Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Klasse 10B på NRK

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-10, 21:02   #21
Frihet78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2
Frihet78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Resten av tiden kan de bruke på å snakke med elever, øve med enkeltelever, planlegge opplegg, rette kartleggingsprøver, osv.

Det stemmer ikke. Alle lærerene var i full jobb utenom serien, og var kun kjøpt fri for den stillingsbrøken som tilsvarte undervisning for sitt fag.

Jf. "timeantall" på siden: http://www20.nrk.no/meldinger/webmel...e=les&bla=Next hvor matematikklærer Ingvill forklarer:"Alle har full jobb. Vi har ingen flere ressurser enn "normale" lærere. Dessuten har vi to arbeidsplasser, så vi sto virkelig på!" samt innslag i Dagsnytt 18 den 8. januar 2010.

Frihet78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 21:18   #22
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nå har jeg bare sett første episoden av dette, men jeg ble litt fasinert av enkelte av de pedagogiske virkemidlene de lærerne jeg så da brukte. F.eks. da de bygde en dna-kjede av seigmenn. Jeg kan tenke meg at dna-kjedet sitter mye bedre spikret i hukommelsen etter dette, enn hva den gjorde hos meg, som lærte det på "steinaldervis."

Jeg liker "hands-on-pedagogikk," - altså at man lærer gjennom å gjøre og eksperimentere, framfor bare gjennom tørr teori.

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Den DNA-kjeden er "old news", jeg holdt på med det i høst

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, vi gjorde det ifjor. Ikke så revolusjonerende, og bortsett fra at seigmenn er godt vet jeg ikke hvor mye det hjelper .

Jeg har svært liten tro på seigmannbygging og liknende leik som tar opp så mye av naturfagbøkene for tida. Det blir å undervurdere elevene. De fleste jeg har på 9. og 10. trinn klarer fint å gjennomføre "skikkelige" forsøk (gjerne forsøk som egentlig er beregnet på vgs), og de gir også uttrykk for at de får mye ut av dem.

Bygge modeller: ja. Leike seg: ja. Løpe rundt og danse atomdansen: absolutt. Men hvorfor skal annenhvert forsøk handle om brus og godteri? De svakeste blir forvirra, og de flinkeste for fornærma.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 21:52   #23
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Du trenger ikke gå lenger enn til FP, NM, osv for å finne HAUGER av tråder som viser at dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere.

Er det haugevis av tråder her inne som viser at det er en grunn til at ungdommer ikke har respekt for lærere? Hvilke holdninger er det da du tenker på som utvises i disse trådene?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 07:47   #24
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av Frihet78, her.

Det stemmer ikke. Alle lærerene var i full jobb utenom serien, og var kun kjøpt fri for den stillingsbrøken som tilsvarte undervisning for sitt fag.

Jf. "timeantall" på siden: http://www20.nrk.no/meldinger/webmel...e=les&bla=Next hvor matematikklærer Ingvill forklarer:"Alle har full jobb. Vi har ingen flere ressurser enn "normale" lærere. Dessuten har vi to arbeidsplasser, så vi sto virkelig på!" samt innslag i Dagsnytt 18 den 8. januar 2010.

Ok, det var bra. Men da skjønner jeg ikke hvilken tid de bruker til alle elevsamtalene sine. De kan da umulig la klassen sitte alene mens de snakker lenge med hver enkelt elev, øver med enkeltelever, osv?

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 07:50   #25
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er det haugevis av tråder her inne som viser at det er en grunn til at ungdommer ikke har respekt for lærere? Hvilke holdninger er det da du tenker på som utvises i disse trådene?

Det er hauger av tråder her inne med svært kritiske FORELDRE. Noen ganger sikkert med rette, noen ganger ikke. Foreldre overfører holdninger til barn og ungdom - om de vil eller ikke. De foreldrene som er positive til skolen og lærerne, får som oftest barn som også er positive til skolen. Og omvendt. Unntak finnes helt klart, men dette er trenden. Det er gjort masse forskning på dette, men jeg orker ikke begynne å leite etter det nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:41   #26
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er hauger av tråder her inne med svært kritiske FORELDRE. Noen ganger sikkert med rette, noen ganger ikke. Foreldre overfører holdninger til barn og ungdom - om de vil eller ikke. De foreldrene som er positive til skolen og lærerne, får som oftest barn som også er positive til skolen. Og omvendt. Unntak finnes helt klart, men dette er trenden. Det er gjort masse forskning på dette, men jeg orker ikke begynne å leite etter det nå.

