Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Matte vinglass

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-09, 18:50   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Spørsmål

Matte vinglass

Jeg har 12 stykk Biri rødvinsglass som blir hyppig brukt, og dermed også hyppig vasket i maskin.
Det har resultert i at glassene har fått et matt, gråaktig belegg på seg og det sitter dønn. Det forsvinner når glassene legges i vann, men så fort de tørker, så dekkes de av dette "belegget" igjen.
Er glassene ødelagte for alltid eller finnes det et husmortriks som kan få de skinnende blanke igjen?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 18:51   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matte vinglass

Du kan jo prøve å lakke dem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 18:52   #3
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Du kan jo prøve å lakke dem.


Festlig forslag, men nei, jeg tror ikke det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 18:54   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matte vinglass

Jeg klarte ikke å dy meg. Har du prøvd glansemiddel i oppvaskemaskinen?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 18:56   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matte vinglass

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg tenker på "skrubbe" litt med en svamp med salt på? Kan du prøve på et "lite synlig" sted?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 18:56   #6
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg klarte ikke å dy meg. Har du prøvd glansemiddel i oppvaskemaskinen?




Jepp, prøvd det. Edikkvann har jeg prøvd. Jeg har gnidd de inn med olivenolje til og med, men neida.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:06   #7
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matte vinglass

Ah, nå tror jeg at jeg har funnet ut av det:

"Er glassene dine allerede utsatt for korrosjon? Dersom de kun er lett angrepet, kan du prøve å fjerne belegget med sitronsyre, bakepulver eller husholdningseddik blandet med vann."

Hentet fra Plusstid

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:28   #8
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Ah, nå tror jeg at jeg har funnet ut av det:

"Er glassene dine allerede utsatt for korrosjon? Dersom de kun er lett angrepet, kan du prøve å fjerne belegget med sitronsyre, bakepulver eller husholdningseddik blandet med vann."

Hentet fra Plusstid

Hmm. Ja, det er vel korrosjon det heter.

Nå har jeg prøvd saltskrubb-forslaget ditt. Det ble en smule bedre, men langt i fra bra. Så har jeg prøvd å gni inn et glass med bakepulver, men niks.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:12   #9
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matte vinglass

Våre ble mye bedre etter vi ble flinkere til å bruke glansemiddel. Men ser du har prøvd det. Kan det ha sammenheng med mye kalk i vannet?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:14   #10
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Våre ble mye bedre etter vi ble flinkere til å bruke glansemiddel. Men ser du har prøvd det. Kan det ha sammenheng med mye kalk i vannet?

Jeg vet ikke? Men if so; Har jeg hardt vann da?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:47   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matte vinglass

Om dette er krystallglass så vaskes blyet ut om man bruker oppvaskmaskin. Ergo får man matte grålige glass. Dette er visst ikke så mye gjøre med ettersom jeg har lært av min svigermor. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg vasker mine glass for hånd. Enn så kjedelig det er...

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:57   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Om dette er krystallglass så vaskes blyet ut om man bruker oppvaskmaskin. Ergo får man matte grålige glass. Dette er visst ikke så mye gjøre med ettersom jeg har lært av min svigermor. Om det er noe i det vet jeg ikke, men jeg vasker mine glass for hånd. Enn så kjedelig det er...


Jeg tror ikke det er krystall.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:10   #13
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Om du har en gammel oppvaskmaskin kan den vaske hardere enn de nye typene, kanskje det er derfor de er blitt matte?
De nye er visstnok mer skånsom mot koppene, men det kan være bare vissvass

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:11   #14
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matte vinglass

Ok, da er det nok ikke pga bly de er matte.
Kansje det da er korresjon som noen her nevner?

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:13   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Om du har en gammel oppvaskmaskin kan den vaske hardere enn de nye typene, kanskje det er derfor de er blitt matte?
De nye er visstnok mer skånsom mot koppene, men det kan være bare vissvass


Min er en 4 år gammel Siemens -ettellerannet, som visstnok skal være veldig skånsom.

Nå har jeg rett og slett prøvd alt, men ingenting fungerer. Jeg har akkurat vært og tørket av oljen jeg smurte de inn med tidligere, men de er like matte når de tørker.

Om ikke annet, så har jeg lært at jeg ikke skal ta penglass i maskinen mer.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 21:15   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matte vinglass

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Min er en 4 år gammel Siemens -ettellerannet, som visstnok skal være veldig skånsom.

Nå har jeg rett og slett prøvd alt, men ingenting fungerer. Jeg har akkurat vært og tørket av oljen jeg smurte de inn med tidliger, men de er like matt når de tørker.

Om ikke annet, så har jeg lært at jeg ikke skal ta penglass i maskinen mer.

Ja, da er det nok ikke så mye å gjøre. Kan jo ha noe med kvaliteten på glassene å gjøre, at de tåler oppvaskmaskinen dårlig. Om de er nye går det jo an å prøve og sende en klage til produsenten?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no