Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En rettferdig jul

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-14, 15:14   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Jeg synes det er en fordel at ting er produsert i lavkostland med gode forhold. Det er det jeg vil ha. Jeg vil ikke ha sånne vi-toer-våre-hender-og-lager-alt-i-skandinavia-handel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:16   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er en fordel at ting er produsert i lavkostland med gode forhold. Det er det jeg vil ha. Jeg vil ikke ha sånne vi-toer-våre-hender-og-lager-alt-i-skandinavia-handel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:22   #23
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En rettferdig jul

Flott tråd, ja! Ikke så veldig spennende men til de som "har alt", har jeg gjort følgende de siste par årene. Jeg gir et UNICEF julekort med en liten oppmerksomhet som veldig god kaffe eller sjokolade, - med julehilsen om at i stedet for en gave ønsker jeg å donere tilsvarende beløp til Leger Uten Grenser eller Amnesty. Så spør jeg til hvilke organisasjon jeg skal gi til på deres vegne.

På denne måten har jeg gått fra å hate, virkelig hate julen ene og alene på grunn av det meningsløse gavehysteriet, til å få et litt bedre forhold til akkurat det med gaver.

Ellers er det jo flott at tilbudet med muligheter til å kjøpe etiske gaver utvides. Virkelig flott!

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:23   #24
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo absolutt ikke noe galt å kjøpe klær produsert i lavkostnadsland, så lenge det gjøres under gode forhold! Tvert i mot.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er en fordel at ting er produsert i lavkostland med gode forhold. Det er det jeg vil ha. Jeg vil ikke ha sånne vi-toer-våre-hender-og-lager-alt-i-skandinavia-handel.

Ja, akkurat!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 15:36   #25
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En rettferdig jul

Og Epleslang selvfølgelig! I fjor kjøpt jeg mange flasker, de er en flott liten oppmerksomhet å gi til folk i stedet for f.eks vinflaske. (og helt nydelig) Jeg er ikke sikker på hvor omfattende utsalget er nå men verdt å sjekke. http://www.epleslang.com/#!produktene1/cjvw

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 16:09   #26
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Ging, ingefærdrikk til eget forbruk, eller som en liten oppmerksomhet. Ging støtter kvinnlige ingefærdyrkere i Elfenbenskysten. http://www.ging.no

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 16:16   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Åh nam, jeg elsker ingefær!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 18:38   #28
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.317
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

Fine tråden!

Nå har det seg slik at jeg allerede og temmelig ukritisk, dessverre, har handlet de fleste julegavene ferdig, men det kommer da bursdager og andre dager som skal markeres, så jeg henger i tråden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 19:51   #29
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.971
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

Fantastisk! Dette er jeg med på. ☺

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:21   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

Super tråd, og flott at flere av de har nettbutikk! Jeg er med

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:26   #31
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

Så fin tråd.

I fjor fikk jeg et kort av min svigerinne der det stod at kortet var et bevis på at et barn i en annen del av verden nå var sikret skolegang eller noe i den duren. Jeg likte det veldig godt.

Vi reiser bort i julen etter planen, skal gi så mange gaver, men skal virkelig rette fokus mot dette av de gavene vi gir.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:45   #32
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: En rettferdig jul

Flott tråd! Vi har kuttet masse på gavefronten, men dette skal jeg ta med i planleggingen av de få gavene vi kjøper. Supert!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:52   #33
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.897
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

Gaver med mening fra Flytningehjelpen er også et fint alternativ

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:55   #34
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.476
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

For en flott tråd!

Jeg kan tipse om dette: http://gi.rodekors.no/epages/roedeko...1&Locale=no_NO

Jeg ga det til pappa for et par år siden, han var meget fornøyd med å endelig få ønsket sitt oppfylt, han hadde bare ønsket seg det i litt over 30 pr.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 20:56   #35
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En rettferdig jul

Dette henger jeg meg på. Flott initiativ!

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 21:10   #36
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.931
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En rettferdig jul

Butikken Velbevare på Holtet i Oslo, og på http://www.miinto.no/shops/b-914-velbevare har både dameklær og masse fint babytøy, inkl alpakka og dyrevennlig merinoull.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-14, 21:17   #37
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: En rettferdig jul

https://gaversomforandrerverden.no

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 10:26   #38
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Dyrebeskyttelsen har også en del gode tiltak.

Vær med på å støtte vårt arbeid for dyrene ved å gi en alternativ julegave i år. Gi et beløp i gave til Dyrebeskyttelsen Norges arbeid for dyr, og du får et hyggelig kort tilbake som du kan gi bort i julepresang til familie eller venner.

Evt kjøpe noe fra nettbutikken der.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 10:36   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Dte er supert med alle mulige støttegaver, men i all hovedsak tenker jeg på fysiske produkter. Det er det vi tross alt kjøper mest av, og der man kan gjøre en forskjell. Ved å kjøpe en gave fra en produsent som har gode arbeidsvilkår i produksjonsleddene så sender man et signal om at det er et vi vil ha. Det hjelper lite om vi fortsetter å kjøpe klær, leker og gaver uten tanke på produksjonen, og bare betaler litt til en eller annen organisasjon i tillegg.

Så jeg tror at jeg kun skriver opp lenker til fysiske ting i HI, men lenkene til hjelpeorganisasjoner får selvfølgelig ligge i tråden. Dyrebeskyttelsen er også supert, men det var arbeidsforhold for mennesker jeg tenkte på da jeg lagde tråden, ikke alle mulige flotte organisasjoner man kan støtte.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 17:23   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.272
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En rettferdig jul

Åhlens har også en bærekraftig og etisk kolleksjon ser jeg! Med masse fint til hus og hjem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no