Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-17, 16:47   #121
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

En med bachelor i sykepleie eller barnehagelærer er vel i samme situasjon. Og hjort stort spillerom har du om du har bachelor i nordisk litteratur?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 16:55   #122
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvorfor mener du de har større spillerom om de velger høyere utdanning?

Det med valgmuligheter innenfor høyere utdannelse kommer vel an på hva slags utdannelse man tar. Jeg som er førskolelærer kan i grunnen "bare" jobbe som det. I Trondheim er det nå slik at om jeg ønsker meg en lederjobb innenfor barnehagesektoren må jeg ha tilleggsutdannelse på masternivå/master. Da helst innen ledelse. Skolesektoren er også stort sett lukket for oss førskolelærere her i byen. Det vil i praksis si at min bachelor gir meg ganske begrensede muligheter mtp. yrkesvalg. Men, den gir meg ganske mange muligheter innenfor valg av mastergradsstudier, så sånn sett har jeg jo mulighetene åpne og kan påvirke min egen karriere.

Noen av yrkesfagene har jo denne muligheten gjennom f.eks. teknisk fagskole. Men nevnet kokk har vel ikke noe nivå over toårig vgs. og læretid?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 16:57   #123
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

En med bachelor i sykepleie eller barnehagelærer er vel i samme situasjon. Og hjort stort spillerom har du om du har bachelor i nordisk litteratur?

Du har jo ikke valgt bachelor i sykepleie, barnehagelærer eller bachelor i nordisk litteratur når du har valgt studiespesialiserende, men du har valgt deg muligheten. Og mange andre muligheter.

Vi fremsnakker yrkesfag, men for hun som skal velge vgs neste år er det ikke noe alternativ. Hennes interesser er i en annen retning, og da pusher vi virkelig ikke. På samme måte som jeg ikke ville pushet stud.spes. hvis det var yrkesfag hun ønsket.

I denne tråden opplever jeg det som at man må forsvare at barna velger stud.spes, men for mange er jo det riktig retning. Har du lyst til å studere medisin, juss, veterinær, matte, språk osv så er den korteste veien å ta stud.spes. Har du veldig lyst til å bli ingeniør kan jeg være enig i at det kan være smart å gå enkelte av yrkesfagretningene. Hvis du har veldig gode karakterer og liker å lese teori og sette deg inn i nye fag så bør du ta stud.spes. Tenker jeg.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 16:59   #124
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Det er jo ikke det som ble sagt, at stud.spes gir fleremuligheter, men at høyere utdanning gir det. Det er ikke nødvendigvis sant.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:05   #125
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.542
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men, den gir meg ganske mange muligheter innenfor valg av mastergradsstudier, så sånn sett har jeg jo mulighetene åpne og kan påvirke min egen karriere.

Men det er jo ikke noe verre å ta påbygg og så evt. en bachelor etter yrkesfag, enn å ta master etter en bachelor? Har man fagbrev kan man også kanskje komme inn med realkompetanse mange steder?

Jeg blir litt forundret når jeg hører om folk som gjerne skulle studert, men ikke orker å ta påbygg. Det blir riktignok ett år ekstra, men det er ikke voldsomt annerledes å ta videregåendefag enn å studere på høyskolen som voksen. Jeg har gjort begge deler.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:06   #126
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo ikke det som ble sagt, at stud.spes gir fleremuligheter, men at høyere utdanning gir det. Det er ikke nødvendigvis sant.

Ikke nødvendigvis usant heller. Det er mange utdanninger som gir mange valgmuligheter senere i livet selv om ikke alle gjør det.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:14   #127
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men det er jo ikke noe verre å ta påbygg og så evt. en bachelor etter yrkesfag, enn å ta master etter en bachelor? Har man fagbrev kan man også kanskje komme inn med realkompetanse mange steder?

Jeg blir litt forundret når jeg hører om folk som gjerne skulle studert, men ikke orker å ta påbygg. Det blir riktignok ett år ekstra, men det er ikke voldsomt annerledes å ta videregåendefag enn å studere på høyskolen som voksen. Jeg har gjort begge deler.

Å ta påbygg med et godt resultat krever god motivasjon før du starter. Du har f.eks. 7,5 klokketimer med norsk i uka. Det er krevende og ikke noe man automatisk fikser bare fordi man har "et godt hode". Strykprosenten på påbygg er veldig høy, det er ikke en quick-fix.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:18   #128
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Jeg har hvertfallinntrykk av at det er høyere terskel for voksne for å ta påbygg og bachelor, enn det er for noen med bachelor å ta videreutdanning.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:23   #129
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men det er jo ikke noe verre å ta påbygg og så evt. en bachelor etter yrkesfag, enn å ta master etter en bachelor? Har man fagbrev kan man også kanskje komme inn med realkompetanse mange steder?

