Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-15, 22:52   #1
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Hjelp.
10. klassingen skal skrive norskoppgave, og har valgt emne. Hun er veldig glad i Hagerups "Episode", og ønsker å skrive en oppgave der hun sammenligner dette diktet med et (norsk) moderne dikt med samme tema. (Kjærlighet, forhold, krangel, brudd.) Diktet bør helst være fra 2000-tallet, og kan gjerne være en sang. (Rap?)

Alternativ to er temaet angst, der hun trenger et eldre dikt om angst som hun kan sammenligne med "Styggen på ryggen".

Kan noen hjelpe oss med aktuelle dikt/sanger? De kan gjerne være dype/vanskelige, da hun skal holde på toppkarakteren i faget.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 22:55   #2
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Tre små har en låt, men når er den fra? Vent ...

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:01   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Kjærlighet fra 365 fri. Fra 1991. Blir kanskje for gammelt. Nydelig låt, om ikke annet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:01   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Jeg har ikke noe konkret dikt i hodet nå, men jeg liker godt Cathrine Grøndahl selv. Hun utgav så vidt jeg husker en diktsamling rundt 2000 kanskje? Tror det kan være noen aktuelle der. Skal søke litt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:01   #5
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Fattern elsker rødvin av Arild Nyquist har kjærlighet, ulikheter, krangel som tema. Jeg er litt usikker på når det er skrevet.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:04   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Fra Wikipedia: "Det har ingenting med kjærlighet å gjøre er tittelen på ei diktsamling av Cathrine Grøndahl, utkommet på Gyldendal i 1998. Samlinga er Grøndahls tredje. Den består av til sammen 39 dikt, inndelt i tre seksjoner.

De enkelte tekstene i Det har ingenting med kjærlighet å gjøre utgjør en tematisk helhet som gir samlinga preg av å være en syklus. De framstiller et kvinnelig jeg som skriver seg opp mot en mannlig motpart. Mange av diktene kan sies å representere en psykisk bearbeidelse av et avslutta forhold, og viser ulike stadier av sinne, forlatthet og lengsel."

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:04   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Jeg kom til å tenke på Marie Takvams "Ein av dei kalde, klåre dagane" opp mot "Styggen på ryggen". https://bokelskere.no/tekst/218081/

Angsten har nok litt ulik forankring, men det er noen interessante sammenfall og kontraster der også.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:22   #8
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Jeg liker Hofmo veldig godt og hun har jo mange dikt om angst/utenfor-følelser.
Fra en annen virkelighet

Syk blir en av ropet om virkelighet.
Altfor nær var jeg tingene,
slik at jeg brant meg igjennom
og står på den andre siden av dem,
der lyset ikke er skilt fra mørket,
der ingen grenser er satt,
bare en stillhet som kaster meg ut i universet av ensomhet,
og av uhelbredelig ensomhet.

Se, jeg svaler min hånd i kjølig gress:
Det er vel virkelighet,
det er vel virkelighet nok for dine øyne,
men jeg er på den andre siden
hvor gresstrå er kimende klokker av sorg og bitter forventning.
Jeg holder et menneskes hånd,
ser inn i et menneskes øyne,
men jeg er på den andre siden
der mennesket er en tåke av ensomhet og angst.


Å, om jeg var en sten
som kunne rumme denne tomhetens tyngde,
om jeg var en stjerne
som kunne drikke denne tomhetens smerte,
men jeg er et menneske kastet ut i grenselandet,
og stillheten hører jeg bruse,
stillheten hører jeg rope
fra dypere verdner enn denne.
FRA EN ANNEN VIRKELIGHET (1948)

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:26   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Dikt fra "Det har ingenting med kjærlighet å gjøre" som jeg likte godt da samlingen var ganske ny (og jeg kontinuerlig var i et eller annet trøblete slags nesten-forhold):

Hvordan ber jeg en
som holder meg
på avstand
om å slippe taket?
Han benekter
at han var her
men det beviser
ingenting -
Som om saken
var henlagt,
i hans hode og hender;
som om slaget
i ansiktet,
krigen i hodet
og det hvite
i knokene
ikke fantes -
Kan ikke noen
gripe inn
og melde meg savnet?



Seiler du på grunn
under falskt flagg,
får du selv ta støyten
Jeg bad deg aldri
se hjemmekjent
i min flaskepost
og skjenke båten din
beruset -

Vi har ikke
oseaner av tid
i denne havna-
Jeg ber deg
dra ut
med stø pinne
og seile din egen sjø


Jeg likte nok også godt tittelen på samlingen i seg selv .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:27   #10
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Edvard Munch har nok skrevet noe om angst.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:28   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Jeg ser av Obstfelder er et typisk eldre dikt med tematikken angst slik jeg ser det. Forøvrig hørtes det ut som en spennende oppgave. Skulle nesten ønske jeg gikk på videregående igjen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:29   #12
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Kari Bremnes har mange tekster om ekteskap og tematikk i forhold til mann/kvinne, nærhet/avstand. http://www.karibremnes.no/lyrics.html

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:40   #13
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ser av Obstfelder er et typisk eldre dikt med tematikken angst slik jeg ser det. Forøvrig hørtes det ut som en spennende oppgave. Skulle nesten ønske jeg gikk på videregående igjen.

Hun går i 10. klasse, og jeg, som selv er norsklærer på ungdomsskolen, synes hun er ganske så dristig i valg av vanskelighetsgrad.

Takk for mange gode tips, kom gjerne med flere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:43   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Ja jeg så du skrev 10.klasse - men slike oppgaver fikk vi bare på videregående. (Dengang holdt jeg forøvrig kjeft om at jeg syntes det var kjempegøy.)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-15, 23:52   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Jag tror på den ensamma människan av Gunnar Ekelöf kunne vore spennande saman med Styggen på ryggen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 09:20   #16
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Hofmos "Det finnes ingen hverdag mer" handler jo også om angst/usikkerhet, men da i forbindelse med krig. Hva mener skolen med betegnelsen "et moderne dikt", forresten? Tema? Form? Utgivelsesår?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 09:22   #17
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Om skandinaviskspråklig er innafor, har Karin Boye mange angsttematiserende dikt.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 09:33   #18
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Kan hun bruke halve meg av Vinni?

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 10:48   #19
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hofmos "Det finnes ingen hverdag mer" handler jo også om angst/usikkerhet, men da i forbindelse med krig. Hva mener skolen med betegnelsen "et moderne dikt", forresten? Tema? Form? Utgivelsesår?

Det er en veldig fri oppgave der hun skal sammenligne hvordan forfattere skriver om samme tema i forskjellige tidsepoker.

Halve meg med Vinni er kanskje ikke då dumt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 10:49   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sammenligning av dikt - men mangler et moderne

Fritt vilt av Klovner i kamp?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no