Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Takvask ...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-06, 22:11   #41
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takvask ...

Vi har forresten ventilasjonsanlegg i huset så jeg er ikke plaget med fett og greier i taket på kjøkkenet.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:32   #42
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Takvask ...

Vasker med salmiakk og en klut for hånd. Taket er så lavt, ikke noe
standartakhøyde her.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:38   #43
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det som er med virkelig møkkete tak (og flater generelt) er at skiten løsner etter hvert som man jobber med den. Når en har vasket over én gang, så vil fukten fortsette å jobbe etterpå og løsne evt mer skit.
Men i et hjem hvor det ikke er røkt så burde det strengt tatt være nok med én gang.
Eneste unntak kan være kjøkkenet, hvor ofte fett legger seg i taket, og taket derfor må vaskes over en ekstra gang for å få med alt.


Men jeg (som aldri har vasket tak) innbiller meg at mine tak er superrene i utgangspunktet, jeg! De er helt hvite, de er ikke klissete eller noe, så jeg begriper ikke hvorfor jeg skal vaske dem. Jeg vasker nok av andre ting, for å si det sånn.
Vegger vasker jeg heller ikke, med mindre noen søler på dem. Jeg forstår at vegger kan samle støv (men tak??), men jeg verken ser eller kjenner noe støv på dem. Jeg holder meg til gulvvask jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:56   #44
Lotta
Fullverdig medlem
 
Lotta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Midt-norge
Innlegg: 39
Lotta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Takvask ...

Det spørs også på hvilket tak man har.
Har man murtak, som f.eks er i murblokker, er det kanskje bedre å male taket.
Tretak er kanskje lettere å vaske, men jeg anbefaler heller å male taket litt oftere, det blir et mye bedre resultat enn å få skjolder etter vaskingen.

Lotta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:57   #45
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Takvask ...

Her er det sånne plater. Heter det ikke takess tro?

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 05:38   #46
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Men jeg (som aldri har vasket tak) innbiller meg at mine tak er superrene i utgangspunktet, jeg! De er helt hvite, de er ikke klissete eller noe, så jeg begriper ikke hvorfor jeg skal vaske dem. Jeg vasker nok av andre ting, for å si det sånn.
Vegger vasker jeg heller ikke, med mindre noen søler på dem. Jeg forstår at vegger kan samle støv (men tak??), men jeg verken ser eller kjenner noe støv på dem. Jeg holder meg til gulvvask jeg.

Jamen ikke vask takene dine, da
Jeg snakket om skitne tak og vaskemetoder generelt, ikke dine tak.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 08:01   #47
Lotta
Fullverdig medlem
 
Lotta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Midt-norge
Innlegg: 39
Lotta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av Shakira, her.

Her er det sånne plater. Heter det ikke takess tro?

Hadde det vært meg, så hadde jeg malt disse platene.
Blir et mye finere resultat.

Lotta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 09:05   #48
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takvask ...

Beste, reneste, enkleste og raskeste metoden for tak som absolutt må vaskes? Sjekk Gule Sider.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 09:46   #49
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takvask ...

Mikrofibermopp, vann, salo og litt salmiakk gjør susen her i huset - vi har to vedovner, men det blir så reint atte

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 11:04   #50
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jamen ikke vask takene dine, da


Nei, det er jo det jeg ikke gjør..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 11:08   #51
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takvask ...

Har dårlig erfaring med mikrofiberkluter. Du tørker støv, vrir kluten i bøtta og tar med den den gamle skiten så den smøres utover med neste. Jeg holder meg til gode gamle tuer.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 20:16   #52
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av Lotta, her.

Hadde det vært meg, så hadde jeg malt disse platene.
Blir et mye finere resultat.


Nei, jeg maler ikke fem år gamle plater som er helt fine.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 20:19   #53
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Vi har forresten ventilasjonsanlegg i huset så jeg er ikke plaget med fett og greier i taket på kjøkkenet.

Det har vi også, men kjøkkentaket må vi likevel ta skikkelig. For ikke å snakke om oppe kjøkkenskapene. Der har vi lagt matpapir, så slipper vi så mye skrubbing.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 20:27   #54
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Takvask ...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Må man vaske taket? *vantro* Uten at man skal selge huset? Seriøst? Hvis så er tilfelle må jeg ta meg en tur i skammekroken. Det har jeg nemlig aldri gjort. Og føler litt på meg at jeg aldri kommer til å gjøre det heller.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-06, 21:09   #55
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Takvask ...

Jeg er også en sånn som ikke vasker tak. Ett tips har jeg dog: Har du vanlig paneltak, så vær forsiktig. Her i huset vårt var det nemlig rester av mopp i taket etter takvask, et par steder har tydeligvis moppen hengt seg opp i treverket og det har blitt hengende en liten dott. Ikke så lekkert.

Nå tror jeg at jeg må sjekke om det sitter igjen noe lo etter tre år i huset...

Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 21:08   #56
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Takvask..

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Jeg bruker en sprøyte og sprøyter oppi grønnsåpevann, deretter tar jeg moppen med rent vann og tørker over. Fungerer kjempegreit! (bruker en sprøyte som egentlig er til hagen tror jeg..)
Har vært med å vaske på svært skitne tak (røyk), og da drypper det gult!!

Jeg signerer denne - gjør det slik jeg også - men bruker Ajax med sitronduft og ikke grønnsåpe

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no