Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag til 12 voksne

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-16, 14:41   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Jeg laget "flyttemiddag" før sommeren, .og da laget jeg hjemmelaget lasagne i langpanne. Med salat og foccacia til.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:52   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Jeg klarer ikke klippfisk, men som den voksne kvinnen jeg er, så spiser jeg det jeg får (i gryta, minus fisken) og masse tilbehør og lever fint med det.

Så hvis du har lyst på Bacalao så lag gjerne det, tenker jeg!

(og så har vel ikke jeg bidratt til denne flyttinga så...)

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:57   #23
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Synes høstmat er f.eks. finnbiff, skikkelig hjemmelaget biff stroganoff - eller - veldig enkelt - roastbiff med fløtegratinerte poteter, brokkoli og peppersaus. Og gjerne noe digg med sopp ved siden av.

Helt enig at man ikke lager to middager, folk får ete det som blir servert. Heller si fra menyen på forhånd da, så kan de ta en blings før de går.. Det hadde jeg nok gjort, hvis det var den bacalao-versjonen som verserer i Norge. Jeg liker best den hvite, portugisiske Men jeg har heller ikke flyttet en eneste kasse for deg, jeg bare synser på nett.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 14:59   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Når middagen er takk for hjelpen, så hadde jeg definitivt laget noe med bredest mulig appell. Da inngår ikke bacalao, sånn for min del.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 17:31   #25
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Vi hadde nettopp 12 voksne og noen barn på indisk kyllinggryte. Lagde faktisk to versjoner av den, en med chili og en uten nesten noe. Med ferdige nanbrød og mangosalat til. Ble helt strålende! Pølser til de små barna.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 21:46   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Jeg hadde spist meg mett på brød, og det er greit. Det jeg hadde mislikt var ikke at jeg måtte spise brød, men de sikkert 8-9 andre som skulle kommentere så stygt om at jeg bare ikke for mitt liv klarer å spise klippfisk. Det er muligens uhøfflig å ikke spise maten man får servert, men det er sannelig enda mer uhøffelig å være så ufin som mange er

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 21:48   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Jeg hadde blitt veldig glad for å bli servert bacalao, men det er nok endel som ikke spiser det. En god gryterett eller suppe er nok mer safe.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 22:42   #28
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Reker og sjøkreps, litt salat,godt brød,dressing og majones.

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg har oppskrift på en helt fantastisk marokkansk lammegryte med søtpotetmos. Deler den gjerne hvis hvis du er interessert.

Vil veldig gjerne ha den oppskrifta ja!


Jeg har aldri laget gryter, og er nok litt redd for at jeg ikke skal få til det... Maten må jo bli god! Da må jeg ha alle triksene deres, og idiotsikre oppskrifter!
Alt bestilt en kasse med mill cellars (rødvin som vi fikk som husets vin på Scandic nidelven i vår en gang, og som var så god). Den tåler visstnok krydret mat, så både bacalao og kjøttgryte er innenfor.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-16, 22:56   #29
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Jeg liker tomatisert Bacalao gryte som jeg får i Norge, men har hatt en uheldig opplevelse i Portugal, som gjør at jeg er blitt litt skeptisk til klippfisk generelt.
Ville kanskje servert noe annet. Det er høst, så en deilig høstsuppe med godt brød ville vært festmat for meg.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 00:53   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Hjemmelaget chicken tikka er en vinner her til sånt. Det er også et stort pluss at man kan lage god tid i forveien. Dog må man huske at kyllingen bør ligge natten over i marinade før man steker de på grillspyd i ovnen. Masalaen går kjapt, og så putter du kyllingen oppi den når de er ferdige. Den kan stå kort eller lang tid, alt ettersom hva du ønsker
Du kan lage nanbrød eller kjøpe de ferdige.

Bacalao hadde jeg takket pent nei til også, men kost meg med brød.

