Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Garn til bunadsstrømper

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-17, 17:41   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Garn til bunadsstrømper

Jeg skal strikke strømper til mannens bunad. Nordlandsbunad for herrer har egentlig blå strømper, men husfliden forteller meg at dette garnet er såpass grovt at de fleste foretrekker vanlige bunadsstrømper i natur.

Burde jeg strikke de blå strømpene selv om de kanskje er litt ubehagelige?

Hvis ikke, hvilket garn ville du foretrekke å ha bunadsstrømpene i? Jeg har funnet en oppskrift basert på Hot Socks Pearl, men er helt åpen for alternativer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 17:51   #2
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Mannen har de blå strømpene, og jeg tror ikke han opplever dem som grove? Jeg kan høre med ham når han kommer hjem.

Jeg synes akkurat den bunaden bør ha de blå strømpene, den er penest da. Men problemet med de strømpene er at de holdes oppe av strømpebånd, og de må festes ganske stramt for at strømpene skal holde seg oppe og det er i følge mannen ikke spesielt behagelig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 19:44   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Min mann og mine brødre har strømper i raumagarn eller lignende ubehandlet stikkete garn. Innenfor bruker de tynne bambuslongs.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 20:03   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Jeg fikk tips om å bruke Regia silk, det var visst behagelig å bruke.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 20:55   #5
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Mannen sier han ikke synes de er grove, men jeg husker ikke hva slags garn svigermor brukte. Det ble kjøpt samme sted bunaden ble kjøpt, og er blått med hvite spetter.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 21:31   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skal strikke strømper til mannens bunad. Nordlandsbunad for herrer har egentlig blå strømper, men husfliden forteller meg at dette garnet er såpass grovt at de fleste foretrekker vanlige bunadsstrømper i natur.

Burde jeg strikke de blå strømpene selv om de kanskje er litt ubehagelige?

Hvis ikke, hvilket garn ville du foretrekke å ha bunadsstrømpene i? Jeg har funnet en oppskrift basert på Hot Socks Pearl, men er helt åpen for alternativer.

Mannen min har de blå og synes de er helt greie. De er dessuten kulere enn de ullhvite, synes jeg. Og så har svigermor strikket dem - og mennene i familien pleier å ha de blå.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 21:46   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Mamma strikket bunadstrømper til mannen min i babyull. For han klarer ikke stikkeull rett på huden. Men han har en bunad der det hører til (natur)hvite strømper, strikket i havskummønster, så det er ingen forskjell.

Men jeg tror kanskje jeg ville ha strikket dem slik de skal være, og heller fått mannen til å bruke noe under. De er jo fine, de strømpene til Nordlandsbunaden.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 23:28   #8
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Jeg ville ikke brukt babyull til bunadsstrømper, for de er uten nylonforsterkning og innbiller meg at de går ganske fort hull på. Raumagarn kan gå, for det tover seg litt og dermed blir det mer slitesterkt. Ellers er Regia, Opal og Fabel gode sokkegarn. Det går an å bruke dobbel tråd om du vil ha de litt tykkere.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 23:47   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Til disse strømpene er det et helt spesielt garn som skal brukes, blått med hvite spetter.

https://www.google.no/search?q=nordl...rDbwZcBtE7fPM:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 00:06   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg ville ikke brukt babyull til bunadsstrømper, for de er uten nylonforsterkning og innbiller meg at de går ganske fort hull på. Raumagarn kan gå, for det tover seg litt og dermed blir det mer slitesterkt. Ellers er Regia, Opal og Fabel gode sokkegarn. Det går an å bruke dobbel tråd om du vil ha de litt tykkere.

Mannen min har hatt sine strømper i 17 år nå, og de er fortsatt like hele. Men så blir de ikke brukt hver uke heller akkurat, det er jo stort sett bare på 17.mai og et bryllup og en konfirmasjon i ny og ne. En til maks tre ganger i året.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 00:11   #11
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Nei, de blir jo ikke akkurat brukt like ofte som vanlige sokker.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 00:13   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Til disse strømpene er det et helt spesielt garn som skal brukes, blått med hvite spetter.

https://www.google.no/search?q=nordl...rDbwZcBtE7fPM:

Ja, jeg tenker at enten må man bruke det riktige garnet, eller så må man ha helt andre strømper. Jeg ville valgt det første.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 00:14   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Jeg strikket mannens Rauma 2 tråds Gammelserie med rennegarn som forsterkning på hælen. Mannen er en som klør lett av ull, men disse har han klart å gå med.

Dette: http://www.norskflid.no/garn-strikk/2-tr-gammelserie/

Jeg tror du får med rennegarn når du bestiller garnpakker til bunadsstrømper fra Norsk Flid.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 14-03-17 kl 00:25.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 21:21   #14
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Det er meningen å ha blå strømper fordi det var status med farget garn, så til et festantrekk burde man ha det beste. De blå strømpene har vært med siden begynnelsen av 1920-åra da bunaden ble laget, og fargeteknikken er ganske morsom. Hovedpoeng: Jeg ville ha valgt de blå strømpene. Men, hvis garnet ikke er behagelig, så ville jeg ha farget garn sjøl, det er flammegarn, så du tar et hespe ufarget garn og binder stramt her og der og farger i gryte.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-17, 22:31   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garn til bunadsstrømper

Vel, mannen har bestemt seg for at han ønsker seg hvite strømper. Fordi han synes det ser penest ut.

Jeg strikker hvite først og så kan jeg heller strikke blå senere hvis han ombestemmer seg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no