Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-13, 15:02   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Å ta fri fra sosiale medier i en lengre periode, kan det ha noe for seg, tror du? For å kjenne på mer ro? Si et halvt års tid? Ikke fra tradisjonelle medier, men sosiale medier hvor man kommuniserer (og sammenligner seg) med andre. Jeg tenker at jeg skal prøve et halvt år, for å se om jeg klarer det. Jeg liker ikke å føle avhengighet av noe, og jeg har flere gode venner som ikke er på FB som jeg kjenner jeg nedprioriterer. (kan man deaktivere FB-konto så lenge forresten? )

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:26   #2
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Det er en veldig nyttig erfaring å gjøre seg. Jeg prøvde, men klarte det ikke og det har virkelig fått meg til å tenke på den snikende avhengiheten jeg tydligvis har utviklet over tid. Min motivasjon var først og fremst tid. Mer tid til å lese bøker i stedet for å lese alt jeg kommer over av lenker og anbefalinger på facebook som bare blir et ekkokammer av det jeg vet og mener allerede.

Jeg synes alle burde teste avhengiheten sin av sosiale medier ved å ta fri over en periode. Også de som ikke tror de er "hekta".

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:33   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Hvor lenge klarte du da, Lisa? Jeg har tidligere hatt flere pauser herfra, en på fire måneder , men da brukte jeg FB mer. Tid, konsentrasjon, mer tilstedeværelse og ro til å lese flere bøker og tenke "lengre" tanker er noe jeg håper på å få ut av det.

Samt ikke minst være et forbilde for ungene, som jeg synes begynner å tilbringe litt vel mange timer bak en skjerm.


Sist redigert av Minerva : 18-04-13 kl 16:01.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:44   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Å ta fri fra sosiale medier i en lengre periode, kan det ha noe for seg, tror du? For å kjenne på mer ro? Si et halvt års tid? Ikke fra tradisjonelle medier, men sosiale medier hvor man kommuniserer (og sammenligner seg) med andre. Jeg tenker at jeg skal prøve et halvt år, for å se om jeg klarer det. Jeg liker ikke å føle avhengighet av noe, og jeg har flere gode venner som ikke er på FB som jeg kjenner jeg nedprioriterer. (kan man deaktivere FB-konto så lenge forresten? )

Jeg er ikke på sosiale medier av den grunnen du nevner, blant annet. Det startet med at jeg ønsket å utsette debuten til jeg "var nødt", men jeg har ennå ikke fått lyst eller behov, snarere tvert imot.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 15:53   #5
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er ikke på sosiale medier av den grunnen du nevner, blant annet. Det startet med at jeg ønsket å utsette debuten til jeg "var nødt", men jeg har ennå ikke fått lyst eller behov, snarere tvert imot.

Hm? Å være aktiv på et forum er da å være aktiv på et sosialt medium? Skjønte ikke helt.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:13   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Det synes jeg er en veldig dårlig ide asså!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:17   #7
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Vi ses jo på trening likevel.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:19   #8
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg har vurdert det mange ganger. Men når jeg i perioder går hjemme har det vært godt å kunne være "sosial" på denne måten.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:31   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Vi ses jo på trening likevel.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:34   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er ikke på sosiale medier av den grunnen du nevner, blant annet. .

Kanskje du skal google sosiale medier?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 16:42   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg deaktiverte FB i halvannet år og det gikk helt fint.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:05   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg syns også det er en dårlig idé. Da mister du jo kontakten med andre deler av livet ditt. Og det er jo ikke sånn at fenomenet sosiale medier forsvinner bare fordi man ikke er der. Jeg tenker at det er vel så viktig å lære seg selv hvordan man begrenser seg - da er det enklere å lære metoder for begrensning videre til barna. Det er vel så viktig, mener jeg. Her begrenses både egen og andres skjermtid kraftig i perioder hvor jeg/vi syns det blir for mye av det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:12   #13
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg minnes vi har hatt denne diskusjonen tidligere, Gaia. Men da handlet den om sjokkis, alt eller ingenting. Jeg føler ikke det er antall timer som er problemet for meg. Det er den følelsen av at man MÅ innom hver dag, avhengigheten, den er ikke så lett å begrense. Jeg har virkelig lyst til å kjenne på hva det vil gjøre med tanker og konsentrasjon å være uten i et halvt år.

