Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp til å lese mønster

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-11, 23:40   #1
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Hjelp til å lese mønster

Jeg holder alvorlig talt på å bli sinnsyk nå så jeg håper en eller annen smarting kan hjelpe meg.

Jeg strikker genser og holder nå på med felling (raglan). Jeg har 312 masker og skal nå felle ned til 260. Jeg prøver etter beste evne å følge mønster, men ender da utrolig nok med bare 250 masker. Nå har jeg prøvd og prøvd 5-6 ganger men får det ikke til. Kan noen lese mønsteret for meg og fortelle meg hvor jeg skal felle?

Jeg *feller 1 - strikker 2 - feller 1 - strikker 4 *

Feil åkke som. Hva skal jeg egentlig strikker her? Se bildet....


Vedlagte bilder
Filtype: jpg Hjelp.jpg (64,8 KB, 74 visninger)
__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 23:41   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Jeg er altså på pilene midt på bildet hvor jeg skal ende med 260 masker i største størrelse.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 23:44   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Ut fra det du skriver høres det ut som om du feller ut fra fellingsstedet ett hakk lenger opp. Der er det strikk 2, fell 2, strikk fire, fell 1 osv, mens du skal strikke 2, felle 1, strikke 6, felle 1 osv.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 23:55   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Så: Jeg skal altså *felle 1 - strikke 6 - felle 1 : og så??*

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 00:06   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Jeg er ingen mester på å lese mønster, men du skal vel felle ved pilene? Da blir det *strikk 2, fell 1, strikk 6, fell 1, strikk 2*

Uhm, nei, det blir det vel ikke. *strikk 2, fell 1, strikk 4, fell 1, strikk 2*. Og det er jo det samme som du har gjort, det.

Da kan jeg visst ikke hjelpe deg.

Eller vent. *strikk 2, fell 1, strikk 4, fell 1*. Kan det stemme?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 07:39   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Jeg måtte tenke litt - hvis vi antar at du skal strikke to sammen for å felle én maske? (men det står det sikkert noe om i oppskriften)
Og at de to du strikker sammen er på hver sin side av pila?

Så blir det repeterende mønsteret: *strikk 4 - strikk 2 sammen*

Bare at du skal kjøre igang med
strikk 2 - strikk 2 sammen også gjenta * til *, også avslutte med strikk 2 på slutten.

Da har du et mønster på 6 masker som repeterer seg, og det hele går pent opp. For hver 6. maske blir du "kvitt" en maske, tilfeldigvis er 312/6=52, så du blir kvitt akkurat 52 masker på en omgang.

Dette er ikke raglan, forøvrig, det er når det blir en sånn "stripe" mellom erme og bol. Dette er vel det som heter...rundfelling? Sånn som på islandsgensere.


Sist redigert av m^2 : 13-04-11 kl 08:04. Årsak: korrigerte litt
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 07:46   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

....


Sist redigert av m^2 : 13-04-11 kl 07:52. Årsak: må telle en gang til :)
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 18:07   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg måtte tenke litt - hvis vi antar at du skal strikke to sammen for å felle én maske? (men det står det sikkert noe om i oppskriften)
Og at de to du strikker sammen er på hver sin side av pila?

Så blir det repeterende mønsteret: *strikk 4 - strikk 2 sammen*

Bare at du skal kjøre igang med
strikk 2 - strikk 2 sammen også gjenta * til *, også avslutte med strikk 2 på slutten.

Da har du et mønster på 6 masker som repeterer seg, og det hele går pent opp. For hver 6. maske blir du "kvitt" en maske, tilfeldigvis er 312/6=52, så du blir kvitt akkurat 52 masker på en omgang.

Dette er ikke raglan, forøvrig, det er når det blir en sånn "stripe" mellom erme og bol. Dette er vel det som heter...rundfelling? Sånn som på islandsgensere.

Jeg skal prøve dette. Det var forsåvidt noe sånt jeg konkluderte med i natt etter å nesten ha revet av meg både hår og hud i forbannelse. Det verste er at jeg faktisk har strikket denne genseren intet mindre enn 2 ganger før. Jeg rapporterer senere.

Takk for innspill - kom gjerne med flere lure idéer om noen har andre forslag. Nå skal jeg straks prøve m^2 sitt forslag...

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 19:18   #9
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Det er ikke det at du strikker i en av de str som du bare skal felle en gang?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 20:29   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Det er ikke det at du strikker i en av de str som du bare skal felle en gang?

Nope - strikker str. 12 år.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 00:15   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til å lese mønster

Det funket!!!! Tusen tusen takk m^2

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no