Vil du ha lite arbeid, så er alltid reker og loff stas. Det er også koselig å sitte å skravle mens man skreller rekene, og måltidet tar litt tid. Kosestund

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 06:24   #31
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.897
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Her er noen gode og velprøvde oppskrifter:
Gryterett med rødvin og oksekjøtt

Ingredienser:
700 g oksekjøtt (helst noe som skal kokes lenge, jeg brukte høyrygg av storfe)
2-3 ss hvetemel
salt og nykvernet pepper
olje
125 g røkt bacon
2 gulrøtter
1 liten sellerirot (omtrent 600 gram ferdig skrellet)
100 gram perleløk, delikatesseløk eller små sjalottløk, renset (jeg brukte ca 200 gram)
2 laurbærblad
175 g aromasopp, renset og delt i to.
1 ts tomatpuré.
3,5 dl rødvin
2,5 dl oksekraft (jeg brukte en boks redusert oksekraft fra Jacobs utvalgte)
En håndfull bladpersille, hakket, som garnityr


Fremgangsmåte:
Sett stekeovnen på 150 grader.

Først kan du starte med å preparere:
Skrell gulrøttene og selleriroten og kutt de i 2 cm store biter. Rens løken. Del soppen i to. Kutt baconet i biter.

Kutt kjøttet i biter passe for en munnfull. Dypp de i en blanding av mel, salt og pepper og stek i på medium varme i olje i en jerngryte. Stek gjerne i omganger, sånn at de blir stekt, ikke kokt. Legg de ferdige bitene på en tallerken.
Når du er ferdig med å steke kjøttet, steker du baconet til det har fått litt farge. Tilfør olje om nødvendig. Legg baconet på tallerkenen sammen med kjøttet når det er ferdig.

Hell litt mer olje i pannen og stek gulrøttene, sellerirot og løk på medium varme i fem minutter eller til grønnsakene begynner å bli myke.
Rør inn soppen og tomatpureen og stek i et par minutter til.

Hell i den røde vinen og deglaser pannen med en tresleiv (på godt norsk: du koker ut pannen for alt det gode som har samlet seg i bunnen). Tilfør kraften og la det koke opp, før du senker varmen og lar det simre i noen få minutter.
Legg så kjøtt og bacon tilbake i pannen og rør det inn i væsken. Tilfør vann om du synes det blir for tyktflytende, det gjorde jeg (ca 3 dl vil jeg tro).

Sett lokket på pannen (eller lag et av aluminiumsfolie om du mangler), og la det koke i stekeovnen i 2 1/2 time eller til biffen er veldig mør. Sjekk om du må salte eller pepre når maten er ferdig.

Strø så litt persille over ogserver!

Du kan servere denne gryteretten med potetstappe med sennep:
Potetstappe med sennep
700 gram skrellede, melne poteter
salt og pepper
1 dl kremfløte
50 gram smør, delt i biter
1 1/2 ss grov sennep
1 ss dijonsennep
Skrell potetene og del de i store, jevne biter. Legg de i en kokepanne, tilfør kaldt vann til potetene er dekt og kok opp. Senk varmen og la det simre i 15-20 minutter eller til potetene er kokte. Hell av vannet. Returner potetene til pannen og plasser de over medium lav varme i 1 – 2 minutter, til de har tørket litt. Mos potetene.
Varm fløten forsiktig og rør den sakte inn i de moste potetene. Smak til med salt og pepper, Hvis du vil ha en litt tynnere potetmos, så kan du vispe inn litt kokende vann.
For en rik, silkeaktig finish kan du piske inn litt ekstra smør.


Biff Stroganoff


Ingredienser:
75 gr smør til steking

to medium store løk i tynne skriver

200 gr aromasopp- eller sjampinjonger i skiver

en halv finhakket rød paprika

to spiseskjeer tomatpurè

halvannen teskje Dijonsennep

to teskjeer vanlig paprikapulver

en teskje tørket timian

en dl god oksekraft

500 gr mørbrad i tynne skiver

havsalt og sort pepper etter smak

halvannen dl god Cognac (jeg liker Braastad)

