|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Leger må leveJeg jobbet 26-timers tilstedevakter i starten av min karriere. Da var rasjonalitet at fet var så rolige vakter at vi kunne sove på sykehuset (egne vaktsoverom) på natten. Da gikk vi bare betalt for hver tredje time (!) eller bare fikk 1/3 av lønnen de timene om man heller tenker slik når vi sov. Var vi våkne («utrykning») fikk vi full timelønn for de timene (måtte dokumenteres). Men problemet var jo at pågangen var jo økende hele tiden, og det var sjelden vi fikk sove mer enn 1 time eller to. Ofte aldri. Da er 26 timer sykt lenge, særlig hver 6. uke når vi hadde vakt fredag og søndag.
![]() |
![]() |
#42 |
Off the map.
|
![]() Sv: Leger må leveDette er helt sykt, og som flere påpeker, kan ikke uten videre sammenligne det med alle andre yrker. Hvis jeg gjør en feil i min jobb så vil det få noen små evt større økonomiske konsekvenser. Men ingen dør. Jeg kan ligge våken mye å gruble på ting jeg har glemt eller gjort feil. Men for en lege er det jo helt andre ting som står på spill.
![]() |
#43 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Leger må leveJeg tenker at det er flere ting som spiller inn her. Legene har jo selv gjennom mange år vært med på å forhandle frem disse ordningene. Men nå er det nye tider, nye generasjoner med leger som har andre prioriteringer og -behov.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 01-10-23 kl 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Leger må leveMin liste er:
![]() |
#45 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Leger må leveJeg tenker at din beskrivelse av virkeligheten, stemmer godt med hva mange av oss som kjenner helse fra innsiden opplever, @Appelsin.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Leser
|
![]() Sv: Leger må leve
I tillegg til det dere sier - Pøblis og Appelsin - så har jo samfunnet forandret seg mye. Dette gjelder jo nesten alle deler av samfunnet og jeg ser jo - både i nåværende jobb og forrige jobb - at lovverket ikke "henger med".
![]() |
#48 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Leger må leveOg så må jeg bare nevne (siden jeg føler flere nevner penger og legeforeningen) at i mange forhandlingsrunder så har dette med lønn vært det eneste legene i realiteten har kunnet forhandle om. Når feks min avdeling har et begrenset antall leger, spesialiseringsløpet er krevende og tar mange år, rekruttering er vanskelig og arbeidsmengden (antall prøver) øker med 24 % så har legene hatt begrenset faktisk mulighet til å nekte å gjøre jobben, og så står man igjen med å strekke seg langt, og tjene mer enn man egentlig trenger, hvis dere skjønner. Det er faktisk grenser hvor gøy det er å få fin månedslønn hvis man ikke har fritid eller ikke mestrer arbeidsbelastningen.
![]() |
#49 |
maler
|
![]() Sv: Leger må leveJeg tror man må ha med litt historie… de avtalene som ligger der idag var en enorm forbedring av vern rundt arbeidstid da de kom. Og de fungerte vel også ganske godt en stund. Men så har det skjedd endel både med helsevesenet og med samfunnet som gjør det mer krevende, samtidig som arbeidstakere idag ønsker et litt annet liv. Lengde og ikke minst intensitet på vakt er en del av bildet, men ikke alt. Mange steder har det blitt kuttet i ender og lagt stadig mer inn arbeidstiden. Og endel overleger som hadde jobben som hele livet har nå gått av med pensjon, og det viser seg at det egentlig mangler 3 personer for å fylle jobben de gjorde i en 20% bistilling. Noe handler om kompleksitet, at ny behandling gir nye muligheter, men også økte krav. Noe handler om at det er utvalg, rapporter, dokumentasjon, høringer etc som tar tid. Og ikke minst datasystemer som i seg selv krever ganske mye tid og frustrasjon. Å ha ansvaret ikke bare for de pasientene du får sett, men like mye de det ikke ble tid til.
![]() |
#50 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Leger må leveGlad for at du tar inn dette med historie, Katta. Jeg hadde tenkt å skrive noe om det, men er såpass ung i yrket selv at jeg kanskje ikke har helt førstehåndskjennskap.
![]() |
#51 |
maler
|
![]() Sv: Leger må leve
Noe annet som er viktig historisk der er at det også den gangen ble sagt fra de «eldre» at det ville ta evigheter å få utdannet spesialister når de aldri skulle være på jobb. Nå ble det jo mer utfordrende (fordi man var hjemme før og etter natt og dermed ikke samtidig kunne få fylt operasjonslistene sine), men umulig har det jo ikke blitt.
![]() |
#52 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Leger må leveDet aller største problemet mener jeg er svak lokal ledelse. De fleste ledere utfører administratoroppgaver og gjør mye klinikk i tillegg, ofte etter eget ønske. Ledelseskompetanse er ofte fraværende og nedprioritert i forhold til fagkompetanse. Hva trenger en avdeling mest - en leder som ser og tar vare på sine ansatte og fokuserer på gode resultater gjennom medarbeidere som drar i flokk, eller en guru med doktorgrad i et sært emne?
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|