Jeg blir litt forundret når jeg hører om folk som gjerne skulle studert, men ikke orker å ta påbygg. Det blir riktignok ett år ekstra, men det er ikke voldsomt annerledes å ta videregåendefag enn å studere på høyskolen som voksen. Jeg har gjort begge deler.


Jeg vet ikke. Jeg tror mange synes at bare det å begynne på en utdannelse kan virke uoverkommelig om man har jobbet i mange år i et praktisk yrke. Man føler kanskje at det er langt opp og frem til den bacheloren, og at det krever mer kunnskaper og ferdigheter enn man har fra sin arbeidserfaring.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:25   #130
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.542
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Å ta påbygg med et godt resultat krever god motivasjon før du starter. Du har f.eks. 7,5 klokketimer med norsk i uka. Det er krevende og ikke noe man automatisk fikser bare fordi man har "et godt hode". Strykprosenten på påbygg er veldig høy, det er ikke en quick-fix.

Eh, ja, men det vil jo faktisk alt av studier gjøre.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:30   #131
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Jeg kan ikke forstå at unge som vil jobbe innen helse eller oppvekst velger stud.spes i stedet for to år på helse og ett år påbygg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:40   #132
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Eller å faktisk gjøre ferdig fagbrevet sitt og ta påbygg ved siden av eller etterpå. Påbygg etter to år på yrkesfag har stort frafall. Så med mindre man er veldig skolestart er det vel tryggere å få fagbrevet.

Akkurat på helse finnes der jo også flere muligheter til å kombinere fagbrev og studiekompetanse.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:40   #133
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kan ikke forstå at unge som vil jobbe innen helse eller oppvekst velger stud.spes i stedet for to år på helse og ett år påbygg.

Jeg tipper det har litt med antall plasser på helse- oppvekstfag kontra studiespesialisering. Her tror jeg det er to vgs som tilbyr helsefag, mens studiespesialisering har de over alt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:41   #134
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.729
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Jeg skrev sannsynligvis større spillerom, mitt inntrykk er at de som har en eller form for høyere utdanning har større spillerom mtp. arbeidsmuligheter.

Jeg har sett flere jobbutlysninger hvor det står; Kvalifikasjoner- 3-årig høgskoleutdanning som barnevernpedagog, sosionom eller annen relevant utdanning.
Dette sto i en utlyst stilling som rådgiver i Familieenheten her i kommunen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:50   #135
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Jeg håper min eldste velger TAF. Knallhardt løp, men man får både studiespes. og fagbrev på en gang.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 17:58   #136
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Jeg tar det nesten som gitt at eldste velger studiespesialiserende og studerer etterpå. Hun er faglig flink, glad i å lese og liker det meste av fag. Hva hun velger er jeg mer usikker på, men vi snakker om at det er viktig å gjøre det godt på skolen slik at man får valgmuligheter senere. Hun er også veldig kreativ, tegner masse og er flink til det. For henne vil nok studiespes være det rette.

For broren er jeg langt mer usikker men så er han bare åtte. Han er ikke like faglig flink som henne, så det er ikke utenkelig at yrkesfag ligger bedre for ham. Han er praktisk anlagt. Det har han nok fra faren som er flymekaniker.

Det viktigste er at de velger noe som de trives med og som de kan leve av.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 18:42   #137
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kan ikke forstå at unge som vil jobbe innen helse eller oppvekst velger stud.spes i stedet for to år på helse og ett år påbygg.

Gir ikke det helt ulike muligheter? Med SP vil du kunne gå videre til sykepleie, vernepleier eller førskolelærer. Med helse og oppvekst går man vel rett ut i jobb? Jeg tenker det å være assistent i barnehage er noe helt annet enn å være førskolelærer?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 18:44   #138
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Gir ikke det helt ulike muligheter? Med SP vil du kunne gå videre til sykepleie, vernepleier eller førskolelærer. Med helse og oppvekst går man vel rett ut i jobb? Jeg tenker det å være assistent i barnehage er noe helt annet enn å være førskolelærer?

Nei. Det gir to år med helse og sosial og et år med studiekompetanse. Altså rett videre på sykepleien.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 18:55   #139
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei. Det gir to år med helse og sosial og et år med studiekompetanse. Altså rett videre på sykepleien.

Ok, skjønner.

Jeg skulle vært rimelig sikker på at helsefag var riktig for dem før jeg hadde anbefalt helse eller oppvekst fremfor studspes. Med studspes har man også mulighet om man ombestemmer seg. Jeg tror ikke min 15-åring har peiling på hva som er riktig for henne på sikt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 18:59   #140
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.093
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?

Man har akkurat samme muligheter om man går yrkesfag + påbygg som det man har når man går studiespesialisering med generell studiekompetanse.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no