Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger oppskrift på Lapskaus!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-06, 01:33   #1
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trenger oppskrift på Lapskaus!

Ok, jeg er tragisk på kjøkkenet!
Nå er jeg lei av lapskaus på boks, så jeg tenkte jeg skulle være litt flink å lage selv.
Trenger derfor en lett og grei oppskrift på lapskaus som barn liker godt. Må nok ha oppskriften med "teskje"

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:44   #2
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Er det ingen som har en lett lapskaus oppskrift til meg? Eller er det så lett at dette burde jeg klare selv?

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:48   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Jeg finrasper ca 1/2 squash og 1 gulrot og litt løk.
Dette surrer jeg i litt smør, og heller vann over. Så koker dette med 1-2 ts grønnsaksbuljong mens jeg hiver oppi oppkuttet kålrot, potet, gulrot, evt litt søtpotet og squash i den rekkefølgen. Så har jeg kjøtt oppi, og lar dette koke til det er ferdig.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:58   #4
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Tusen takk!

Skal prøve dette i morgen!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:02   #5
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Du må ha sellerirot oppi.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:03   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

En kjapp variant: Lapskausblanding (frossen) og diverse tilleggsgrønnsaker av ymse slag.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:03   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Du må ha sellerirot oppi.

Det må jeg prøve. Har faktisk aldri smakt sellerirot, men jeg har brukt endel selleri. Er de veldig forskjellige?

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:05   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Sellerirot gir den ordentlige lapskaussmaken.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:10   #9
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Nammis! Ja sellerirot skal jeg prøve, takk for tipset!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:11   #10
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

"Man tager vad man haver" (eller liker). Det meste er lov i lapskaus, og ja, selerirot er godt.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:13   #11
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

En kjapp variant: Lapskausblanding (frossen) og diverse tilleggsgrønnsaker av ymse slag.

Ja kanskje jeg skal prøve dette først!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 20:26   #12
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

En kjapp variant: Lapskausblanding (frossen) og diverse tilleggsgrønnsaker av ymse slag.

Tilhenger som jeg er av kjappe løsninger, så bruker vi dette, koker røkeknok og har kjøttet i, samt sellerirot og litt ekstra grønnsaker.
Den blir utrolig god!

Lykke til!

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 20:35   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Man tager en pose suppe/lapskaus-blanding, og en pakke vossakorv.
Kok opp vann, tilsett buljong, kok grønnsakene en stund, vossakorv skjæres i terninger, hiv oppi på slutten, og vips ferdig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 02:19   #14
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Takk for masse fine tips!!! Eh... ble som vanlig taco her på en fredagskveld, men til uken da blir det lapskaus!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 09:06   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Jeg liker ikke "terningmat", hater det. Så jeg takler ikke ferdige blandinger. Mat skal ikke være i terninger, jeg får helt spader!!

Jeg kutter opp grønnsaker i store biter og har kjøtt eller pølsebiter oppi. Skal jeg være ekstra usunn er det godt med en pose potetmospulver oppi, da blir 'kausen veldig fyldig og god, men potetmospulver er jo søppelmat så jeg prøver å la være.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 10:48   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Alt ovenfor er hvit eller lys lapskaus for meg. Det er godt, men det har du jo fått oppskrift på. Jeg pleier å lage brun lapskaus omtrent sånn:

Brun to finhakkede løk i panna og ha over i en stor gryte. Brun storfekjøtt som du har skåret ferdig i biter og ha dette også over i gryta. Hell på vann og buljong og la det koke, gjerne i flere timer. Skrell poteter og gulrøtter og skjær dem opp i skiver/biter og ha i gryta. La dette koke med en times tid. Potetene kan gjerne koke nesten i stykker, da blir lapskausen tykk og god.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 11:08   #17
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Skummer dere ikke av når dere koker kjøttet? Når jeg lager lapskaus med kjøtt koker jeg først kun kjøttet i ca en time, eller til det er mørt, og skummer av. Etter det har jeg i grønnsaker og koker til de er møre. Hvis jeg f.eks skal ha i brokkoli eller annet som krever mindre koketid enn potet, kålrot osv, så tar jeg det i mot slutten.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 11:23   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Jeg liker også godt brun lapskaus, og pleier å lage det når vi har rester av en eller annen type stek og god brun saus. Da lager jeg ofte litt ekstra mye poteter og grønnsaker til søndagsmiddagen, så er det bare å skjære alt i biter og putte det i sausen på mandagen. Evt. spe på med litt ekstra grønnsaker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 11:31   #19
*Lise*
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5
*Lise* har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Trenger oppskrift på Lapskaus!

Her er min versjon av lapskaus:

Brun okeskjøtt i terninger kjapt i panna
Ha over i en kjele hell vann over og kok opp
Del 1 eller 2 løk i 4 (alt etter hvor mye lapskaus du skal ha) , la det koke sammen med kjøttet.

Jeg pleier å la dette koke i minst en times tid for å få kjøttet godt og mørt.

Så skjærer jeg dette i terninger:

Poteter
Kålrot
Gulerøtter
Sellerirot

Og har oppi.
Har også oppi brun maisenna for å jevne + for å få farge.

Så lar jeg det koke i 20-30 min til.

Krydre underveis med salt og pepper. Det hender også jeg hakker opp litt persille jeg har oppi på slutten.

*Lise* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no