsk Gulyás . Den er veldig veldig langt fra originalen! HVis noen har lyst på ekte ungarsk gulyas bare rop ut.

UT!

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:10   #22
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

hihi desverre for man ikkde tak i de ekte ingrediensene her i norge. Men er dere noen gang i ungarn så burde dere hamstre ungarsk paprika Som sagt rop ut om dere er interessert i den ekte oppskriften.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:11   #23
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

*abbonerer*

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:16   #24
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Deilig potetsuppe.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:19   #25
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

hihi desverre for man ikkde tak i de ekte ingrediensene her i norge. Men er dere noen gang i ungarn så burde dere hamstre ungarsk paprika Som sagt rop ut om dere er interessert i den ekte oppskriften.

så du ikke jeg ropte ut!!

Det betyr at jeg gjerne vil ha oppskriften.

Kjøpte noen paprikakrydder en gang i Praha, som jeg tror ligna, hadde litt røkt smak på en måte, men nå er det tomt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:02   #26
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Legger ved en you tube link der hvor man kan se hvordan den originale lages. Ps ikke se på mannen kun fremgangsmåten til suppen.


(Kilde: youtube.com)


  • 500 g oksekjøtt
  • 150 g løk
  • 550 g poteter
  • 350 g gulerøtter
  • 1 båt hvitløk
  • 50 g olje
  • 50 g paprika og tomat
  • salt
  • karve
  • paprika pulver
skjære løken og brune det i olje, putter oppi paprika pulver (pass på slik at det ikke brenner ellers smaler det besk), kjøttet som er skjørt i biter, karven og hvitløken. Har oppi salt og har oppi litt vann og koker det nesten ferdig. Skjærer grønnsakene i biter og har det oppi gryta. og har oppi mengde vann slik at alt blir akkurat dekket. Og koker det ferdig.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:06   #27
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Hva med en god og mettende linsesuppe?

http://www.foreldreportalen.no/forum...56&postcount=7

  Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:08   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Du kan få min spesialoppskrift på Mulligatawnysuppe. Den er virkelig supergod.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:52   #29
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du kan få min spesialoppskrift på Mulligatawnysuppe. Den er virkelig supergod.

Det er den lengste suppeoppskriften ever. Går det bra om jeg skipper mandlene? Kan jeg steke kyllingfileter? Og skal risen has oppi suppen?

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 17:08   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er den lengste suppeoppskriften ever. Går det bra om jeg skipper mandlene? Kan jeg steke kyllingfileter? Og skal risen has oppi suppen?

Kan skippe mandler ja. Og man kan godt steke kyllingfileter også, det tar bare mye kortere tid om man bruker ferdiggrillet kylling.

Risen skal opp i suppen når man spiser den. Ris og koriander synes jeg er essensielt, men kan bruke bladpersille også for de som ikke liker koriander.

Den er litt lang den oppskriften, men likevel lettvint, man kan lage suppen i god tid i forveien, den blir bare bedre om den får satt seg litt. Og så varmer man opp og legger i epler og yoghurt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 17:43   #31
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Denne er kjempegod. Alle grønnsakene må kuttes i bittesmå biter.

Minnesota Wild Rice Soup

2 Tablespoons butter
3 carrots, finely diced (about 1 cup)
2 leeks, (white and light green part) finely diced. (about 2 1/2 cups)
2 stalks celery, finely diced (about 1 cup)
1/4 cup all-purpose flour
2 quarts chicken broth
3/4 cup wild rice
1/2 teaspoon salt--or to your taste
3/4 cup hot cream ( I used 1/4 cup, plus 2/4 cup 1% milk)
3 Tablespoons dry sherry
1/4 cup minced chives
3 Tablespoons parsley

Heat butter in a heavy soup pot over medium heat. Add the carrots, leeks, and celery and cook about 5 minutes, stirring occasionally Reduce the heat to low and add the flour. Cook this for about 3 minutes, stirring constantly.
Add the stock to the flour and vegitable mixture, slowly, whisking to avoid lumps. Bring the soup to a simmer. then add the wild rice and salt. Simmer for 45 minutes until the rice is tender, but still a little chewy.
Add the heated cream, sherry, and chives. Season with salt, if necessary. Serve in bowls garnished with parsley.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 17:44   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Hva er forskjell på broth og stock? Stock = kraft, men hva er broth?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 18:06   #33
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er forskjell på broth og stock? Stock = kraft, men hva er broth?

Broth = kjøttkraft.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 08:53   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Så broth og stock er det samme, bare dialekt-/språkforskjeller?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:09   #35
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.570
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Deilig potetsuppe.

Jeg endte opp med en slik, men moddet bittelitt på oppskriften. La til en god del hvitløk, og erstattet mer av vannet med fløte. Veldig god suppe!

Esmes Mulligatawny skal vi ha på lørdag. Jeg manglet for mange ingredienser. Koriander, blant annet. Men den ser insanely god ut.

Tusen takk for oppskriftene og tipsene! Jeg skal jaggu jobbe meg gjennom denne listen altså, fantastisk mange gode supper.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 09:17   #36
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Åh! Den Muligatawnyen skal jeg lage på lørdag.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 17:19   #37
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Indisk currysuppe:

Hakk opp en løk, 3 fedd hvitløk, rasp et par cm med fersk ingefær og 2-3 vårløk. Stek blankt i smør, sammen med 1-2 ts sambal oelek (avhengig av hvor sterkt du ønsker den).

Ha så i 2 revede gulrøtter, og krydre med 1 ss malt koriander, og karri etter smak (jeg bruker ganske mye).

Ha i 1 l kyllingkraft (evt. hønsebuljong), og la småkoke i 10 min. Ha til slutt i en boks kokosmelk (IKKE fettfri!), og en dæsj kremfløte. Ha i kyllingkjøtt - salatkjøtt funker faktisk veldig bra. La trekke, og server. Nam!

Idag smakte jeg en kjempegod currysuppe, kan tenke meg den lignet på denne! Måtte søke oppskrifter med en gang jeg kom hjem... Skal ihvertfall teste Salt sin oppskrift, den høres kjempegod ut.

Kan man lage den dagen før, mon tro?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 17:23   #38
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Det tror jeg helt sikkert!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:03   #39
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Jeg lagde en nydelig høstsuppe i dag som virkelig kan anbefales:

300 g sellerirot
300 g gulrot (ca. 2 stk)
300 g kålrot (tisvarer en liten kålrot)
300 g pastinakk
2 vårløk
1 middels løk
2 kjøttpølser
1 "tommelfinger" fersk ingefær
1 "dash" matfløte
1 ss hvetemel
1,2 l grønnsaksbuljong (eller annen buljong)
Bladpersille eller kruspersille
Sort pepper

Grønnsakene kuttes i terninger. Ingefæren finhakkes. Fres løk, vårløk og gulrøtter i litt olje. Tilsett buljongen, resten av grønnsakene, ingefæren og persillen. Smak til med pepper. Kok i ca. 10 minutter. Tilsett kjøttpølsen og kok videre i ca. 5 minutter. Når grønnsakene er blitt myke lag jevning av litt av buljongen og hvetemel, tilsett jevningen sammen med en dash fløte og kok opp. Serveres med godt brød.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:06   #40
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en god suppe å anbefale?

Gådd, eg saknar suppesjappa på Solsiden når eg leser denne tråden!

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no