(og da sende mob.nr. til alle man vil beholde kontakten med. Tenk hvis man gikk glipp av en fest eller et treff. : what: )

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:16   #14
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Ja og apropo. I stedet for å sitte HER og HENGE, og siden du IKKE er pålogget FACEBOOK nå og tydeligvis har startet fasten. Tur i kveld?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:38   #15
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg hadde pause både fra FB og FP i hvertfall fire måneder for en del år siden, før jeg fikk iPhone, og jeg overlevde og det var absolutt en nyttig erfaring. Men så viktig som nett og sosiale medier er blitt nå, tror jeg det er vanskelig å kunne kutte det helt ut. Men å begrense bruken, det tror jeg absolutt er lurt. Ta pauser til f.eks faste tider hver dag (f.eks at hele familien gjør det på samme tid, for å bruke tid på hverandre), eller en uke eller to, f.eks i forbindelse med ferie. Jeg synes det er befriende å dra til utlandet f.eks, men pause på fly og at man må slå av dataroaming og være off nett. Det er da jeg får lest bøker f.eks.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:45   #16
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Hvorfor er sosiale medier blitt så viktig at det er vanskelig å klare seg uten, sånn egentlig? Flere av mine beste venner deltar ikke/er ikke medlem verken på FB, nettforum, twitter, instagram, e.l. men er samfunnsengasjerte mennesker likevel. Så rent bortsett fra det sosiale aspektet kan man vel holde seg rimelig oppdatert gjennom aviser, radio og TV?

Mei: jeg har sendt deg melding på FB, og sett fra et økonomisk perspektiv blir det dyrere å deaktivere den kontoen.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:47   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Vi har nok diskutert dette før, ja. Jeg er jo veldig motstander av "alt eller ingenting", ikke fordi jeg ikke skjønner hvordan det er å bli avhengig av noe, det være seg nett eller sjokolade, men fordi jeg tror det er utrolig viktig at vi, som foreldre, er gode forbilder når det kommer til å utvise måtehold og lære bort teknikker for hvordan man kan utvise måtehold. På alle områder i livet. Jeg er så absolutt innforstått med at det er enklere for noen enn for andre. Og det handler om triggere, ikke om å være "sterk" eller "svak". For noen kommer måtehold naturlig på alle måter, mens andre har sine greier de må jobbe med. Men jeg tror virkelig alle har det "i seg", man må bare oppdage den teknikken som virker. For oss er det tidsbegrensning, for andre kan det være nettfrie "soner", og andre igjen kan ha andre teknikker som fungerer og som fjerner stressfølelsen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 17:47   #18
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Jeg har tatt noen pauser fra FP, et par måneder i slengen. Da har jeg brukt fryktelig mye tid her inne, men ikke deltatt i diskusjoner og det synes jeg er ugunstig. Jeg synes det er helt greit å være her hvis det gir meg ny input, men i perioder kan jeg sitte her og bare hoppe fra tråd til tråd uten å egentlig si noe eller engasjere meg.

FB kan jeg godt trappe ned på, men ikke kutte helt. Jeg bruker det mye til å gjøre avtaler med venner og bruker chaten der ganske mye til å skravle med venninner jeg ikke ser så ofte. Vi har for eksempel en egen siden med venninnegjengen som vi bruker til å avtale vår faste onsdagshygge hver måned, jeg har en side der vi planlegger en venninnes utdrikningslag og jeg får invitasjoner til andre sammenkomster der.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:00   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Hm? Å være aktiv på et forum er da å være aktiv på et sosialt medium? Skjønte ikke helt.

Ja, jeg tenkte etterpå at det jo på en måte er det, men jeg har aldri definert diskusjonsfora som et sosialt medium på etter den definisjonen de fleste bruker i media, ihvertfall.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-13, 18:01   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.842
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta fri fra sosiale medier over en lengre periode?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kanskje du skal google sosiale medier?

Tydeligvis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no