Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-22, 19:55   #61
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er ikke det at vi MÅ ha riskrem på julaften, men mandelleting hører liksom med da. Det har vi alltid gjort, hele livet mitt.

Samme her, dette er min første jul på 42 år der mandelen ikke blir med. Men sånn er det når ungene ikke gidder lenger, den mest hysteriske mandel-jegeren i familien (min mor) ikke er blant oss lenger, og de andre voksne egentlig ikke bryr seg så voldsomt, og ingen egentlig liker riskrem. I fjor var alle så mette at vi glemte hele riskremen og måtte ha den dagen etter og da ville egentlig ingen ha, så jeg tenker at da er det nok på tide å finne nye veier.
Merker at ungene er blitt store, eldste har flyttet utenlands og våre (mine) faste tradisjoner som jeg har vært så glad i er i ferd med å endres, det er litt tøft faktisk men jeg må bare overleve det.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:05   #62
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.394
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Mandelen er i grøten på julaften formiddag. Har aldri hørt om å ha den i desserten.

(Vi har egentlig ikke pleid å ha mandel heller vi da, vil bare snakker om det.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:09   #63
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.248
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Jeg har mange poser mandler (billigsalg på Kiwi), og dem bruker jeg i marsipan og amaretti.
Da trenger jeg ikke mandel i grøten.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:18   #64
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Riskrem med kirsebærsaus og mandelflak (/bringebærsaus til barn). På nyttårsaften blir det nok crème brûlée, med is som alternativ til barna.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:28   #65
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.845
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Riskrem med bringebærsaus (av og til hjemmelaget saus laget på saft). Udiskutabel dessert.

Mandel er i grøten på formiddagen, ja.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:36   #66
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.060
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Den er i vanlig grøt på lille julaften.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 20:45   #67
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.188
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg venter alltid på Nextlife i slike tråder ...

Hehe.
I år er vi 8 til bords, 6 voksne og mine 2 sukkerelskende barnebarn.
Som det ser ut nå blir det
YuleLog
Karamellpudding med cognaccrem
Eclaires, favoritten hos svigersønnene er de med vaniljekrem og sjokoladeganache, datter1 vil ha multekrem og de andre spiser det som byr seg.
Jeg må nok lage en eller annen gøyal kake også, føler riskremkaken til Sæthre er oppbrukt, så jeg må tenke litt på den.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 21:29   #68
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.514
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Tror vi dropper den.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 21:30   #69
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.964
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Vi har alltid multekrem på julaften.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 21:30   #70
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Fruktsalat med krem.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 21:36   #71
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.995
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Mandelen er i grøten i 14-tiden. Eldste (25) har ikke fått mandelen de to siste årene, og mener systemet er rigget mot ham.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 21:38   #72
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Da jeg var liten var det alltid mandel-grøt julaftens formiddag, men det det er mange år siden vi droppet hele grøten og puttet mandelen i riskremen i stedet. Nå er det blitt en del av underholdningen på julaften.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-22, 22:25   #73
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.898
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Vi skal spise fruktsalat med salt karamellsaus og vaniljesaus. Det er passe lett etter pinnekjøttet.

Mandel i grøten er en tradisjon jeg ikke er vant til og som mine barn bare syntes var rart og dumt den ene gangen jeg tenkte jeg skulle innføre en ny tradisjon. De var vel fem seks år og konseptet ble forkastet tvert. Vi spiser grøt lille juleaften. Rester blir brukt til riskrem i løpet av romjulen. Grøten serveres forøvrig sammen med lutefisk som vi spiser på lefse med godt smør under og uten annet tilbehør. Sånn når jeg likevel snakket om rare konsept…

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 00:07   #74
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.348
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Riskrem med bringebærsaus.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 07:12   #75
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.223
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Vi har alltid hatt multekrem (som nesten ingen liker) og tinte jordbær med krem (som skal være det barnevennlige alternativet, som nesten alle ender opp med å spise).

De siste årene har vi hatt karamellpudding med krem, og så lages det en miniporsjon med multekrem til de to som liker det. Jeg er SÅ utrolig fornøyd med at vi har klart å endre den dessert-tradisjonen, for de jordbæra var ikke særlig freshe...

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 09:13   #76
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.367
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Vi pleier å ha mange på grøtfest lillejulaften dersom vi feirer jul hjemme, og mandelen hører til der.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 11:37   #77
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.637
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men mandelen da, folkens? :maser:

Mandel kan jo puttes i alle desserter!

Vi har mandel i karamellpuddingen, i mokkafromasjen, i sjokolademoussen, og selvsagt også i riskremen.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 14:41   #78
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.792
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Laktosefri riskrem med hjemmelaget jordbær- og limesaus. Med mandel.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 15:04   #79
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.789
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Riskrem (og lavkarbo riskrem til meg og mann)

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-22, 17:50   #80
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.912
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal dere ha til dessert på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Mandel kan jo puttes i alle desserter!

Vi har mandel i karamellpuddingen, i mokkafromasjen, i sjokolademoussen, og selvsagt også i riskremen.

Ja, når jeg leser om at folk putter mandel i tacoen, da tror jeg på det, altså.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no