Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

22. juli - to år etter

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-13, 23:22   #21
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg hadde ingen på Utøya, men et familiemedlem i høyblokka. Vi trodde ikke hun hadde kommet seg ut, men det viste seg at hun bare hadde glemt igjen mobilen sin.

Jeg mener at det å være norsk er grunn nok til å være berørt. Vi ble røsket ut av dundynene våre og fikk verdens harde realiteter tredd nedover ørene. Denne dagen er så tøff og vond for meg at jeg har trøbbel med å komme meg gjennom den uten å gråte.

Jeg har enda mareritt, og dette er enda så sårt for meg at jeg trekker meg fra alle samtaler om emnet, minneprogrammer på tv ville bare være selvplaging, og bilder av de drepte og skadede gir meg magevondt og stressknuter i nakken. Jeg føler meg helt hysterisk, samtidig som det alikevel føles rett å reagere sånn på noe så intenst grusomt.

Dette er ondskap. Ren og uforfalsket, og utsagn som de tidligere nevnte hadde virkelig fått meg til å ta bunntenning. Og når jeg tenner, da brenner det. (ref. tråden om Øygard der jeg verbalt filleristet fremmed dame på butikken. )

Det er viktig at vi alle, med vettet i behold, reagerer og reagerer sterkt på tullball og farlig oppgulp om hendelser som de som skjedde den 22. juli i 2011.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 23:42   #22
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg har dette langt fremme i bevisstheten ellers også, men særlig i dag.

Tenker spesielt på ofre og etterlatte som jeg selv har vært i kontakt med gjennom jobb, og selvsagt alle andre også.

Jeg ble veldig rørt av de siste minuttene av dokumentaren om Auf og Utøya i kveld. Gro går rundt etter talen sin, og småpludrer ned folk, bare timer før katastrofen. Veldig sterkt!

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 00:11   #23
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg også, Najade. Det var kjentfolk med på de klippene av Gro på Utøya (ingen nære, men dog), og det setter i gang et tankeras: Alt det som skjedde den dagen. De jeg veit om som blei personlig berørt, hva de sliter med hver dag. Menneskeskjebner generelt. Hvor redd jeg var dagen etter, og hvor letta jeg var da jeg skjønte at jeg ikke trengte å gå i begravelse.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 01:24   #24
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Tid for ettertanke ja. Kjente ingen der personlig, men har sendt en tanke til en kollega som lenge trodde sønnen ble drept, hvilket heldigvis viste seg å ikke stemme. En ekstra stor tanke til de som mistet sine.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 05:53   #25
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg leste også boken til Lippestad for litt siden. Svært fascinerende og skremmende. Ikke minst at Breivik til en viss grad har oppnådd det han ønsket i ettertid.

Jeg har noen få sider igjen av boken, men må si jeg er imponert over hvor reflektert Lippestad er, hvordan han taklet rollen han fikk kastet over seg, med verdighet. Hvordan han ble sett på den 23. juli når han takket ja til jobben og hvilken status han har i dag. Jeg har dyp respekt for mannen og forstår ikke kritikken denne boken har fått. Jeg anbefaler faktisk å lese denne boken.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 23-07-13 kl 06:01.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no