Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan holde orden i papirer?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-09, 22:33   #1
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Hvordan holde orden i papirer?

Regninger, kvitteringer, postkort, brev, brosjyrer, menyer, garantier, visittkort, båtruter, forsikringspapirer, reklame, lesestoff, skatteinfo, informasjon fra telefonselskaper, strømleverandør, renovasjon, kommune, utklipp, fødselsattest, vielsesattest, info fra dåpen, bokklubb-info, info om diverse medlemskap, resepter, epikriser, vedtak fra diverse nav-avdelinger, attester, lønnslipper, årsoppgaver, bruksanvisninger, jobbnotater, studienotater, andre notater og MASSE MASSE mer.

Jeg blir gal hver gang jeg skal rydde i papirhaugene mine. Det hoper seg opp en papirhaug her hjemme på null komma niks. Jeg tror jeg har system på ting, jeg har hyllene fulle av permer og annen oppbevaring, men når jeg skal gå i gang å rydde går det helt i surr. Hvor har jeg huslån-papirer? Hvilken forsikring er dette da? Hvor ble det av den kjekke reisebrosjyren jeg tok vare på?

Hjelp meg

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:09   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.877
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Jeg bruker permer. Brede permer.
En til regninger som er sortert med skilleark etter strøm, bank/lån, lønnslipper/lønnsforhøyelse, bil, telefon-mobil-data, bokklubb og andre nettkjøp, osv.. Der putter jeg også info/brev om fra de forskjellige selskap. Når permen begynner å bli full så kaster jeg bakfra innenfor de forskjellige bolkene..
Først i permen har jeg ubetalte regninger som er sortert etter forfall..
Men nå som regningene detter inn i innboksen så er jeg ikke like flink med å printe ut og putte i permen så da blir det jo heller ikke så mye papir å arkivere... (burde kanskje printe ut regningene for det og arkivere??!!

HAr en annen perm som jeg har delt inn i * litt sånn hobbyting, * en med fine bilder og løsninger i rom som jeg ser i reklame, blader som jeg drømmer om at jeg skal ha i hus, * private ting som dåpsattest og legebrev osv..
HAr en egen perm for hver av gutta og har delt den inn i forskjellige skilleark etter behov - som brev fra Nav, barnehagebrev, sfo info, invitasjoner til bursdager, . De står i et skap på soverommet som ingen andre ser..

Om du får mye postkort og brev så ville jeg hatt de i en fin eske som jeg kunne tatt frem av og til.

Jeg har en skuff hvor jeg har gamle lapper som ble sendt på U-skolen og vgs og portrettbilder, skoladagbøker hvor jeg limte inn alt av bilder fra TOPP osv. og brukte som dagbok og andre småbrev fra skoletiden og det er såå kos å rote litt oppi der innimellom..
Bjosjyrer og annet har jeg i en hylle ved sengen min..
TAr gjerne imot tips på andre løsninger jeg også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:12   #3
alice
Newbie
 
alice sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 67
alice har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Hva med å bruke en ringperm til praktiske ting ala forsikringer, lånepapirer, kvitteringer, vedtak, og så videre. En perm til arbeidspapirer - skatteinfo, attester, lønnsslipper, notater etc. En perm til personlige papirer - dåp, fødsel, vielse, resepter ++. Egen perm til studiepapirer. En til diverse bokklubber, andre medlemsskap.
Og ha for eksempel noen dokumentmapper med flere rom til båtruter, brosjyrer, bruksanvisninger og sånt "småtteri".
Jeg synes det er enklere å holde orden hvis jeg ikke bare deler innholdet i permen, men også deler det opp i flere "tema-permer". Og rydd ordentlig i papirene en gang i måneden.

alice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:13   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Vi har fått orden på noe og jeg deler selvsagt.

ubetalte regninger - står i ene sida i et kjøkkenskap.

betalte regninger - ligger i ei eske fra Ikea i 2. etg

resepter, klasselister/barnehagelister, all info fra skole, fotball, kor, speider og fritidsaktiviteter - har egen ringperm med plastlommer. Laget dette sist sommer og det funker som bare det.

vielsesatest, dåpsatetser, fødselsatester, vaksinasjonskort, forsikringspapirer, lån, nav og sånn - har slik gammeldags arkivmappe til denslags. Funger såpass at vi finner det vi skal.

reisebrosjyrer - samles i en slik bladkasset og står i bokhylle i kjellerstua. Dette har vi gjort et halvt år og det fungerer.

reklame sorteres samme dag som det kommer. Om noe er interessant havner det på den stolen rundt bordet som ikke brukes og kastes hver torsdag. Det andre går i papirreturen.

Vi har ei roteskuff som har mye rart i seg. Den ryddes en gang per mnd. Utklipp jobber jeg med et system. Ellers blir det en del papirer, men ikke så mye som før ringpermen kom.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:14   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg bruker permer. Brede permer.
En til regninger som er sortert med skilleark etter strøm, bank/lån, lønnslipper/lønnsforhøyelse, bil, telefon-mobil-data, bokklubb og andre nettkjøp, osv.. Der putter jeg også info/brev om fra de forskjellige selskap. Når permen begynner å bli full så kaster jeg bakfra innenfor de forskjellige bolkene..
Først i permen har jeg ubetalte regninger som er sortert etter forfall..
Men nå som regningene detter inn i innboksen så er jeg ikke like flink med å printe ut og putte i permen så da blir det jo heller ikke så mye papir å arkivere... (burde kanskje printe ut regningene for det og arkivere??!!

