Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-17, 16:52   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg vet at dette er et spørsmål som egentlig er helt umulig å svare på, men greia er som følger. I år skal festtøyet til ungene brukes 2 ganger. Vi skal i konfirmasjon og det er 17. mai.

Knerten går i 4. klasse og vil aller helst gå i hettegenser. Det er uaktuelt. Han passer fremdeles inn i festdrakten han har arvet. Er jeg VerdensSlemmesteMor TM hvis jeg mener at festdrakt er et fint festplagg for en liten kar på 9,5 år?

Selv protesterer han veldig, men det gjør han egentlig til alt fintøy.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:02   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Poden blånektet fra han var 8 år. Jeg lot han slippe.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:06   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg skjønner godt at en gutt på 9,5 år blånekter på bunad/festdrakt og ville nok ikke insistert på det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:07   #4
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Hva med annet fintøy? Er det aktuelt.
Mine vil ikke ha festdrakter/ bunad og jeg ser ingen grunn til å tvinge det på de.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:09   #5
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg ille aldri i verden klart å få sønnen min på 9 år inn i en festdrakt eller bunad. Ei heller matrosdress eller dets like. Men skjorte skal vi nok klare, i det minste.
Det er stas å se festpyntede barn på 17. mai, men jeg bryr meg ærlig talt ikke så mye om alle er så pynta. I barnetoget ser man unger som går i hettegenser og jeans, men med 17. mai-sløyfe, og det viktigste er stemningen. Det er alltid en viss overvekt av pyntede mennesker i byen på 17. mai uansett. Om ikke annet, så i alle fall korpsene.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:11   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Min 9åring hadde ikke gått i festdrakt/bunad, og jeg hadde ikke tvunget han.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:11   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg tror eldstemann var 9 første året han ikke hadde festdrakt. Da ville han heller ha dress, og det synes jeg jo han skulle få bestemme selv. Jeg synes han var finere i festdrakt, men det er nå så.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:15   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Han har ikke annet pentøy og det må i så fall kjøpes inn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:16   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Poden brukte sin festdrakt siste gong våren han vart ni år.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:17   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg er litt nøyere på pynting enn den gjennomsnittlige guttemammaen. Min sønn får ikke gå i jeans på 17. mai. (Joggesko får være greit siden de tross alt skal gå nesten en hel mil.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:19   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Han har ikke annet pentøy og det må i så fall kjøpes inn.

Min passet fremdeles festdrakten da han ikke ville bruke den mer. Jeg synes likevel han skulle få bestemme selv, særlig siden han nok var en av de siste til å slutte å bruke festdrakt. Men om han hadde protestert like mye på dress, så hadde jeg kanskje ikke giddet å kjøpe noe nytt. Jeg er nok også litt konservativ når det kommer til pentøy. Hverken jeans eller chinos hadde blitt brukt på 17. mai her. Men jeg bryr meg ingenting om hva andre går i, jeg bare like pentøy.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:33   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Spørsmålet her er om han protesterer mer på festdrakt enn på pentøy. Du kan jo rett og slett spørre ham, om han synes dress er bedre enn festdrakt. Om han mener det, ville jeg kjøpt dress.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:37   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Her skal snart 10åringen gå med festdrakt. Det er en kystdrakt lik lillebroren og meg. Han har ikke sagt noe om at han ikke ønsker, tror ikke han har tenkt over det engang. Kanskje det er forskjellig når man har en hjemmesydd og at det er langbukse. Tror ikke knebukse hadde vært like populært.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:40   #14
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Plutten gikk i bunad på 17. mai i fjor, da var han nesten 11, og var strålende fornøyd og følte seg kjempefin.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:40   #15
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

I 2 klasse var det slutt med festdrakt,og det virker som det var slik blandt resten av guttene i klassen også.
Nå er det dress eller chinos og penskjorte som gjelder.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:44   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

I vår klasse, tredje, er det en gutt som kommer til å komme i bunad. Han har ekte. Han var eneste i fjor også.

Jeg hadde latt han få velge.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:45   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er litt nøyere på pynting enn den gjennomsnittlige guttemammaen. Min sønn får ikke gå i jeans på 17. mai. (Joggesko får være greit siden de tross alt skal gå nesten en hel mil.)

Mine får heller ikke gå med jeans i selskaper og 17. mai, men mørkeblå chinos i et pent snitt (jeg liker de smale) og en penskjorte med en kul cardigan/vest/dressjakke over er pyntet i mine øyne.

Skjønner egentlig godt at gutten ikke vil bruke bunad lengre, det er et plagg jeg forbinder med smågutter. Min eldste hadde nok nektet et slikt plagg fra 6-årsalderen, kjenner jeg ham rett.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:49   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Jeg hadde gitt han valget mellom noe dressaktig og festdrakten, så får det bli opp til han selv.
Men egen erfaring tilsier at tiden for festdrakt er over etter de første par årene på skolen. Dessverre, for jeg er helt enig i at det er fint.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 17:51   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Du får rimelig dressbukse og jakke på kjedebutikkene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 18:45   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor store smågutter går i bunad/festdrakt?

Hvis jeg hadde hatt en festdrakt ungen passet, tror jeg nok det skulle litt til å kjøpe nytt bare for konf/ 17. mai - og jeg tilogmed kunne argumentert for at det var siste gang, og at neste gang kunne han få større innflytelse. På den annen side - hvis jeg uansett skulle gått til innkjøp i nær framtid av bukse/ skjorte, kunne jeg gått inn for at det kunne brukes første gang på 17. mai. For konf tror jeg jeg ville holdt på festdrakt, uansett (altså - hvis man ikke ellers har planer om dresskjøp). Hettegenser 17. mai ville ikke vært et alternativ for toget.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no