Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kaldheving

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 17:16   #1
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kaldheving

Har lyst å lære med å lage kaldhevet gjærdeig.

Noen som har noen greie oppskrifter og tips?

Har prøvd et par ganger men de brødene har hevet 2 cm mot normalt 10 som samme oppskrift vanligvis gjør når den heves "normalt".

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 17:22   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheving

Oppskrift bruker jeg ikke, men det jeg gjør er: lage brøddeig som vanlig, men med mye mindre gjær og kald væske. Jeg bruker tørrgjær, ca. 2 ts til to brød - og da bruker jeg rundt 1 liter væske. Det beste resultatet får jeg når jeg kaldhever på benk med et kjøkkenhåndkle over bollen, alt fra 5 til 8 timer. Før pleide jeg å gjøre det i kjøleskap, og da fikk jeg litt samme resultat som deg, at deigen bare hevet seg minimalt. Nå som jeg hever på benken blir både brød, rundstykker og boller veldig luftige og fine. Jeg aner ikke om jeg gjør ting "riktig", men resultatet blir veldig bra!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 17:25   #3
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaldheving

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Oppskrift bruker jeg ikke, men det jeg gjør er: lage brøddeig som vanlig, men med mye mindre gjær og kald væske. Jeg bruker tørrgjær, ca. 2 ts til to brød - og da bruker jeg rundt 1 liter væske. Det beste resultatet får jeg når jeg kaldhever på benk med et kjøkkenhåndkle over bollen, alt fra 5 til 8 timer. Før pleide jeg å gjøre det i kjøleskap, og da fikk jeg litt samme resultat som deg, at deigen bare hevet seg minimalt. Nå som jeg hever på benken blir både brød, rundstykker og boller veldig luftige og fine. Jeg aner ikke om jeg gjør ting "riktig", men resultatet blir veldig bra!


Har nå gjort to forsøk og det ble veldig bra begge gangene

Baker 12-24 gluten/melkefrie brød i uken og er litt lei av å gjør det samme hver gang, så det var gøy at det fungerte så bra med kald heving.

Det gjør det og litt lettere fordi jeg kan blande det rett før jeg legger meg og steke tidlig på morgenen.

Samt at jeg ikke alltid trenger å ha fersk gjær i huset

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 17:49   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaldheving

http://www.matpaabordet.com/2011/01/...-i-helgen.html

Her er det enkle oppskrifter.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:48   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheving

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har nå gjort to forsøk og det ble veldig bra begge gangene

Baker 12-24 gluten/melkefrie brød i uken og er litt lei av å gjør det samme hver gang, så det var gøy at det fungerte så bra med kald heving.

Det gjør det og litt lettere fordi jeg kan blande det rett før jeg legger meg og steke tidlig på morgenen.

Samt at jeg ikke alltid trenger å ha fersk gjær i huset

Oi, så mange brød! Driver du storproduksjon? Flott at det fungerte bra, jeg synes det er kjempegreit å lage det sånn.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:55   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldheving

Jeg prøvde kaldheving litt på måfå på hytta. Ikke noen storproduksjon, men rundstykker av et halvkilo mel. Brukte kalde ingredienser. Bare en liten teskje tørrgjær. FØrst hevet deigen litt på benken i romtemperatur, så ble den eltet litt mer, trillet ut til rundstykker, dekket med plast og satt sånn passe kaldt (5-10 grader på gjesterommet på hytta sånn omtrent)

Tok de ut da ungene sto opp om morgenen og lot de stå på benken en halvtime eller noe og stekte de. Ble finfint det i hvertfall.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:49   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kaldheving

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Oi, så mange brød! Driver du storproduksjon? Flott at det fungerte bra, jeg synes det er kjempegreit å lage det sånn.

Har tre familier som får brød av meg, syns det er gøy å bake
Snart laget 250 brød siden januar

Er mer på lavkarbo tanker selv så jeg sliter litt med sånn men jeg vet at vist ikke jeg baker til dem vil de kjøpe i butikken og d er faktisk minebrød sunnere

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no