en spiseskje Worchestershiresauce

to dl creme fraiche

en halv dl kremfløte

----

en liten håndfull finhakket flatpersille til garnering


Fremgangsmåte:
Smelt halvparten av smøret i en dyp panne og tilsett all løken. La den falle sammen og bli myk men ikke la den få særlig farge så pass på varmen hele tiden og rør ofte..
Tilsett soppen og stek videre i noen få minutter, det vil som regel komme endel væske ut av soppen men det er med på å lage sausen så ikke uroe deg for det. Tilsett finhakket paprika etter en liten stund og la den mykne noe.
Tilsett tomatpure, sennep, timian og paprika og rør alt godt inn. Hell deretter over oksekraften. Kok opp, skru ned varmen og la det småkoke i omlag ti minutter inntil sausen har redusert seg og blitt noe fyldigere.
Mens sausen koker finner du frem en jernpanne. Sett på litt over middels varme og smelt resten av smøret. Tilsett den strimlede biffen i små porsjoner og brun den godt. Kjøttet skal ikke gjennomstekes så dette går fort. Tilsett cognac og flamber kjøttet raskt, pass på at du ikke har noe lett antennelig i nærheten av komfyren. Det beste og tryggeste er å holde pannen godt ute i rommet vekk fra kjøkkenviften og dreie på den helt til alkoholen er brent av.
Tilsett creme fraiche og fløte i sausen og rør godt så den blir helt oppløst og sausen blir blank og kremete. Tilsett deretter den flamberte biffen sammen med all kjøttsaften fra pannen og ha også i Worchestershiresausen. La alt koke sammen i noen få minutter. Tilsett gjerne noen få dråper sukkerkulør om du ønsker en litt mørkere saus men vanligvis er ikke dette nødvendig. Cognac og kjøttsaften sørger for flott brunfarge.
Smak til retten med salt og pepper helt til slutt når den er skikkelig gjennomvarm og server med et persilledryss. Server hjemmelagd potetmos, ris eller stekte poteter til.


Chili con carne

Ingredienser:
3 ss extra virgin olivenolje
2,5 ts chilipasta eller harissapasta
1 stor løk finhakket
2 hvitløksfedd finhakket
1 lang rød eller grønn chili – finhakket uten frø
1 rød paprika, grovhakket
500 g karbonadedeig
½ ts salt
2 ss rødvin
1 ts kajennepepper eller chiliflak
2 ts mildt, røkt paprikapulver
1 ts spisskuminfrø
1 ts tørket oregano
1 ts tørket basilikum
1 ts malt koriander
1 kanelstang
800 g hermetiske, hakkede tomater med væske
800 g hermetiske røde bønner, avrent (gjerne en boks med røde bønner og en med sorte)
2 ts worcestershiresaus
1 ss balsamicoeddik
2 ss tomatpuré
2,5 dl vann
2 kvister frisk timian
Litt mørk sjokolade
salt og pepper



Fremgangsmåte:
Finn frem en gryte som også er god til å steke i - jeg brukte Le Creuset gryta mi. Varm oljen på middels varme. Ha i 1,5 ts chilipasta og rør den inn i oljen i noen sekunder. Tilsett løken og stek den i 3-4 minutter til den mykner. Ha i hvitløk og chili og stek videre i 2-3 minutter.

Ha i karbonadedeig og stek til den er brunet. Tilsett salt og vin og la det surre i 2 minutter.

Tilsett kajennepepper, paprikapulver, spisskummen, oregano, basilikum, kanel og hakket paprika. Rør godt i blandingen i 1-2 minutter.

Ha i tomater, bønner, balsamicoeddik og tomatpuré. Rør sammen til en tykk, rød saus. Hell på 1,5 dl vann.

Skru opp varmen litt og kok opp chilien mens du rører hele tiden. Krydre med salt og pepper. Rør inn resten av chilipastaen og timian.

Dekk gryten delvis med lokk og la chilien surre over lav varme i 55-60 minutter (gjerne lengre). Rør jevnlig så det ikke setter seg fat i bunnen. Ha i mer vann ved behov.

Fjern kanelstang og timiankvister. Smak til med salt og pepper og gjerne litt mørk sjokolade.

Server med godt brød og gjerne små skåler med rømme, ost og guacamole.


Mexicansk Suppe
2-3 store løk
3 fedd hvitløk
2 ss olje (ikke olivenolje, - setter smak)
6-8 hakkede chili (røde + grønne)
1 boks flådde tomater
4,5 dl kyllingkraft (1 stk hønsebuljong)
4,5 dl kjøttkraft (1 stk kjøttbuljong)
3,5 dl tomatjuice
1/2 ss spisskummen
1/2 ts chilipulver
1/2 ts cajannepepper
1 ss worchestersaus
1 grillet kylling i biter (Eventuelt kyllingfilet)

Til servering:
Rømme
Revet ost
Tortillachips

Fremgangsmåte:
Hakk løk og surr i olje.
Ha ingrediensene utenom kyllingen i en gryte og kok i 2-5 timer (bør ihvertfall ha 3 timer synes jeg, - og så er den veldig god å varme opp dagen etter... :-))

Ha kyllingen oppi 30 min før servering.
Serveres med tortillachips, ost, rømme (må ha for å dempe litt... - selv om de ikke liker rømme) og brød.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 07:51   #32
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.


