Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nobelprisen til Jon Fosse!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-23, 18:17   #21
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Stas!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 18:25   #22
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Det er gøy! Men må innrømme at jeg slet skikkelig da Stengd gitar var på pensumlisten på lærerhøgskolen. Det er den eneste jeg har lest.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:39   #23
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Det er SÅ stas! Er det innafor å nevne at han vaks opp førtifem minutt frå meg, har gått på samme gymnas, og at svogeren min har intervjua han (i lokalavisa i 96)? Dette er veldig kult! Eg ser alltid for meg ein spesiell busstopp i strandebarm når eg les utdrag av Naustet.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 21:50   #24
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Det er SÅ stas! Er det innafor å nevne at han vaks opp førtifem minutt frå meg, har gått på samme gymnas, og at svogeren min har intervjua han (i lokalavisa i 96)? Dette er veldig kult! Eg ser alltid for meg ein spesiell busstopp i strandebarm når eg les utdrag av Naustet.

Frå meg og, men motsatt vei enn deg trur eg eg.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 22:02   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Frå meg og, men motsatt vei enn deg trur eg eg.

Ja, det er kanskje motsett vei viss du ikkje gjekk på det gymnaset

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 22:51   #26
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Jeg har vært i Strandebarm.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 22:59   #27
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ja, det er kanskje motsett vei viss du ikkje gjekk på det gymnaset

Valgte ikke det gymnaset. Er vel 30 min å kjøre fra barndomshjemmet mitt til Fosse. Jeg voks opp lenger sør.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-23, 23:14   #28
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Utrolig gøy og stas! Ble litt rørt, jeg.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 06:44   #29
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hurra for Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Les Andvake-trilogien - det er et godt startpunkt.

Alt av Fosse var utsolgt på bokhandelen, men fant Andvake-trilogien i bokhylla her hjemme, mannen hadde lånt den av en kompis. Da blir Fosse med meg på høstferie!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 11:26   #30
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Det er skikkelig stas! - han bor jo rett rundt svingen her også, men jeg må skamfull innrømme at jeg aldri har lest noe han har skrevet. Har noen gode minner av veldig vittige parodier av stykkene hans på russerevyen vår i -97, da

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-23, 12:26   #31
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er gøy! Men må innrømme at jeg slet skikkelig da Stengd gitar var på pensumlisten på lærerhøgskolen. Det er den eneste jeg har lest.

Akkurat same oppleving
Kanskje eg burde prøve meg på noko anna no.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-23, 22:31   #32
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Bevisst ikke lest tråden, men etter at han vant har jeg nå hørt Trilogien på lydbok. Jeg har ikke lest/hørt/sett andre verk av han.
Men synes den er langtekkelig og til tider kjedelig, samt jeg hater gjentakelse seier ho/seier han i hver setning. For meg erdet mer irriterende enn fantastisk.
Type frister ikke høre/lese mer av han. :sær:

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-23, 22:51   #33
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Type frister ikke høre/lese mer av han. :sær:



Dette høres litt ut som min reaksjon da en person på TV entusiastisk beskrev en bok av Fosse hvor det ble snakket om hvor fantastisk det var at det så mange lag i boken. Jeg og mannen min så megetsigende på hverandre, og signaliserte veldig tydelig at flere lag ikke helt var det som fikk våre hjerter til å banke.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-23, 23:19   #34
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Akkurat nå ble jeg veldig usikker hvordan jeg skal tolke den, Lille meg. Samtidig som jeg tror jeg skjønner hva du mener.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 01:32   #35
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Vi hadde ham som gjesteforeleser da jeg tok nordisk i Trondheim i -94. Jeg har nok aldri, verken før eller seinere, sett en person som var mindre bekvem foran sitt publikum. Størsteparten av nevnte publikum var i sin ungdommelige uskyld heller ikke spesielt revet med av «Nokon kjem til å komme».

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 08:28   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Jeg har også nettopp lyttet til Triologien. Og jeg forstår hvorfor det er stor litteratur. Men greit å kunne skru opp tempo på innleser
Det var rart og fint. Eller fint er kanskje feil beskrivelse av Triologien. Den er jo dypt tragisk.
Jeg skal høre mer, men jeg må porsjonere det litt ut.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 09:54   #37
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har også nettopp lyttet til Triologien. Og jeg forstår hvorfor det er stor litteratur. Men greit å kunne skru opp tempo på innleser
Det var rart og fint. Eller fint er kanskje feil beskrivelse av Triologien. Den er jo dypt tragisk.
Jeg skal høre mer, men jeg må porsjonere det litt ut.

Enig! Jeg leste trilogien i høstferien, og jeg ble fascinert og beveget. Syns ikke det er langtekkelig i det hele tatt, boka er jo kjempetynn. Språket er nydelig, flyter godt og samtidig føles det intenst og drivende uten punktum. Skal definitivt lese mer Fosse!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 09:58   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Type frister ikke høre/lese mer av han. :sær:

Fosse er jo ikke en enkel underholdningsforfatter, så det er vel heller det at du er ganske vanlig og han litt sær.

Jeg har ikke lest Fosse, men sett en del dramatisert (mer enn jeg først trodde). Og det er jo ikke i underholdningssegmentet, men mye er nydelig og også ganske morsomt.

Jeg så sist "I svarte skogen inne" (basert på Kvitleik, tror jeg?) og den var humremorsom, sår og fin. Fosse skriver jo ofte ut den indre dialogen man har med seg selv, der man kanskje oftere enn ellers gjentar seg selv og går i ring. I denne er det en mann som går seg vil, og jeg kunne kjenne meg igjen i den "Herregud, så dum du er, du MÅTTE gå til venstre, hæ, hæ?!" som maser rundt i hodet når man har gjort noe dumt.

Ikke alt ligger oppe i dagen, og er åpent for tolkning. Også er det mer poetisk enn annen litteratur.

Og TRILOGIEN! folkens. Det heter IKKE TRIOLOGI!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 10:21   #39
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Ja, alt det Tally sa, egentlig (inkludert det med at det heter trilogi ). Veldig forståelig at mange ikke lar seg engasjere av Fosse, han er en langsom og lyrisk forfatter som absolutt ikke appellerer til alle, og det er ikke noe galt i å ikke like ting. Jeg har likt det jeg har lest og likt veldig godt det jeg har sett, men har ingen problemer med å skjønne at mange jeg kjenner ikke føler det samme.

(Fosse er visst ikke så glad i folk heller, som Bluen er inne på. Så det med at han ikke er folkekjær/populær går kanskje begge veier.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-23, 11:58   #40
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nobelprisen til Jon Fosse!

Som sagt nå har jeg hørt Trilogien på lyd, mulig han er en bedre forfatter å lese. Noen forfattere er jo sånn.
Hva anbefales å lese videre av Fosse?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no