Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Feitetirsdag

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-18, 01:21   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Feitetirsdag

Jeg kom over det i en tråd her inne. Måtte le litt for jeg har aldri i mitt snart 50 årige liv hørt om feitetirsdag før for noen uker siden. Da var jeg på seminar og en dame fortalte hun lagte rømmegrøt og inviterte til fest på feitetirsdag.
Mener dagen var tirsdag før eller etter fastelavensøndag.
Har dere andre hørt om feitetirsdag? Om ja, gjør dere noe utav den?
Jeg tenker det må være kult å lage fest en kjip tirsdag i februar lizzom.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 01:30   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

Feitetirsdag er en del av fastelavnshelga og innledningen til fastetiden.
Fastelavnssøndag, blåmandag, feitetirsdag og askeonsdag.

Jeg er ikke oppvokst med feittirsdagsmarkering, men her bor nå er det vanlig å spise saltkjøtt, grovpølse og stappe denne dagen. Jeg synes det er en fin tradisjon.

Feitetirsdag feires veldig mye mer i mange land.
Mardi gras, martedi grasso.. i katolske land tas det
gjerne helt ut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 01:43   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Kjent og oppvokst med begrepet ja, og vet at det er innledningen til fastetiden, men aldri hatt noen tradisjon rundt det.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 07:19   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er vokst opp med fastelavn, blåmandag, feitetirsdag og askeonsdag ja, uten at vi hadde tradisjoner rundt det annet enn fastelavnsboller på søndagen.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 07:52   #5
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

Ja, jeg har vokst opp med feittirsdag, og er opptatt av å bevare de norske mattradisjonene, så her er det feittirsdag hvert år.
Jeg pleier å lage flesk og duppe på dagen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 07:57   #6
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Feitetirsdag

Husker min mor alltid nevnte denne dagen, men det ble aldri gjort noe ut av den.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 08:10   #7
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feitetirsdag

Vokst opp med det, og jeg serverer saltkjøtt, grov morrpølse og kålrotstappe til middag den dagen. Fordi det er godt og en tradisjon verdt å holde i live.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 08:23   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Vet godt hva det er, men gjør ikke noe ut av det. I år gikk vi for den engelske varianten og hadde Pancake tuesday.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 08:26   #9
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg vokste opp med det, men er litt usikker på om vi hadde saltkjøtt og sånn til middag hver gang. Det jeg er sikker på er at dersom vi hadde det så spiste ikke jeg det

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 08:48   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er ikke vokst opp med det (jeg vet hva det er da) og kommer aldri til å gjøre noe ut av det heller.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 09:19   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er vant med "erter, kjøtt og flesk" hjemmefra, altså ertesuppe, salt kjøtt og flesk.

Vi hadde faktisk mer markering av feittirsdag enn fastelavenssøndag; vi hadde gjerne berlinerboller en eller annen gang rundt den tiden, men ikke spesifikt den søndagen. Sånne boller med krem har jeg faktisk aldri smakt (og det kommer neppe til å skje heller ).

I eget hjem har jeg aldri markert feittirsdag, selv om jeg hvert år tenker at "i ÅR skal jeg huske det".

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 09:33   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er vokst opp med det. Da serverte mamma alltid saltkjøtt og stappe. Jeg skulle gjerne holdt den tradisjonen i live, men det har jeg dessverre vært for dårlig til. Siden jeg er gift med en engelskmann, blir det som regel heller Shrove Tuesday.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 09:35   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

ja, Feittirsdag (som det heter på Trøndersk) er jeg vokst opp med - og fortsatt spiser vi saltkjøtt og kålstappe på dagen - og fortsatt er det min mor som serverer det....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 09:40   #14
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg er ikke vokst opp med det (jeg vet hva det er da) og kommer aldri til å gjøre noe ut av det heller.

Samme her.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 09:58   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Feitetirsdag

Vi har aldri markert det, men jeg har kjent til tradisjonen rundt dagen i mange år.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 10:15   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Feitetirsdag

Ikke vokst opp med det, men har bodd mange år i USA og der er det godt kjent.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 10:40   #17
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er vokst opp med feittirsdag og vi brukte å ha ertersuppe og salt lammekjøtt på den dagen, og dagen etter, askeonsdag, kledde vi oss ut og gikk på dørene og tigget gotteri. Dette var på Island. det er hovedsakelig fastelavens vi marker nå, men jeg er veldig glad i saltkjøtt og ertersuppe, så jeg lager ofte det, selv om ungene er litt lunkne til den matretten.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 11:06   #18
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Artig at så mange har fått med seg dette. Jeg kommer fra en ganske så tradisjonell vestlandsfamilie,og fortsatt overrasket at dette har gått meg hus forbi. Elsker slike tradisjoner.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 17:38   #19
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg er vokst opp med feittirsdagsmiddag, fastelavnsboller og berlinerboller.
Og så lauper, en slags stor flat bolle bakt med hvete- og rugmel og med anisfrø i. Innbiller meg at det er typisk trøndersk?

Lauper og berlinerboller bakte mamma alltid rundt fastetida, og bare da.

Jeg har dessverre ikke holdt på denne tradisjonen selv om jeg egentlig hadde hatt lyst til det.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-18, 23:55   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Feitetirsdag

Jeg har jo visst om det, men ikke vant til å faktisk markere det. Holder med de bollene på søndag.
Bedriver ikke faktisk faste på noe vis heller

Men begrepet er kjent.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no