Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-12, 22:27   #1
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

"Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Dette er sannsynligvis den beste treningsartikkelen jeg har lest på lenge.

Sitat:

Hvis foreldrene er helt skrullete opptatt av å trene og å være kjempesunne hele tiden, tror jeg ikke vi formidler helse til ungene våre. Og hvis alle skal bli birkebeinere, tror jeg vi mister mange fra å sette i gang helsefremmende bevegelse. Det er de som aldri tror de vil greie å oppnå det naboen gjør og mister motet før de begynner.

Jeg er så enig, så enig. Jeg har selv vært, og er sannsynligvis tilbøyelig til å igjen bli det om noen år, svært opptatt av optimal trening og det å trene mye. Jeg har trent mye hele livet, men tok for alvor av i 25-26-årsalderen. Da lå jeg i flere år på 5-6 økter i uken med tung styrketrening og løping. Jeg trivdes med det, men sett i retroperspektiv ser jeg jo at det ble en besettelse. Da jeg fikk barn, og slet tungt med å komme i gang med treningen igjen, gikk jeg gjennom en lang prosess for at jeg skulle klare å innse at bra er godt nok og at Det er bedre å trene to ganger i uken enn ikke fem. En av grunnene til at jeg brukte over ett år med å komme skikkelig i gang med trening igjen var nemlig min hellige overbevisning om at om jeg ikke kunne trene "skikkelig", dvs slik jeg gjorde før, kunne jeg like gjerne la være. Ikke fordi jeg ikke så både de treningsmessige og de helsemessige fordelene med å trene færre ganger i uken, men fordi jeg rett og slett trodde at jeg aldri kunne bli fornøyd med så få økter i uken.

Medias fokus på trening har økt massivt de siste årene. Jeg synes det er flott at den helsemessige viktigheten av trening og bevegelse er i søkelyset, men jeg synes altfor ofte søkelyset er på hvordan vi skal bli best mulig, hvordan vi kan få fastere kropp, bli kvitt grevinneheng, få sprettrumpe og større biceps. Utseendefokuset er massivt. "Få kropp som Rihanna", "Slik trener Tone Damli Aaberge, gjør som henne og bli som henne", "Slik lokker du frem six-packen til sommeren", "Gjør kroppen bikiniklar".... ad infinitum. Vi skal hele tiden forbedre oss og bli en bedre utgave av oss selv. Hva gjør dette med selvfølelsen vår? (At de fleste tabloide treningsartikler av dét kaliberet er crap mtp. treningslære, er en annen sak.) I tillegg kommer det massive fokuset på at vi må trene så sabla optimalt hele tiden. Jeg tror dette stresser mange, og gjør at man mister mye treningsglede på veien. Blir man presentert for dette tilstrekkelig antall ganger, og er av det slaget som lar seg påvirke av det man leser, kan det ødelegge for treningsgleden. I mine øyne er (nå) den mest optimale treningsformen den som gjør at man faktisk trener og trives med den.

Jeg synes selvfølgelig ikke det er noe galt i å trene hardt og mye og legge ned tankearbeid i hvordan man kan få mest mulig ut av treningstimene sine; jeg har tross alt gjort det selv og kommer nok til å gjøre det igjen. Mange har svært stor glede av dette. Men jeg håper ikke at fokuset på mengde og optimalisering som f.eks treningsspaltene i en velkjent økonomi- og finansavis, og ei heller tabloide sprettrumpeartikler, ødelegger for treningsgleden til flere av mosjonistene som lunter avgårde i rolig tempo på joggeturen sin et par ganger i uken. Likevel har jeg en iboende frykt for at fokuset kan bidra til å gjøre akkurat dét.

Jeg mener bestemt at fokuset på trening har blitt hysterisk i mange kretser og i media, og at dette kan virke mot sin hensikt mtp. å fremme treningsglede og det virkelige poenget med trening for mannen og kvinnen i gata: den helsemessige gevinsten.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 22:52   #2
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Amen!

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 22:58   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Leste den artikkelen. Veldig gode poeng.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:05   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Jeg er uenig.

Jeg tror joggebølger og treningsdiller er fine greier. Jeg tror at for hver som bikker over og blir treningstulling, så er det mange, mange flere som oppdager treningsglede, en kropp som fungerer bedre, mer krefter til hverdagen, mer glede, mer mestring.

