Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

"Det er lov å prøve seg"

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-08, 15:09   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

"Det er lov å prøve seg"

Jeg hører stadig folk si dette; Noen blir tatt i å snike på bussen, "jaja, det er lov å prøve seg". Naboen blir tatt i å snyte på skatten, "jaja, det er lov å prøve seg". Gullungen jukser på ei prøve "jaja, det er lov å prøve seg". Du blir stoppet i en fartskontroll "jaja, det er lov å prøve seg".

Nei, det er IKKE lov å prøve seg! De aller fleste lover og regler er der for en grunn, og hvis man skal bryte dem skal man ha en j. god grunn. Ikke bare at alt er lov hvis man ikke blir tatt.

*Moralsk indignert gajamor*

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 15:13   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

"Ja, ja, det er lov å prøve seg" når man deltar i Idol med kråkestemme, derimot, er nok (dessverre) helt lov. Ellers helt enig med deg. I de sammenhengene du nevner virker det som at de ikke bare prøver seg på noe ulovlig, men også på å bruke et uttrykk der det egentlig ikke passer.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 15:30   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Jeg syns ikke det uttrykket blir brukt så mye i slike sammenhenger som du nevner. Jeg hører det mer i uskyldige sammenhenger som f.eks at en av ungene spør meg om noe og får nei og så spør samboeren min istede. Da bruker vi gjerne det uttrykket.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 15:37   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Jeg er enig i at det er en uting med den innstillingen til regelbrudd. Jeg synes uttrykket handler (eller "burde handle"?) om at det er lov til å spørre (selv om man tror man får nei), og det er lov til å prøve å få til noe (selv om man tror man kanskje mislykkes).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 15:50   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig i at det er en uting med den innstillingen til regelbrudd. Jeg synes uttrykket handler (eller "burde handle"?) om at det er lov til å spørre (selv om man tror man får nei), og det er lov til å prøve å få til noe (selv om man tror man kanskje mislykkes).

Enig.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 17:55   #6
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig i at det er en uting med den innstillingen til regelbrudd. Jeg synes uttrykket handler (eller "burde handle"?) om at det er lov til å spørre (selv om man tror man får nei), og det er lov til å prøve å få til noe (selv om man tror man kanskje mislykkes).

Skulle ønske uttrykket ble brukt slik, for det er jo positivt. Men jeg blir når folk argumenterer for ren konsekvens-moral.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 19:24   #7
Euripides
Freshman
 
Euripides sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 21
Euripides har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Helt enig med gajamor, det er IKKE lov å prøve seg. Dusteuttrykk!

Euripides er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 22:09   #8
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Opprinnelig lagt inn av Euripides, her.

Helt enig med gajamor, det er IKKE lov å prøve seg. Dusteuttrykk!

Synes det er et ganske festlig uttrykk, når det brukes riktig. F.eks. hvis jeg står i kassa på Rimi, varene kommer på 189 kr, men jeg blingser og gir en hundrings i stedet for 200. Når vedkommende i kassa påpeker feilen, sier jeg med et flir,
"ja, ja, det er lov å prøve seg". Det er vel ingen som tolker det som at jeg med vilje forsøkte å lure vedkommende?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 01:10   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Det er lov å prøve seg"

Om jeg hører det uttrykket i forbindelse med direkte regelbrudd, så tar jeg det meget ironisk. Altså, man sier "det er lov å prøve seg" i et tonefall som klart gir den motsatte meningen; det er IKKE lov å prøve seg. Eller, der får du som fortjent når du er så dum at du prøver deg.

Tror ikke så mange mener bokstavelig at det er lov å prøve seg.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no