Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Fra farge til svart-hvitt

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-10, 19:00   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Fra farge til svart-hvitt

Jeg har et fargebilde som jeg ønsker å gjøre om til svart-hvitt bilde.
Jeg kan selvsagt gjøre det på den enkle måten og bare velge greyscale, men føler at det ikke blir helt riktig. Motivet mister litt av fokusen.
Jeg sitter med Photoshop Elements.

Er det noen som har noen gode tips/råd til hvordan man gjør om bilde på den måten?

(eller noen som er veldig dyktige på redigering og som har lyst å hjelpe litt ... )

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:26   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra farge til svart-hvitt

Jeg pleier å gå inn på Enhance øverst og velger å dra opp kontrast og brightness før jeg konverterer bildet til sort/hvitt. Pleier å bli bra resultat.
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med at "bildet mister litt av fokusen", men er det at bildet blir for grått?

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:30   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra farge til svart-hvitt

Jeg flikker på kontrast, levels og saturation etter at jeg har konvertert til greyscale. Prøv deg frem. Bare konvertering gir flatt, kjedelig bilde som mister "snerten". Husk å bruke unsharp mask-filteret til slutt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 16:52   #4
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra farge til svart-hvitt

Konverter i RAW direkte: Da mister du mye mindre på veien.

Det kan det være lurt å dra ned i hvitbalansen slik at det blir bare blåtoner i det. Da får du virkelig frem kontrastene i det mørke. Dra i "levels" slik at du bruker hele skalaen, og øk litt på den som heter "black" eller "svart" som øker de mørke kontrastene.

Her er en veldig fin artikkel: http://foto.no/cgi-bin/articles/arti...rticleId=42512

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 17:50   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra farge til svart-hvitt

Takk så mye for svar, da skal jeg ta å prøve meg litt mer frem.

Scilla: Det jeg mente var at når bilde er i farger, så er motivet veldig klart og har god fokus, men når jeg gjør om til svart-hvitt så blir bakgrunnen litt for fremtredende.
Men jeg skal prøve litt av tipsene her og se hvordan det blir.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 11:30   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra farge til svart-hvitt

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Takk så mye for svar, da skal jeg ta å prøve meg litt mer frem.

Scilla: Det jeg mente var at når bilde er i farger, så er motivet veldig klart og har god fokus, men når jeg gjør om til svart-hvitt så blir bakgrunnen litt for fremtredende.
Men jeg skal prøve litt av tipsene her og se hvordan det blir.

Ja, det er det jeg mener med at det blir "flatt". Prøv deg frem med kontrast, levels og saturation, så blir det nok bedre

Eller kanskje du blir klokere av å titte her. Det er riktignok fullversjon av photoshop som brukes, men tipsene kan vel være nyttige uansett.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no