Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-06, 17:47   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Jeg har vært dum.

I et forsøk på å se ut som et voksent menneske har jeg kjøpt meg nye jobbklær, ettersom jeg begynner å jobbe igjen i overimorgen. Blant annet en sånn genser som later som den er en skjorte (innerst) og en genser (ytterst). Etter å ha vasket dem en gang gikk det nå opp for meg at den delen som later som den er en skjorte må strykes. Og jeg er forferdelig dårlig til å stryke! Særlig snipper og krager og sånt. Har tittet på mims bildeserie, men denne er jo enda verre å forholde seg til. Og hvordan stryker man noe sånt uten å få en delvis strøket genser og måtte dermed stryke hele?

Gode råd og lure triks for sånne delvise plagg?

Og når skjorta er hvit og genseren svart, vasker man den på lys eller mørk klesvask?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:51   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke?

Jeg er en racer på å stryke. Ett tips er å begynne med de minste delene. Begynner du med de største vil de bli krøllete igjen før du er ferdig.

Begynn med krave, fortsett med mansjetter, ermer, forside, bakside av skjorta.

Ermene er lettest å stryke hvis du legger dem flate etter sømmen under ermet, dvs. du bretter i sømmen. Det er lettere å stryke skjorter hvis du har et sånn ermestykke til å sette på strykebrettet, Særlig når du skal stryke en sånn skjortegenser som du snakker om, der er jo delene du skal stryke veldig små, og det er lettere å få dem trykket flate mot en mindre flate.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:29   #3
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Vask alltid etter lyseste farge. Plagget er (skal ihvertfall være) konstruert for å ikke farge av på seg selv (mens hvis du vasker den på svart, kan de andre svarte plaggene gjøre det).

Du trenger bare stryke mansjettene og kragen. Legg halslinningen "rundt" spissen på strykebrettet (du trer på en måte genseren innpå) slik at deler av kragen blir liggende flatt, og så stryker du den delen som er flatt. Og dreier så rundt på genseren slik at et nytt stykke kan legges flatt og strykes.

Mansjettene legger du dobbelt hvis ikke det er noen måte å brette dem ut på, og så stryker du dem dobbelt MEN IKKE HELT UT TIL BRETTEN. Og så rister du dem litt, legger bretten et nytt sted og stryker der bretten var isted.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:33   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Jeg er totalt håpløs når det kommer til stryking, og det er vel den "husmor-oppgaven" jeg misliker mest ...

Jeg leser og lærer!

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:44   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Takk, o kloke damer!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-06, 10:35   #6
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er en racer på å stryke. Ett tips er å begynne med de minste delene. Begynner du med de største vil de bli krøllete igjen før du er ferdig.

Herregud, hvorfor har jeg aldri tenkt på det?! Nå lærte jeg noe nytt i dag også!

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 13:25   #7
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er en racer på å stryke. Ett tips er å begynne med de minste delene. Begynner du med de største vil de bli krøllete igjen før du er ferdig.

Oi, det var noko eg aldri har tenkt over! Takk for tips! Eg har alltid spart alle dei grusomme detaljane til slutt.... Noko anna eg lurer på, er kvifor effekten på strykejernet er minst dobbelt så stor akkurat i det eg klarar å stryke ein ny brett på skjorta, i forhold til når eg skal prøve å glatte den ut igjen etterpå....

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:32   #8
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Kan noen lære meg å stryke et litt forvirret plagg?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Blant annet en sånn genser som later som den er en skjorte (innerst) og en genser (ytterst). Etter å ha vasket dem en gang gikk det nå opp for meg at den delen som later som den er en skjorte må strykes.

Det går veldig greit, når du har lest anvisningene her. Har en likeens genser fra Kappahl som jeg strøk igår, ble så fin atte!
Enjoy!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no