Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Blåskjell

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-13, 14:34   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Blåskjell

Jeg er født og oppvokst i en innlandsdal og har ikke akkurat den helt store erfaringen eller kunnskapen om sjømat. Jeg har spist blåskjell en gang og det står for meg som noe av det aller beste jeg noensinne har smakt. Jeg vil derfor gjerne lære å lage dette sjøl. Jeg må kjøpe skjell i butikken. De er ok, ikke sant? Noe spesielt jeg må sjekke før jeg tilbereder dem? Og hvordan tilberedes de? Jeg tror de jeg fikk var dampet i hvitvin. Er det det som er gjengs fremgangsmåte?

Trenger teskje-forklaring!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 18:02   #2
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blåskjell

Henger her og håper på T-skje forklaring. Blåskjell er så fantastisk godt

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 18:19   #3
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blåskjell

Blåskjell er noe av det beste jeg vet!

Kjøp skjell i butikken, de er selvsagt trygge. Skrubb dem godt under rennende kaldt vann. (1 nett pr pers som hovedrett, et kvart som forrett.)

Ha litt god olivenolje i en stor nok gryte. Fres finhakket løk, hvitløk og chili. (0,5 liten løk, en halv chili og hvitløk etter smak. Jeg bruker en hel feddløs hvitløk.) Ha i en halv til en desiliter tørr hvitvin, evt saften av en sitron, samt ca en halv-en dl vann. Kok opp, ha i skjellene, ha på lokk og la stå på varmen til skjellene har åpnet seg. Grav ut skjellene, ha i ca en liten kartong kremfløte, og la dette koke noen minutter. Ha tilbake skjellene, rør rundt og server sammen med hvitløksbrød. (Plukk ut skjell som ikke har åpneet seg. Disse er ikke spiselige.)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 18:34   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell

Husk å kaste alle skjell som ikke lukker seg når du vasker dem. De er døde. Så kaster du alle skjell som ikke har åpnet seg etter koking.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 19:35   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blåskjell

Se på www.godfisk.no. Vi bruker olje, charlottløk, hvitløk og litt hvitvin om vi har. Spagetti til, og flatpersille på toppen. Kjøper mest oppdrettsskjell fra Fosen både på Meny og Mega. Alt som selges i butikk er kontrollert.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 19:38   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blåskjell

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Blåskjell er noe av det beste jeg vet!

Kjøp skjell i butikken, de er selvsagt trygge. Skrubb dem godt under rennende kaldt vann. (1 nett pr pers som hovedrett, et kvart som forrett.)

Ha litt god olivenolje i en stor nok gryte. Fres finhakket løk, hvitløk og chili. (0,5 liten løk, en halv chili og hvitløk etter smak. Jeg bruker en hel feddløs hvitløk.) Ha i en halv til en desiliter tørr hvitvin, evt saften av en sitron, samt ca en halv-en dl vann. Kok opp, ha i skjellene, ha på lokk og la stå på varmen til skjellene har åpnet seg. Grav ut skjellene, ha i ca en liten kartong kremfløte, og la dette koke noen minutter. Ha tilbake skjellene, rør rundt og server sammen med hvitløksbrød. (Plukk ut skjell som ikke har åpneet seg. Disse er ikke spiselige.)

Takk! Dette fungerer også uten kremfløten, ikke sant? Maten skal spises av minst en melkeallergiker.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 19:47   #7
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Blåskjell

Er det ikke noe med at man ska legge skjellene i vann ca 10min før koking da? Og så kaster du dem som ikke da er skikkelige.

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 20:08   #8
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 20:10   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blåskjell

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Takk! Dette fungerer også uten kremfløten, ikke sant? Maten skal spises av minst en melkeallergiker.

Ganske lik oppskrift her; uten kremfløte.
http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppsk...ft.php?id=1530

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-13, 20:15   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blåskjell

Kremfløten kan sikkert erstattes med en melkefri variant.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:21   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blåskjell

Jeg blir sulten!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no