Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 13:31   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Min forrige er 30 år gammel (ja, det er jeg også, jeg arvet den altså.) Jeg har fått ny nå, men eneste som var ødelagt på den var der vi stakk i nåla i halsen, og noe slitt broderi, selve linet er like fint. Den er ikke kokt, bare håndvasket i håndvask-lunket vann.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:34   #22
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Her er bunadrådets anbefalinger.

Jeg vasker skjortene på 40 C og er det kommet leie flekker på, så klorer jeg litt og vasker på 60. Skjortene er like fine, den ene har jeg hatt i 20 år og den andre er 30 år gammel.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:40   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Jeg er lat.

Da min bunadskjorte ble gul og stygg leverte jeg den på vaskeri og fikk den tilbake hvit, ren og nystrøket.

Jeg kunne se på vaskeriet at jeg ikke var den eneste.

Når den blir gul igjen kommer jeg til å gjøre det samme. Hva de bruker for å få den hvit der aner jeg ikke, men skjorta er minst like fin nå som den var da den var ny.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 13:58   #24
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

:dulter kneggende på Fnatten:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 14:26   #25
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Det blir nok renseri etter hvert, altså. Det er bare det at jeg skal reise i morgen og så bruke den tre ganger på ti dager. Da blir det litt hektisk, og jeg trenger noen hjemmeløsninger.

Maskina blir jo aaaldri ferdig!!

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 00:10   #26
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Høhø, det ble så bra atte! Mamma syntes den absolutt var hvit nok, så da er det bra.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 13:11   #27
Halkatla
Fullverdig medlem
 
Halkatla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 82
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

Solen gjør at lin gulner, så ikke heng den i solen.
Jeg har brukt Biotex flekkfjerningsspray (den oransje flasken) i halskanten og vasket med Ariel for hvitt tøy. I tillegg har jeg hatt i en skje Vanish Oxy Action Crystal White. Da ble den hvit igjen.
Lin tåler opptil 60 grader, kaldere vann kan medføre gulning, varmere gjør at limstoffet i linen løser seg opp. Vask også skjorten rett etter bruk, men ikke stryk den før rett før du skal bruke den.

__________________
Det er farlig å lese bøker om helse, man kan dø av en trykkfeil...
Halkatla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-10, 17:00   #28
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gulnet linskjorte - hvordan få den hvit igjen?

http://www.glomdalen.no/nyheter/article5110970.ece

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no