Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å herme etter andres dialekt

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-18, 00:35   #101
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det tror jeg ungene gjør også, kommer stadig diverse nordtrønderske sitat og gloser her hjemme i alle fall.

Nevnte kollega bruker særest mulige ord innimellom, fordi ungene syns det er morsomt, så han tåler at både de og jeg fjaser med det. Jeg hermer ikke etter andre dialekter og aksenter.

(Jeg jobber på mottaksskole, og hadde en gang en kollega som, uten å tenke på det, ble «smittet» av den gebrokne aksenten til elever ... Elevene så ikke ut til å legge merke til det, men jeg måtte gi vedkommende en albu et par ganger.)

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 01:03   #102
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Jeg hermer ikke, men blir "ofte"hermet etter. Vestlandsdialekt, mor fra Hardanger og far Stavanger.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 01:19   #103
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Hermer ikke, men jeg jobber med mange svenske og da hender det at jeg bruker svenske ord i tale for å gjøre meg forstått.

Jeg er vokst opp på Oslo vest, og snakker som de gjør der. Når jeg snakker med mamma snakker jeg hennes dialekt, som er bred hedmarks dialekt, jeg tenker ikke over at jeg svitsjer om, det er det andre som påpeker. Jeg snakker ikke dialekt med mannen min eller hans familie.... de kommer fra samme sted som mamma, men det høres helt feil og unaturlig ut å snakke dialekt med dem - forstå det den som kan. Søs og jeg snakker ikke dialekt til hverandre, når vi var yngre snakket vi dialekt til mamma og pappa, men selv med de tilstede snakket vi østlandsk til hverandre.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 10:47   #104
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.437
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Polyanna: Når du skriver "snedig" i betydningen fiffig, pussig eller noe sånt - hvor har du det fra? Jeg forbinder det i utgangspunktet med trøndersk.

Jeg bruker snedig og kommer fra Oslo-området. Har ingen trøndersk påvirkning.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-18, 11:05   #105
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Som nordlending på østlandet, opplever jeg jevnlig at noen prøver å etterligne dialekten min. Det høres stort sett bare grusomt ut. Har aldri oppfattet det som annet enn moro. Og synes det er helt greit.

Jeg etterligner ikke andres dialekter, tror jeg. Med mindre jeg blir oppfordret til det. Og det skjer ofte i forbindelse med jobb.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no