Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Jord til pallekarm - hast

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-15, 11:45   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jord til pallekarm - hast

Kan man bestille et lass med jord? Skal fylle 2 pallekarmer, må sikkert ha 40 10-kilos sekker.... hvordan gjør man dette?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:53   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

10 kilos? Man selger vel jord i liter? 40 eller 50 liters sekker, kjøper jeg i. Europris har 40 liter, Hageland har 50 liter. Du trenger uansett noen sånne, men ikke verre enn at det er håndterbart.

Vi henta et hengerlass hos en lokal leverandør av den slags til våre pallekarmer, den jorda var mye bedre enn pose-jord. (Men muligens mindre miljøvennlig, jfr nylig tråd om torvuttak). 600 kr for ca 1500 liter. Måtte fylle opp med litt fra sekk også, for mannen gadd ikke hente et lass til. Vi har litt flere enn to pallekarmer, da...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 11:54   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Du kan bestille jord levert, men leveransen blir ofte uforholdsmessig dyr. Vi hentet jord på gjenbruksstasjonen. 200 kr for et tilhengerlass. 100 kr ekstra for å laste opp med traktor.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:13   #4
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Vi får hentet opp til 300 kg for 100,- på gjenvinningen. Kvaliteten er litt grov.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:44   #5
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Jeg klarer ikke kjøre med tilhenger altså....

Hva slags jord skal jeg kjøpe, da?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:46   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Her er en god guide til jord:
http://www.framtiden.no/201504296758...limabombe.html

For to karmer, ville jeg kjøpt poser med jord.
Selv bestilte jeg et lass, men jeg skulle ha MYE.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:51   #7
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Men altså - 2 pallekarmer? Det blir da ikke sååå mye jord? Det går litt i underkant av 200 liter i en, du skal ha ganske liten bil (eller sykkel) for å ikke ha plass til 8 sekker, vel... Synes det høres enklere ut å hente sjøl, forutsatt at man har bil tilgjengelig.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:55   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

på Luftslottet. Henger er greit når du skal ha noen kubikk, liksom. Jeg skal ha en henger til seinere i sommer. Minst. Vi har dessverre ikke plass til å mellomlagre. (PS: Har fått fire pallekarmer til, så nå har jeg snart halvparten av den Gale Planen din. )

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 13:58   #9
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast



Welcome to the dark side. We have vegetables.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:36   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Det er helt vanlig på Plantasjen etc å kjøpe 10 sekker jord og slikt. Det ville jeg gjort til 2 pallekarmer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:39   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Vi hentet på gjennvinningsstasjonen. God og billig jord. Skal
du kjøpe sekker, pass på å kjøpe uten for mye torv. (Den billige)
Jeg brukte et lite tilhengerlass til fem
Pallekarmer

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:57   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Dessverre er det ikke noe sted å hente jord her. (Jeg må trippelsjekke, kommunen samler jo inn hageavfall, men det er busker og trær og slikt, det komposteres jo ikke fort da)

Så her blir det plantasjen, og jeg så på den siden om jord som miljøbombe at plantasjen har en som heter "uten torv", den tenker jeg at det blir en del sekker av i år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:07   #13
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Til to pallekarmer går det jo fint med sekker. Man kan uansett forbedre jorden med f eks kugjødsel-kompost

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:13   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Jeg har egen kompost som jeg uansett skal forbedre jorden med, men jeg trenger noe å "spe" den med, om det ikke var for torven var billig jord helt fint det, for jeg trenger ikek jord med mye næring, det er det i komposten jeg skal blande den med, bruker ikke bare kompost, det blir for sterkt for plantene.

Jeg har vel.. 3-4-5 pallekarmer jeg skal ha opp da, antakelig noen to i høyden, planen er ikke helt ferdig enda....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:30   #15
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Så lurt å kompostere selv! Jeg har ikke kommet igang med det enda, men har en plan om å gjøre det. Pallekarmer er veldig anvendelig, har nåde til blomster og urter etc

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:32   #16
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jord til pallekarm - hast

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er helt vanlig på Plantasjen etc å kjøpe 10 sekker jord og slikt. Det ville jeg gjort til 2 pallekarmer.

Ja, det er det vi har gjort. 10 sekker a 40 liter for 299,-

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no