Er man i god form så er det også mer sannsynlig at man faktisk orker å spille ball med ungene, hoppe tau med dem, ake med dem og generelt få rumpa opp av sofaen.


Jeg tror denne greia med folk som trener helt hinsides og setter det foran alt annet er litt medieskapt. De fleste jeg kjenner som trener mye gjør det i stedet for å se på tv og være på Internett. Ikke i stedet for å være med ungene. Idiotene finnes jo, men jeg tror de er få.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:08   #5
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Veldig enig, Polyanna. Jeg kjenner meg ikke igjen i artikkelen. I noen kretser stemmer det kanskje, men jeg tror virkelig ikke det er normen at trening har blitt en usunn besettelse. Det tror jeg virkelig ikke noe på.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:09   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Nei, jeg kjenner meg heller ikke så veldig igjen. Jeg kan ikke trene. Dessverre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:41   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Tror mer dette har med personligheten til folk å gjøre. Jeg er typen som elsker å nerde - samme hva det gjelder. Hadde jeg trent hadde jeg nerdet der også. Om dette er en bra eller dårlig ting med personligheten til folk? Jeg vil si både/og. Klart det er sammenhenger hvor det lønner seg å bli helt ko-ko opphengt i ting, mens det i andre sammenhenger er lite heldig. Folk som når langt er helt klart "hektet", jeg leste et intervju med Northug hvor han sa at "Du må like at det gjør vondt" om mengdene og metodene han brukte når han trente. Og jeg tror det er en veldig god beskrivelse for alle som oppnår noe. Vis meg en som tjener 2 millioner i året - det er noen som elsker jobben sin, det garanterer jeg deg. Vis meg noen som er i eliten i sjakk - det er noe som har blitt ofret på veien. Vis meg noen som spiller fiolin som en gud - da er sikkert håndballen gått fløyten.

Man kan ikke få alt i livet, og jo flinkere man vil bli i noen av disse tingene, jo færre ting får man plass til.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 05-05-12 kl 23:51. Årsak: det -> deg
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:48   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Jeg leste også denne artikkelen, og tenkte mer som Polyanna. Jeg tror ikke det er et vanlig problem at folk prioriterer sprettrumpe foran barna.

Hvis jeg skal trene nok til å holde kroppen frisk, så er det ikke nok å herje rundt i hagen med ungene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:53   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.860
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Vel, jeg tror et problem med treningsnerder kan være at de ikke helt skjønner hvor inaktive andre faktisk kan være. Og når de da prøver å kommunisere med og motivere sofapotetene, vil antagelig en del av optimalitetsretorikken og du-må-opp-i-puls-preiket virke mot sin hensikt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:56   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vel, jeg tror et problem med treningsnerder kan være at de ikke helt skjønner hvor inaktive andre faktisk kan være. Og når de da prøver å kommunisere med og motivere sofapotetene, vil antagelig en del av optimalitetsretorikken og du-må-opp-i-puls-preiket virke mot sin hensikt.

Det tror jeg også.

Jeg vet om flere tilfeller der familiens livsstil styres av at feks far MÅ delta i 3 x Birken i løpet av året, med dertil trening i forkant i løpet av uken og i helgen - særlig sykling og langtur på ski tar jo sin tid. Man kan jo holde seg i form med noe mindre trening enn det, liksom.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 23:58   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vel, jeg tror et problem med treningsnerder kan være at de ikke helt skjønner hvor inaktive andre faktisk kan være. Og når de da prøver å kommunisere med og motivere sofapotetene, vil antagelig en del av optimalitetsretorikken og du-må-opp-i-puls-preiket virke mot sin hensikt.

Det gjelder jo alle som skal kommunisere over kompetansegapet - en lidelse å være i, men en deilig underholdning å observere. Men jeg også har opplevd treningsmisjonærer som prøver å "omvende" meg . De er pikadø verre enn Jehovas Vitner, og alle mine hint (først) og direkte tilbakemeldinger (på slutten) om at det var nivåforskjeller mellom oss, og at vi ikke var helt sammenlignbare, prellet av som vann på gåsa. (Kjenner faktisk jeg blir litt irritert her jeg sitter, håper jeg kommer på en god hevn snart - det vil gjøre meg i perlehumør! )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 06-05-12 kl 00:06. Årsak: gåse -> gåsa
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:00   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.860
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Så klart. Du skulle sett meg da en matematiker skulle lære meg statistikk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:02   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vel, jeg tror et problem med treningsnerder kan være at de ikke helt skjønner hvor inaktive andre faktisk kan være. Og når de da prøver å kommunisere med og motivere sofapotetene, vil antagelig en del av optimalitetsretorikken og du-må-opp-i-puls-preiket virke mot sin hensikt.

