Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

17. mai-kaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-08, 16:43   #21
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Pleier å kjevle på en oppklippet bærepose e.l., der jeg har halve posen under og halve over. Da går det greit å lempe lokket oppå kaka.

Takk for tipset.
Det fungerte kjempebra! Jeg klippet opp to brødposer i siden og la en under og en over. Trengte ikke noe mel eller melis heller, og lokket ser profft ut, ikke sant



I morgen pynter vi med jordbær... (de smaker ikke så gode som norske jordbær, men, men...)

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 17:48   #22
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Har nettopp satt After Eight iskake i frysen.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 17:54   #23
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Har nettopp satt After Eight iskake i frysen.

Det hørtes godt ut! Oppskrift?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 18:05   #24
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Det hørtes godt ut! Oppskrift?

Den er aldeles nydelig, frisk og god. Oppskrifter ligger inne på Det søte liv
Ligger under iskaker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 18:13   #25
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.


, og lokket ser profft ut, ikke sant

Veldig!
Vurderer å bake kake selv, men vet ikke hva slags det blir isåfall.. Abbonerer her for tips.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 20:54   #26
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Ingredienser til Oreokake står på benken og i kjøleskapet.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 20:54   #27
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Skikkelig flott marsipanlokk!

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 20:57   #28
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg drar frem rester fra bursdagsfeiringen forrige helg fra fryseren. Tipper jeg tar med meg vaniljekake med epler på.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:05   #29
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av Eli, her.

Ingredienser til Oreokake står på benken og i kjøleskapet.

Min står til første kjøling nå.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:10   #30
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Hva er tipsene igjen for å kjevle marsipan?

Jeg pleier å klemme ut marsipanen på et bakepapir, bruk plasthansker (eller fryseposer, hvis man ikke har...), så tynt man klarer. Deretter legger jeg plastfolie over, og kjevler til det blir mest mulig jevnt, og så tynt jeg klarer. tar av plastfolien, hvelver marsipanen over kaka, og drar av bakepapiret. Deretter dytter jeg marsipanen nedover så mye som mulig for å unngå krøller/folder langs siden. Dette er dessuten enklere å få til med egenrullet marsipan, for den ferdigkjevlede er ofte litt stiv. Og dessuten kan jeg ikke spise den siden den er kjevlet ut med hvetemel

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:20   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Billigmarsipan er et helvete å kjevle, den er altfor hard. :erfaring: Dessuten smaker den pøkk og hoppetau. Det må være den lilla fra Odense.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:26   #32
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg skal straks lage Snickerskake (oppskrifta ligger inne på Det søte liv, som de fleste andre her). 2000-barnet bestilte den. 2003-barnet ville nok bestilt gulrotkake, men han ble ikke spurt.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:29   #33
Kalima
Aktiv
 
Kalima sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 106
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: 17. mai-kaker

For et fantastisk marsipalokk!! Jeg har akkurat gjort siste innsats: ei ostekaka står og godgjør seg i kjøleskapet. Ser dog at jeg burde ha noe å pynte den med (øverste lokket består av kremfløte blanda med gele) - men det har jeg visst glemt å tenke på. Så da får det bli en litt bleik kake...

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:29   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Jeg har bakt kaker fra detsoteliv.no i hele dag og ja, 4000 ganger siden jeg kom over siden. Elsker den!! Den After Eight-iskaken det snakkes om over her har jeg laget et par ganger, samme med After Eight-moussekaken. I kveld skal jeg lage Cafékaken derfra, den er helt fantastisk god.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:31   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

For et fantastisk marsipalokk!! Jeg har akkurat gjort siste innsats: ei ostekaka står og godgjør seg i kjøleskapet. Ser dog at jeg burde ha noe å pynte den med (øverste lokket består av kremfløte blanda med gele) - men det har jeg visst glemt å tenke på. Så da får det bli en litt bleik kake...

Du har ikke noe druer eller bær liggende da? Kiwi? Appelsin? Jeg pyntet noen av mine slik:



__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:36   #36
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Så flinke dere er.
Jeg skal prøve meg på Verdens Beste i morgen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:46   #37
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Mamma har akkurat gitt beskjed om at hun baker bløtkake til imorgen.
Skjønner ikke hvorfor jeg ikke er kjempeoverrasket
Men god er den da.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:48   #38
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Det blir Oreokake her, venter nå på at det er dags for å legge på sjokolademousselaget. Tenkte å pynte sidene med sjokoladeflak, og kanskje noen sånne kjærlighetsfrukter oppå.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:51   #39
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: 17. mai-kaker

KJempefint marsipanlokk.
I fjor lagde jeg bløtkake med jordbær på toppen og gelè over. Så veldig innbydende ut og den forsvant da fort.
Svigermor pleier også alltid å lage Verdens Beste på 17mai men i år skulle svigerinne stå for kakebaking og hun har bestillt kake fra bakeri... sikkert god, den også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 21:51   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai-kaker

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Nå leste jeg nettopp at man kan bytte ut begge deler med bakepulver, men hvis det er så tilfelle, burde oppskriften på hvordan lage "self-raising flour" snakke om bakepulver?

Du har helt rett, de fleste bakepulver består av natron som sammen med syre danner bl.a. CO2 og vann, og CO2-en er det som gjør at det hever.

Vanlig norsk bakepulver består av natron og fosfater (som blir syrer). Derfor kan man bytte ut natron med bakepulver, men må øke mengden sånn at det blir like mye natron, og derfor kan man bytte ut cream of tartar (vinstein) som er en syre med bakepulver for da er det fosfatene som erstatter, men da må man bruke større mengde også av bakepulveret.

Som erstatning for self-raising flour har jeg pleid å bruke 1 ts bakepulver pr 150 g hvetemel, leste det en gang på nettet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kake, oppskrift


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no