En ting er å kritisere noe som har skjedd på skolen eller av en lærer, men det er altså ikke det samme som at "dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere". Kritikk vil, som du sier, noen ganger være berettiget. Jeg lurer på hvilke holdninger du mener du finner på dette forumet som undebygger påstanden din om en generell mangel på respekt for lærere. I og med at du mener at det fins hauger av slike tråder, så bør det ikke være så vanskelig å vise til hva slags innlegg du mener beviser at "dagens foreldregenerasjon i stor grad har liten respekt for lærere".

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:44   #27
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Jeg syns det er så trist at det må tv-programmer til for at skoleelevene skal få et tilbud som burde vært en selvfølge i utgangspunktet - tilpasset undervisning.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 19:34   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av Fusili

Jeg syns det er så trist at det må tv-programmer til for at skoleelevene skal få et tilbud som burde vært en selvfølge i utgangspunktet - tilpasset undervisning.

Joda, men det er nå en mellomting da; og for å snu på flisa: Elever flest bør faktisk klare å mobilisere litt vilje og energi uten at de trenger landets aller fremste pedagoger i alle fag og å bli fulgt på TV. Det kan ikke være sånn at man bare skylder på mangel på tilpasset undervisning fordi man selv ikke har giddet gjøre noe som helst de siste årene. Det er faktisk ikke realistisk at alle fag skal være morsomme hele tiden. Sånn er ikke livet etter skolen heller.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 19:38   #29
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Joda, men det er nå en mellomting da; og for å snu på flisa: Elever flest bør faktisk klare å mobilisere litt vilje og energi uten at de trenger landets aller fremste pedagoger i alle fag og å bli fulgt på TV. Det kan ikke være sånn at man bare skylder på mangel på tilpasset undervisning fordi man selv ikke har giddet gjøre noe som helst de siste årene. Det er faktisk ikke realistisk at alle fag skal være morsomme hele tiden. Sånn er ikke livet etter skolen heller.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men faktum er jo at svært mange elever mangler en del grunnleggende kunnskap/veiledning/foreldrestyring/muligheter (stryk det som ikke passer) til å ha mulighet til å kunne mobilisere.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 19:39   #30
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men faktum er jo at svært mange elever mangler en del grunnleggende kunnskap/veiledning/foreldrestyring/muligheter (stryk det som ikke passer) til å ha mulighet til å kunne mobilisere.

Jada, jeg er enig i det, men man må vel anta at blant elevene det er snakk om i serien er det snakk om både/og. Tror ikke man kan si at HELE den klassen var slik den var tidligere pga manglende tilpasset undervisning.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 19:41   #31
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jada, jeg er enig i det, men man må vel anta at blant elevene det er snakk om i serien er det snakk om både/og. Tror ikke man kan si at HELE den klassen var slik den var tidligere pga manglende tilpasset undervisning.

Nei, det kan jeg være enig med deg i. Men jeg tror det er flere enn man ser ved første øyekast.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:02   #32
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Kritikk av lærere fordi det lånes ut skøyter uten foreldres samtykke, kritikk av lærere som ikke rekker å hjelpe alle elever på med skøyter, kritikk av lærer som slutter fordi den har fått ny jobb midt i året, kritikk av lærer fordi den har snakket for hardt til barna, kritikk av skole fordi dørene låses til SFO et kvarter om morgenen så lærer kan få startet undervisningen på en skikkelig måte, osv. Dette er tatt ut av hukommelsen og har vært tråder de siste ukene.

Jeg mener at man bør ha som utgangspunkt at barnehageansatte og skoleansatte gjør så godt de kan og har barnas beste i tankene samtidig som de skal få det til å fungere i en hektisk hverdag. Noen tilfeller er så graverende (eks han som hadde fått melding her inne fordi han var for dårlig på ski) at det ikke er tvil om at man må reagere, men hvis man stadig reagerer overfor skole eller barnehage, fanger barn det opp og opplever at foreldrene ikke spiller på lag med skole/barnehag - og det klarer de fleste barn å utnytte!

