Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-11, 13:42   #41
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Det tok jo evigheter i ovnen. Mon tro den er spisbar? Den overnattet i ovnen, og i dag tidlig var det skikkelig fuktig og trivelig der.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 20:40   #42
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg brukte oppskriften fra matprat, og der stod det steketid 2 timer. Vel, min var ikke antydning til stiv etter to timer. Den stod vel nesten det dobbelte, tror jeg. Jeg satte den i kjøleskapet til i dag, og trodde ærlig talt at det hele ble en katastrofe. Men etter å ha hvelvet den på fatet nå i kveld, og smugsmakt, så tror jeg rett og slett jeg kan konkludere med at den ble perfekt. Min første pudding.

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 20:52   #43
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg lurer på om steketiden blir noe lengre dersom man har kaldt vann i vannbadet. Jeg bruker alltid springvarmt vann.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 21:05   #44
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Det kan godt være. Jeg hadde iallefall kaldt vann, og det tok som sagt laaang tid.

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 22:34   #45
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg har også akkurat tatt ut min første karamellpudding av ovnen og den stod 2,5 timer. Hadde kaldt vann i langpannen når jeg satt formene inn. Tror det ble superbra, jeg.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:15   #46
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Og for å rapportere: klart jeg ikke kan.
Min sto i fire timer (dobbelt av angitt tid) på ca 110-120 grader, da var den i det minste størknet på toppen. Etter ei natt i kjøleskapet ser den forsåvidt fin ut, men jeg ser jo at det skvalper under det stivnede lokket. Tror neppe det går an å spise den. Æsj, jeg hadde gledet meg til karamellpudding! (kanskje jeg nå er litt glad for at vi har jukseposer i skapet...)

Hva har jeg gjort galt?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:19   #47
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Den skal se litt skvalpende ut. Det er en pudding vet du, og skal være litt dissete i konsistensen. Ikke gi den opp før du har hvelvet den.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:23   #48
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Tror du? :håp i blikket: Det er såpass at hvis jeg vugger på formen så ser det nesten ut som det flyter rundt under lokket. Jeg skal hvelve den senere og se. Kanskje vi i det minste kan spise toppen, -hvis det smaker godt da!

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:36   #49
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Dinochefen sitter ved sidan av meg og kommenterer. Du kan stikke eit litehull, med ein pinne i midten av puddingen og så klemme forsiktig på toppen. Dersom det kjem væske ut så er ikkje puddingen ferdig. Han lurer og på om du kanskje har brukt små egg ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:53   #50
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Dinochefen sitter ved sidan av meg og kommenterer. Du kan stikke eit litehull, med ein pinne i midten av puddingen og så klemme forsiktig på toppen. Dersom det kjem væske ut så er ikkje puddingen ferdig. Han lurer og på om du kanskje har brukt små egg ?

Det skal jeg prøve. Går det i såfall an å steke mer?
Jeg har brukt helt standard butikkegg, M eller L størrelse.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 10:55   #51
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Måtte teste med en gang, og jammen var den ikke stiv tvers igjennom! jeg gravde litt for sikkerhets skyld, og det eneste rennende som kom opp var karamellsausen i bånn!



Klart jeg ikke trenger reservejukseposene! Hilse chefen og takke for oppskriften.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 12:39   #52
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Tror du? :håp i blikket: Det er såpass at hvis jeg vugger på formen så ser det nesten ut som det flyter rundt under lokket. Jeg skal hvelve den senere og se. Kanskje vi i det minste kan spise toppen, -hvis det smaker godt da!

Det kan hende det vugger sånn fordi den ligger oppå flytende karamellsaus. Altså ikke selve puddingen. Jeg trodde min var sånn i fjor og turte ikke annet enn å servere den i formen, men den var veldig fin altså. Bare karamellen som fikk den til å skvulpe.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 12:39   #53
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

hehe. der først så jeg at du hadde prøvd. Akkurat.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 13:24   #54
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Min ble også bra!

Jeg brukte kaldt vann, ja. Varmt neste gang tenker jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 15:08   #55
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg er alltid så usikker på når puddingen er ferdigstekt, for karamellsausen ligger jo i bånn der og skvulper. Jeg tror at den er mislykket hver eneste gang, men jammen blir den ikke perfekt hver gang.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-11, 15:29   #56
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg kjenner på puddingen med baksiden av en skje, og har gjort det mange nok ganger til at jeg vet sikkert når den er ferdig. Det skal være litt motstand, men den skal ikke kjennes fast. Den setter seg i kjøleskapet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 01:19   #57
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Nam altså. Dette var supergodt, og så enkelt! Jeg har alltid trodd at det var supervanskelig å lage karamellpudding men denne ble en slager her.
Tusen takk for oppskrift til Dinochefen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:05   #58
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Jeg bruker nesten lik oppskrift, men bytter ut halvparten av melka med fløte. Da må man ha i mer egg, 12 egg pr liter væske.

Ett tips er å legge steketermometer i vannet (sånn med ledning og boks på utsiden) og stille det på 95 grader. Puddingen skal ikke koke med stå rett under kokepunktet. Det må også stå vann like høyt på formen som det er smete oppi. Hvis ikke får man ett kornete lag øverst.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:14   #59
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av Ivars_mamma, her.

Det må også stå vann like høyt på formen som det er smete oppi. Hvis ikke får man ett kornete lag øverst.

Jeg har aldri hatt mulighet til å ha vannbad mer enn lit under halvveis opp på forma, og har aldri fått noe kornete lag noe sted. Den blir jevn og glatt, og aldeles nyyyyydelig.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 18:20   #60
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift ønskes: Idiotsikker karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg har aldri hatt mulighet til å ha vannbad mer enn lit under halvveis opp på forma, og har aldri fått noe kornete lag noe sted. Den blir jevn og glatt, og aldeles nyyyyydelig.

Ikke jeg heller, langpannen er jo bare noen centimeter høy. Det har aldri vært noe problem.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no