Jeg klarte ikke helt å se at det er et problem? (Jeg ser at det sikkert er et fenomen, altså)

Jeg tror denne treningsiveren har mer av en sildreeffekt: Northug insiprerer Birken-folket, Birken-folket inspirerer folk som mannen min, sånne som mannen min inspirerer sånne som meg, og jeg vil i all beskjedenhet påstå (fordi folk har sagt det til meg) at jeg har klart å motivere en og annen sofapotet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:02   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Og jeg har nok garantert klart å irritere en og annen sofapotet også.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:05   #15
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Dette handler mest om kommunikasjon eller? Jeg tror ikke at en treningsnerd som bikker over i det usunne drar med seg endel som da trener akkurat passe. Heller motsatt. Og for endel av de (oss) som har en tendens til å bli veldig inaktive hvis man ikke tar seg sammen konstant kan det virke mot sin hensikt med artikler og snakk om hvordan man skal nå alt for høye mål eller komme igang med optimal trening. For det er endel av oss som fungerer etter alt-eller-intet-prinsippet, enten greier jeg å følge programmet eller jeg greier det ikke.

Jeg er imidlertid enig med polyanna i at det ikke er noen sammenheng mellom mye trening og lite lek med barna. Veldig høye ambisjoner i hva som helst har imidlertid en tendens til å begrense familietiden. Da også trening. For de fleste av oss er vel ikke treningen i seg selv det som hindrer oss i å leke med ungene, men summen av alle skulle-ha-fått-til og burde og det-er-bare-snakk-om-prioritering-tingene som spiser av allerede korte ettermiddager og et allerede oppspist overskudd.

Hvis man kan lese budskapet i den artikkelen som "ikke fokusert så mye på å stresse med å finne den optimale treningsformen, fokuser på å være en aktiv familie" er jeg enig med artikkelen (det var sånn jeg leste den først nemlig). At foreldre flest trenger å droppe trening for å få tid til ungene tviler jeg på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:06   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.860
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Jeg mener at hvis noen faktisk har klart å kreke seg opp av sofaen og gå en liten tur hver kveld eller begynt å sykle 2 km til jobb eller fått seg en pilates-dvd eller hva har du, så er det ikke hensiktsmessig å meddele dem at aktiviteten deres er milevis unna noe som kan kalles fullverdig trening. «Du styrker ikke kjernemuskulaturen med det!» «Du brenner ikke fett med det!» Sjempemotiverende.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:08   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.860
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Ja, jeg tror heller ikke at det er mange som forsaker (for) mye tid med ungene for å trene, altså. Men jeg synes treningsfrelste av og til har en kommunikasjonsstil som ikke akkurat er til hjelp for å få inaktive i gang. (Nå skal det sies at jeg har hatet friskuser siden første klasse og er usedvanlig trassig på det punktet. Jeg begynte jo ikke å røre på meg før ingen i hele verden lenger hadde makt til å si at jeg måtte. )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:09   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg klarte ikke helt å se at det er et problem? (Jeg ser at det sikkert er et fenomen, altså)

Jeg kan garantere deg at idioter som trener ikke blir mindre idioter enn de som ikke trener. Klart det er et problem med folk som nekter å høre på hva du sier, innsistere på at det finnes bare en riktig måte (og gjett hvem det er sin?) og elsker å fortelle deg at det du driver med milevidt unna "fasiten".

Men dette har jo ikke noe med treningen i seg selv å gjøre. Jeg har en svigerinne som er kjempeflink å trene og hun er definitivt en inspirator heller enn en irritator.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:10   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Ja, jeg har ikke noen problemer med å se at DET blir litt lite motiverende, altså, Toffskij.

"DU GJØR ALT HELT FEEEEIIIIL!" har vel aldri virket veldig motiverende på noen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 00:10   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."

Mange friskuser har også en kommunikasjonsform som i og for seg kan inspirere noen til å ville sette igang, men slutte like fort fordi det ikke er mulig å oppnå det man bør.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no