Det er helt klart forskjell på dagens foreldregenerasjon og de som var foreldre da jeg gikk på skolen for ca 20 år siden. De fleste foreldrene blandet seg SVÆRT sjelden inn i hva lærerne gjorde, og uansett hva jeg kom hjem og klagde på var det ingen støtte å få i heimen. Hør på læreren din og gjør det læreren sier var mantraet. Så kan man jo diskutere om det var så bra, men jeg mener vi har bikket litt over andre veien nå. Mange elever opplever nå å få støtte hjemme på at "det er ikke rart jeg er dårlig i norsk, vi har jo den dårlige læreren". Da er veien kort til å miste egeninnsatsen også.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 20:29   #33
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Jeg vet om flere lærere som har fått henvendelse fra foreldre som mener det er ulovlig å gi ungene lekser i helger og ferier. Ofte har da ungene hatt flere uker på å gjøre arbeidet, og velger å utsette det til søndagen før det skal leveres. Når de endelig setter seg ned for å gjøre en innsats, så kommer mamma og redder dem fra å måtte gjøre leksene sine. Så ja, det er en del rare holdninger der ute.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:05   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Jeg mener det er av det gode at foreldre stiller spørsmål og setter krav til skolen. Jeg har all verdens respekt for eldstemann sin lærer. Jeg backer henne 100% på hjemmebane når det kommer til opplegget hun lager. Men likevel kan jeg finne på å stille spørsmål på nett om "er det virkelig vanlig at de har 1 time lekser i første klasse" eller "hvor mye tilpasning kan man regne med når han leser best i klassen"? Delvis fordi jeg lurer, delvis for å få støtte for et syn jeg allerede har bestemt meg for. Og så sender jeg mail, jeg snakker med henne og diskuterer hvordan vi skal gjøre det på hjemmebane, og jeg stiller krav til progresjon for gutten.

Det jeg vil frem til er at kritiske spørsmål på nett ikke nødvendigvis gjenspeiler lite respekt for lærere. Jeg har forresten ikke så mye respekt for noen yrkesgruppe bare pga tittel, mens en flink person uansett yrke vinner min respekt. Det samme med lærere. Men overfor BARNA mine står jeg 100% bak skolen. Det skulle vært mobbesak før jeg endret det standpunktet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:17   #35
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Jeg er litt enig med Oslo78 i at foreldre generelt er mer skeptiske til lærere enn det de var for en del år tilbake. Noen ganger skjønner jeg grunnen også. Jeg er f.eks kjempeskeptisk til at min sønn har en norsk lærer og ikke en norsklærer. Trenger jeg si mer?... At foreldre gidder å bruke energi på hvilken type mat som er lov til å ha med på tur, om det er lov å ha pennal og mobil i klasserommet osv, osv, er mer enn jeg klarer å forstå. Jeg blir irritert over ting som går ut over læringen til mitt barn: Bråk i klassen, lite kompetent lærer og mange vikarer. Hva de spiser og drikker på skolen er av mindre betydning siden det er ting som man enkelt kan kompensere for på hjemmebane.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:33   #36
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er litt enig med Oslo78 i at foreldre generelt er mer skeptiske til lærere enn det de var for en del år tilbake. Noen ganger skjønner jeg grunnen også. Jeg er f.eks kjempeskeptisk til at min sønn har en norsk lærer og ikke en norsklærer. Trenger jeg si mer?... At foreldre gidder å bruke energi på hvilken type mat som er lov til å ha med på tur, om det er lov å ha pennal og mobil i klasserommet osv, osv, er mer enn jeg klarer å forstå. Jeg blir irritert over ting som går ut over læringen til mitt barn: Bråk i klassen, lite kompetent lærer og mange vikarer. Hva de spiser og drikker på skolen er av mindre betydning siden det er ting som man enkelt kan kompensere for på hjemmebane.

Det faglige nivået på læreren og bråk er noe jeg også vil være obs på, rine. Jeg er helt enig med deg i at det er noe som er for viktig til å la det passere. Mens om det skal være en eller to mattelekser i uka for eksempel, synes jeg skolen kan få bestemme...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 21:57   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det faglige nivået på læreren og bråk er noe jeg også vil være obs på, rine. Jeg er helt enig med deg i at det er noe som er for viktig til å la det passere. Mens om det skal være en eller to mattelekser i uka for eksempel, synes jeg skolen kan få bestemme...

De bestemmer, men jeg må få stille spørsmål om hvorfor de gjør ting på den måten de gjør det på. Det gjør jeg ofte og får skikkelige svar. Lærere er bare en av mange yrkesgrupper som i større grad må tåle at de de har med å gjøre stiller spørsmål og setter krav. Mine pasienter godtar ikke at jeg gir dem antibiotika når de mener de har astma heller. Da spør de fleste. Hvis jeg da har en veldig god grunn til at det er antibiotika som er tingen for dem, så kjøper de som regel den. Men jeg må kunne forklare hvorfor jeg gjør som jeg gjør og ikke bare regne med at folk har respekt for en hvit frakk. Og stort sett er det av det gode tror jeg, så lenge foreldre ikke snakker dritt om skolen hjemme.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 23:16   #38
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Kritikk av lærere fordi det lånes ut skøyter uten foreldres samtykke, kritikk av lærere som ikke rekker å hjelpe alle elever på med skøyter, kritikk av lærer som slutter fordi den har fått ny jobb midt i året, kritikk av lærer fordi den har snakket for hardt til barna, kritikk av skole fordi dørene låses til SFO et kvarter om morgenen så lærer kan få startet undervisningen på en skikkelig måte, osv. Dette er tatt ut av hukommelsen og har vært tråder de siste ukene.

