Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Lupiner

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-15, 21:13   #21
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Jeg har lupiner i potter, men de er tamme. :bidrar:
Tror ikke jeg har sett snurten av ville lupiner her borte.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:21   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har lupiner i potter, men de er tamme. :bidrar:
Tror ikke jeg har sett snurten av ville lupiner her borte.

De er egentlig ikke ville her heller, det er hageplanter som har spredd seg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:23   #23
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

De er egentlig ikke ville her heller, det er hageplanter som har spredd seg.

Er de det altså? Ja, jeg leste jo noe om det en gang.
Men de er jo stort sett bare lilla og hvite. Ihvertfall var de det på Jæren der jeg bodde en del år.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:24   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Er de det altså? Ja, jeg leste jo noe om det en gang.
Men de er jo stort sett bare lilla og hvite. Ihvertfall var de det på Jæren der jeg bodde en del år.

Lilla, hvite, rosa i alle slags nyanser.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:27   #25
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har lupiner i potter, men de er tamme. :bidrar:
Tror ikke jeg har sett snurten av ville lupiner her borte.

De sprer seg jo med frø, så det spiller vel ikke noen rolle om de står i potter? Lupiner på Jæren et nok også opprinnelig tamme som har spredd seg, derav svartelistet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:32   #26
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Jeg må nok ha mye lupinbuketter fremover, gitt. Heretter skal ingen lupiner få slippe frø.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:44   #27
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.555
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

I følge biologi-boka mi ble Lupiner plantet med vilje i veikanter, og så har de spredd seg i rasende fart overalt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 21:45   #28
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

De sprer seg jo med frø, så det spiller vel ikke noen rolle om de står i potter? Lupiner på Jæren et nok også opprinnelig tamme som har spredd seg, derav svartelistet.

Joda, men frøene flyr jo ikke avgårde sånn som løvetann. Pottene står på betong så de skal jobbe hardt for å spre seg.
Virker ikke som om det er noe lupinproblem her borte. Får kjøpt planter hos Lidl liksom.

Men nå bare babler jeg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 27-05-15 kl 22:32.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:18   #29
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Lupiner

Jeg har forsøkt tre ganger å plante lupiner fra der jeg vokste opp og til hagen min her. Men de dør hver gang...
Synes lupiner er vakre, og vil gjerne ha dem i bedet. (Men naboen er sikkert glad for at de ikke klarer seg...)

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 22:33   #30
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.181
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Jeg har forsøkt tre ganger å plante lupiner fra der jeg vokste opp og til hagen min her. Men de dør hver gang...
Synes lupiner er vakre, og vil gjerne ha dem i bedet. (Men naboen er sikkert glad for at de ikke klarer seg...)

Saint, du må invitere M@M på besøk.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 23:36   #31
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

De er jo så fiiiine!

Ja! Det er nesten favorittblomsten (evt ugresset) mitt!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-15, 23:39   #32
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Velkommen skal du være! Jeg har nok.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 09:35   #33
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I følge biologi-boka mi ble Lupiner plantet med vilje i veikanter, og så har de spredd seg i rasende fart overalt.

Det er det jeg har hørt også, at de ble plantet med vilje for at norske veikanter skulle se penere ut, også tok det helt av! Det var tydeligvis før de ante følgene, for nå oppfordres det til å fjerne de overalt... Jeg har aldri hørt om noen som har hatt lupiner som hageplanter, som i blomsterbed f.eks. Har det vært det vanlig??

Jeg husker at vi måtte grave ut ett stort område i min farmors hage for noen år siden, for å fjerne en hel lupin-eng. Det var fortsatt noen som kom tilbake, de ble sprøytet med roundup.

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 10:35   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

Dere må gjerne synes lupiner er så fine dere bare vil, men de ødelegger altså norsk flora.

Sitat:

Både sandlupin, hagelupin og jærlupin er svartelistet i Norge i kategorien svært høy risiko. Det betyr at artene truer stedlevende norske arter. Lupin endrer jordsmonnet der den etablerer seg, på grunn av bakterieknollene den har i røttene. Lupiner sprer seg lett, og fortrenger andre arter.

Så get rid of it, sier jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 12:15   #35
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lupiner

Lupiner er noe av det lettere å bli kvitt, synes jeg. Vi hadde hele tomta full da vi overtok huset. Jeg spadde opp det meste, og deretter var det bare å holde unna når det kom nye små. De er lette å se og kompakte så de er enkle å få vekk. De kan uten videre kastes i komposten når de ikke har frø (og det har de jo ikke nå). En lupin i plenen vil aldri klare seg, den må jo ha et solid bladverk for å "fø" rota med næring. Hadde jeg bare hatt lupiner i stedet for kjerringrokk hadde jeg vært lykkelig, altså!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 13:53   #36
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.016
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lupiner

Vi var ikke så heldige med å kvitte oss med lupiner i gamle huset - men der var altså hele hagen infisert. Røttene var enorme og tjukke - vi ville ha trengt tungt maskineri for å fjerne dem. Så vær klar over at det kan være lettere sagt enn gjort å kvitte seg med dem. Ellers slo vi også lupinen jevnlig, og det reduserte bestanden noe.

Var jo litt moro i starten når vi stadig hørte skuddlyd i hagen da frøene ble avfyrt fra den døde planten. Ikke helt den lyden man forventer å høre i hagen.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 13:57   #37
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lupiner

Men altså, er all lupin like ille? De selger jo frø på plantasjen?

http://www.plantasjen.no/lupin-regnb...x-200002901-no

Syns lupiner er fine, og er veldig glad i hageting som klarer seg til tross for vannskjøtsel

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 14:12   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Lupiner er noe av det lettere å bli kvitt, synes jeg. Vi hadde hele tomta full da vi overtok huset. Jeg spadde opp det meste, og deretter var det bare å holde unna når det kom nye små. De er lette å se og kompakte så de er enkle å få vekk. De kan uten videre kastes i komposten når de ikke har frø (og det har de jo ikke nå). En lupin i plenen vil aldri klare seg, den må jo ha et solid bladverk for å "fø" rota med næring. Hadde jeg bare hatt lupiner i stedet for kjerringrokk hadde jeg vært lykkelig, altså!

Eller skvallerkål. Grøss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 14:12   #39
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lupiner

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men altså, er all lupin like ille? De selger jo frø på plantasjen?

http://www.plantasjen.no/lupin-regnb...x-200002901-no

Syns lupiner er fine, og er veldig glad i hageting som klarer seg til tross for vannskjøtsel

Ja, de er like ille.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no