Vil du ha lite arbeid, så er alltid reker og loff stas. Det er også koselig å sitte å skravle mens man skreller rekene, og måltidet tar litt tid. Kosestund

Da bør man forsikre seg om at alle tåler reker.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 07:59   #33
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg har oppskrift på en helt fantastisk marokkansk lammegryte med søtpotetmos. Deler den gjerne hvis hvis du er interessert.

Veldig interessert!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 08:41   #34
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Marokkansk lammegryte med søtpotetmos

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på "innvandrarbutikk")
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.

Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.

Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.

Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.

Smak til med limesaft.

---

Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.

---

Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 08:59   #35
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

At bacalao skal vere eit safe valg kan eg ikkje fatte og forstå. Når det blir servert i kantina går det omtrent en tredjedel kontra andre varmrettar.

Kva med heilstekt svinefilet, kokte poteter, gode grønnsaker og en nydelig soppsaus? Det går veldig kjapt og greit til så mange!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 09:14   #36
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Marokkansk lammegryte med søtpotetmos

Her må du ikkje la deg skremme av den lange ingredienslista. Ta sjansen, og du får ei utruleg smaksoppleving.

---

800 g lammelår i skiver
salt og pepar
olje til steiking
1 bunt koriander med røter (kjøp på "innvandrarbutikk")
3 cm ingefærrot
3 kvitlauksfedd
2 raude chili
3 raudlauk
1 kanelstang
1/2 ts korianderfrø
1/2 ts heil spisskummen
1/2 ss anisfrø
5 heile kardemommekapslar
2 stjerneanis
1 liter kyllingkraft
1 dl soyasaus
1/2 dl lønnesirup
200 g svisker
2 lime

600 g søtpotet
100 g smør

1 sitron
2 dl yogurt naturell

---

Del kjøtet i bitar. Krydre raust med salt og pepar og brun kjøtet i olje. Legg kjøtet til side.

Surr grovhakka raudlauk, finhakka korianderrot, ingefær, kvitlauk og chili blank i oljen etter lammet. Støt kryddera (utanom kanelstang og stjerneanis) i morter, ha dei i laukblanding og steik nokre minutt til.

Tilset kjøt og kyllingkraft, la putre i ein liten time.

Tilset soyasaus, lønnesirup og svisker og la koke minst ein halvtime til. Kjøtet må vere lenge nok på varmen til å bli godt og mørt.

Smak til med limesaft.

---

Del søtpoteten i terningar og kok den mør. Mos den saman med smør, smak til med salt og pepar.

---

Bland yogurt med skalet og safta frå sitronen.

Tusen takk! Har de fleste av ingrediensene i skapet, så dette skal gå bra!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 09:41   #37
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg hadde spist meg mett på brød, og det er greit. Det jeg hadde mislikt var ikke at jeg måtte spise brød, men de sikkert 8-9 andre som skulle kommentere så stygt om at jeg bare ikke for mitt liv klarer å spise klippfisk. Det er muligens uhøfflig å ikke spise maten man får servert, men det er sannelig enda mer uhøffelig å være så ufin som mange er

Dette. Jeg hadde heller ikke spist bacalao, men forsynt meg med brød, og kost meg med selskapet.

Det som ødelegger er de som absolutt MÅ kommentere (høyt), fortelle deg HVOR kresen og bortskjemt du er, og stadig snu seg til sidemannen og himle over voksne folk som ikke liker ORDENTLIG mat.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 12:27   #38
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Dette. Jeg hadde heller ikke spist bacalao, men forsynt meg med brød, og kost meg med selskapet.

Det som ødelegger er de som absolutt MÅ kommentere (høyt), fortelle deg HVOR kresen og bortskjemt du er, og stadig snu seg til sidemannen og himle over voksne folk som ikke liker ORDENTLIG mat.

Enig. Jeg liker det meste, men er allergisk mot skalldyr og er LITE begeistra for akkurat klippfisk. Jeg prøver gjøre minst mulig ut av det, men kommentarer og himling kommer fort.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 15:23   #39
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Bacalao er det minst safe du kunne servert meg. Men jeg elsker brød og godt selskap!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-16, 15:25   #40
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag til 12 voksne

Snart kjem ein spin-off, kor glad er du i bacalao

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no