Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan får jeg ut svettelukt?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-09, 14:16   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan får jeg ut svettelukt?

Av en genser som er vasket godt, men lukten sitter fremdeles i. Er eneste løsning å kassere den?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:45   #2
bæggern
Fersking
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Asker
Innlegg: 14
bæggern har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Etter x antall vintage-bomkjøp der de lekreste plagg dessverre er krydret med andres armhulearoma, har jeg innsett at det faktisk bare er å kassere dem. Dette har imidlertid vært plagg med masse polyamid (kan vel sees på som det motsatte av håndplukket egyptisk bomull). Dersom det er mer naturlige stoffer, er det mulig saken stiller seg annerledes.

Skinnsofaen som sto i min aller første hybel (leid fullt møblert) hadde et litt "trøttans" parti på det ene armlenet. Kom plutselig til å tenke på det bare. Vi fikk det aldri bort, tross alle mulige kjemikalske forsøk...

bæggern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 21:53   #3
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.925
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Prøv og vask den i maskinen med eddik i skyllevannet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:45   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.526
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Av en genser som er vasket godt, men lukten sitter fremdeles i. Er eneste løsning å kassere den?

Jeg har fått vekk lukt ved å vaske på 60 grader.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:56   #5
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Eddik tar alt av lukt er min erfaring. Bare tøm en skvett i lag med vaskemiddelet i maskina. Lukter eddik når det er nyvasket, men eddiklukta fordamper med vannet og er borte når plagget er tørt.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:57   #6
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

dynke i såpe og vaske varmt?
oksegallesåpe?

aner meg at syntetiske plagg er verre enn naturlige stoffer slik bæggern beskriver.

__________________
HARIBO MACHT KINDER FROH UND ERWACHSENE EBENSO
pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 22:57   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Hadde engang en second hand skinnjakke, fra rundt 1970 - sort, fantastisk, råkul fasong.... Ren og skjær lykke... - bortsett fra svettelukten fra under armene. Hadde den på rens 2 ganger, svettelukta nektet å gi slipp.

Dessverre ble jakken stjålet på en fest. Syns fortsatt det er fælt, til tross for lukta...

Men eddik er nok et hett tips ja!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 13:36   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Jeg har måttet kassere flere superfine jobbeklær pga svettelukt jeg ikke har fått ut, selv med eddik. Disse har vært i 100% bomull, så det er ikke alt eddiken biter på.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 14:00   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Jeg sprayer vanish-spray på, lar det virke noen timer, vasker i maskin med vanish og eddik i skyllevannet. Det aller værste kan legges i svak kloroppløsning, bare pass på at det ikke er sterkt nok til å skjolde fargene, og ikke la det ligge for lenge.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 17:04   #10
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Jeg har i mange år slitt med ekstrem svetting. Jeg har fått mange klær ødelagt fordi svettelukten ikke ble borte i vask. Men jeg har aldri prøvd eddik.

Nå har jeg operert bort store deler av svettekjertlene under armene og det er sjelden klær blir ødelagt, heldigvis.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 17:08   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Eddik kan funke, men vær klar over at eddik kan bleke farger og kan gjøre elastikk i klær dårlig. Oksegallesåpe kan også være hardt mot fargene.
Varm vask og det å gni vaskemiddel direkte der det lukter er det jeg synes har best effekt. Eddik hjelper best hvis det gnis inn på "svettestedene" før vask og at man i tillegg har eddik skyllevannet. Jeg synes ikke eddik er ideellt og skulle gjerne visst om andre gode ting.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 17:18   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan får jeg ut svettelukt?

Takk for tips, jeg skal prøve ut både eddikk og direktebruk av vaskemiddel.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no