Jeg mener at man bør ha som utgangspunkt at barnehageansatte og skoleansatte gjør så godt de kan og har barnas beste i tankene samtidig som de skal få det til å fungere i en hektisk hverdag. Noen tilfeller er så graverende (eks han som hadde fått melding her inne fordi han var for dårlig på ski) at det ikke er tvil om at man må reagere, men hvis man stadig reagerer overfor skole eller barnehage, fanger barn det opp og opplever at foreldrene ikke spiller på lag med skole/barnehag - og det klarer de fleste barn å utnytte!

Det er helt klart forskjell på dagens foreldregenerasjon og de som var foreldre da jeg gikk på skolen for ca 20 år siden. De fleste foreldrene blandet seg SVÆRT sjelden inn i hva lærerne gjorde, og uansett hva jeg kom hjem og klagde på var det ingen støtte å få i heimen. Hør på læreren din og gjør det læreren sier var mantraet. Så kan man jo diskutere om det var så bra, men jeg mener vi har bikket litt over andre veien nå. Mange elever opplever nå å få støtte hjemme på at "det er ikke rart jeg er dårlig i norsk, vi har jo den dårlige læreren". Da er veien kort til å miste egeninnsatsen også.

De to første trådene husker jeg, og det jeg husker er at det ikke akkurat var en overvekt av dem som var kritiske til skolen. Jeg mener at det uansett ikke er noen logisk slutning du har dratt.
For all del, jeg regner med at de fleste som jobber i skole og barnehage gjør så gode de kan. Det er bare det at det ikke alltid er godt nok, og da må de tåle kritiske røster. Og vet du hva? Jeg er OVERLYKKELIG for at det ikke er slik som for 20 år siden.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg mener det er av det gode at foreldre stiller spørsmål og setter krav til skolen. Jeg har all verdens respekt for eldstemann sin lærer. Jeg backer henne 100% på hjemmebane når det kommer til opplegget hun lager. Men likevel kan jeg finne på å stille spørsmål på nett om "er det virkelig vanlig at de har 1 time lekser i første klasse" eller "hvor mye tilpasning kan man regne med når han leser best i klassen"? Delvis fordi jeg lurer, delvis for å få støtte for et syn jeg allerede har bestemt meg for. Og så sender jeg mail, jeg snakker med henne og diskuterer hvordan vi skal gjøre det på hjemmebane, og jeg stiller krav til progresjon for gutten.

Det jeg vil frem til er at kritiske spørsmål på nett ikke nødvendigvis gjenspeiler lite respekt for lærere. Jeg har forresten ikke så mye respekt for noen yrkesgruppe bare pga tittel, mens en flink person uansett yrke vinner min respekt. Det samme med lærere. Men overfor BARNA mine står jeg 100% bak skolen. Det skulle vært mobbesak før jeg endret det standpunktet.

Dette er et innlegg jeg stiller meg 100 % bak.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 23:45   #39
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Jeg mener ikke at man skal ha respekt bare fordi man har tittelen lærer. Men jeg mener og vil alltid mene at man gjør sine barn en bjørnetjeneste dersom det skinner gjennom (og det gjør det lett) at man ikke stiller seg bak skolens opplegg. Ellers må foreldre bare spørre, stille spørsmålstegn ved, osv så mye de bare vil.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 01:25   #40
Frihet78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2
Frihet78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Klasse 10B på NRK

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ellers må foreldre bare spørre, stille spørsmålstegn ved, osv så mye de bare vil.

Tja, er nå det så lurt da? Hver lærer forholder seg til ofte til mer enn 100 elever (iallfall på ungdomstrinnet), og da blir totaliteten av alle spørsmålene tidkrevende å forholde seg til. Dersom en lærer ender opp med å måtte begrunne hver minste handling og avgjørelse han/hun tar, så går det med enormt med tid -- tid som nødvendigvis må tas fra noe annet.

Ett spørsmål fra hvert foresattepar hver uke, som hver seg krever bare ett minutt å besvare, tar opp nesten to timer totalt sett hver eneste uke. Hadde det ikke vært bedre om disse to timene ble brukt sammen med elevene, til å gi dem tettere oppfølging?

Frihet78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no