Tar du vare på regningene etter at du har betalt dem, altså? Jeg kaster dem umiddelbart, såfremt de ikke samtidig er garantibevis. Alle betalinger ligger jo i nettbanken uansett, mener jeg, det kan da ikke være nødvendig å ta vare på alt papiret?

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 23:20   #6
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.404
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Regninger, kastes
kvitteringer, perm
postkort, brev, boks
brosjyrer, menyer, kastes
garantier, boks
visittkort, båtruter, kastes
forsikringspapirer, "forsikringer-filen" i arkivkassa mi
reklame, kastes
lesestoff, bokhylla
skatteinfo, arkivet
informasjon fra telefonselskaper, leses, så kastes
strømleverandør, under "strøm"
renovasjon, kommune, begge under "kommunal info"
utklipp, eske på soverommene til ungene
fødselsattest, vielsesattest, "andre viktige papirer"-fanen
bokklubb-info, info om diverse medlemskap, ligger kun i mailboksen
resepter, ligger hos apoteket
epikriser, ligger også i arkivet
vedtak fra diverse nav-avdelinger, attester, arkiv
lønnslipper, kastes
årsoppgaver, ligger under "skatt"
bruksanvisninger, eske
jobbnotater, i jobb-sekken?
studienotater, i skolesekken?
andre notater, hva i all verden noterer du?

Og om det ikke går hverken på oppslagstavle, arkivet eller i en egnet boks, så går det i det store grønne arkivet (=papirdunken).

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 14:49   #7
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Hos oss går regninger o.l. først i en hylle, når de er betalt går de i en skuff. Når skuffen er full puttes det i en pose som vi skriver årstall på og henger i kjelleren. Der henger den et par år før vi kaster den. Viktige papirer som f.eks. forsikring går i perm med skilleark. Attester og andre viktige ting ligger i en arkivmappe.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 15:21   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.348
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

For å si det pent: Det er ikke nødvendig å ta vare på alt det der. Info fra bokklubber, betalte regninger (som er betalt med nettbank, vel og merke), reklamer, all annen div. info - det finner man på internett. Jeg lover. I det minste finner man et telefonnummer man kan ringe og spørre noen på.

Ellers. Regninger: Perm. Og så perm til Ymse. (Forsikringer, Nødvendig bankinfo, vigselsattester, separasjonspapirer, skifte, you name it.) Perm til Skole/Barnehage.


In a perfect world.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 15:38   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

dette skulle jeg gjerne ha visst også. Vi har et salig kaos av slike papirer. Gjerne på kjøkkenbordet i påvente av at noen skal 'gjøre noe' med dem. Så kommer det plutselig noen og det blir stuet inn i bokylla på stua, eller på en stol eller.... Og der hender det at det blir liggende, særlig om det ikke er prekære saker, og der får det selskap av og til av tegnebøker, utallige interiørblader, fotoblader, aviser osv. Så blir det tilslutt en diger smørje.

Har akkurat gått til anskaffelse av ikke mindre enn 16 nye skap fra Ikea fordelt rundt om i huset og da er det håp at alt dette skal få sin egen plass. I teorien i hvertfall.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:12   #10
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Begynner å skjønne at jeg tar vare på litt vel mye...ehh

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:20   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.024
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Jeg elsker å kaste og tar nesten ikke vare på noe. Jo mindre jo bedre.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:29   #12
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg elsker å kaste og tar nesten ikke vare på noe. Jo mindre jo bedre.

Smitt meg vær så snill!

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 18:37   #13
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Det meste går i søpla så fort som mulig. Info fra skole/korps/allidrett og denslags skrives opp i kalenderen og går deretter i søpla/evt henges på oppslagstavla til det er utdatert. Betalte regninger tar jeg vare på i ei lita skoeske i skapet, kaster når den er full. Reklame, infobrosjyrer etc kastes, evt henges det på oppslagstavla fra til det er utdatert.

Forsikringspapirer, lånepapirer, skatterelaterte ting og personlige papirer (jobbattester, vitnemål, vielsesattest og fødselsattest og denslags) har jeg strikkmapper i ulike farger til. Er strikkmappa full er det på tide å kaste.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 00:00   #14
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.415
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Jeg er revisorbarn og har masse ringpermer.

  • Forsikring
  • Fellesting for meg og mannen - med skilleark for: hus, vigselsattester, garantier for store ting (hvitevarer, elektronikk...), utskrift av billetter
  • En for hvert barn med skilleark for barnehage, legekontakt, helsestasjon, bankkonto.
  • Til meg og min økonomi - underkategoriene har variert etter behov.
  • Bilen
  • Brev og kort til guttene, tegninger fra storebror.
Det var et lite knippe, de som brukes mest. De står i ei bokhylle ved spisekroken. Regninger, reklame (som bare kommer med avisa nå) og gamle aviser hives etterhvert. Ukeblader og magasiner kastes også, om enn etter ei lengre stund. Under stuebordet har vi diverse gamle aviser, magasiner og noen årganger med ikeakatalogen.

Takkekort, julekort og andre kort strever vi mer med.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 00:07   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.915
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan holde orden i papirer?

Jeg er revisorfrue og har alt litt rundt om kring. Vi har egentlig en boks til rgeninger, men de ligger oppå og kommer inni en gang i skuddåret etter de er betalt. Vi har også hver vår eske med ting og ang i, men den er jo full nå... :rotehus:
Mannen (som jo er revisoren i huset) er like ille som meg og til sammen blir det kaos.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no