Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-14, 22:19   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Liefje: det har ikke vært noen mangel på verken tegnesaker, bøker eller nettbrett blant barna på de franske restaurantene jeg har besøkt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 22:30   #22
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Liefje: det har ikke vært noen mangel på verken tegnesaker, bøker eller nettbrett blant barna på de franske restaurantene jeg har besøkt.

Da generaliserte jeg nok for mye eller vi har vaert paa ulike steder. Det var uansett bare et eksempel paa noen, slik som jeg opplevde det, som hadde faatt dette med barn og restaurant til. Mulig jeg tok feil, men poenget mitt staar uansett: Laer dem gode vaner fra saa tidlig som mulig.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 22:36   #23
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Det var noen franske barn som stirret på ungenes DS-er med store, våte øyne på restaurant i går. Uansett dreier dette både om hva som er mulig og hva som skal til for å få ungene til å like å gå på restaurant, som er noe jeg elsker og ikke vil avstå fra. For oss har det vært strengt nødvendig å operere med distraksjoner (eselsta partners in crime som først nå liker en del forskjellig fra en vanlig restaurantmeny).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-14, 23:48   #24
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det var noen franske barn som stirret på ungenes DS-er med store, våte øyne på restaurant i går. Uansett dreier dette både om hva som er mulig og hva som skal til for å få ungene til å like å gå på restaurant, som er noe jeg elsker og ikke vil avstå fra. For oss har det vært strengt nødvendig å operere med distraksjoner (eselsta partners in crime som først nå liker en del forskjellig fra en vanlig restaurantmeny).

Den skjönner jeg godt. Jeg er jo ogsaa en som elsker restauranter og som ikke *kremt* alltid velger de mest barnevennlige alternativene for aa si det mildt. Jeg sier selvsagt ikke at alle barn er like og at alt kan laeres, men for oss har dette funket. Vi har faatt en liten gourmet som gjerne spiser 7 retters med oss, men hadde han ikke blitt saann (og sannsynligvis ogsaa: hvis vi hadde hatt flere enn ett barn), hadde jeg helt sikkert gjort hvasomhelst for aa faa han med. :innrömmer:

Men pröve, det kan man.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 00:26   #25
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Tusen takk for innspill og idéer!

Til den siste delen av diskusjonen: Han liker faktisk å gå på restaurant, og oppfører seg seg attpåtil fint, men når han er lei, så er han LEI, så poenget er å slippe å hive i seg maten og legge på sprang, før han maser hull i hodet på oss.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er enig med HI at man ønsker alternativer til skjermen jeg. På fly og tog er det nå en ting, men at man ikke ønsker at restaurant og kafe, som det kan bli litt av i ferien, entydig skal assosieres med skjerm, forstår jeg godt. Det går jo også på at skjermen "vinner" over mye annet når den først er et alternativ.

Vi har nettopp vært på ferie med fireåring selv, og har omtrent fri flyt av pad på fly, men skjermen er ikke med på kafe og restaurant. Nå var det flere barn med til underholdning, men ellers anbefaler jeg tegnesaker, bøker, klistremerker og småleker i en liten veske. Alt dette fungerer ganske fint på fly også, selv om man må holde litt kontroll på småleker og farger så det ikke fyker avgårde.

På restaurant mener jeg likevel at å involvere fireåringen ordentlig i samtalen, er det aller lureste. Prate om det man ser, det man spiser og annet som det er mulig for en fireåring å engasjere seg i. I mitt hode venner man ikke barn til å spise ute dersom man "løser" voksnes behov for egen samtale med å ta med en skjerm.

Nøyaktig sånn tenker jeg, ja. Reiseetappene går fint, dels fordi han liker å reise, dels fordi vi da har ganske fri flyt av pad. Men jeg har ikke lyst til at han automatisk skal assosiere restaurant med skjerm; nettopp fordi, som apan sier, skjermen gjerne vinner når den er et alternativ.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 07:45   #26
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Vi er så mye på farta på ferie at om de sitter en time eller to på ipad under middag så syns jeg det er helt ok. Det er en vinn-vinn situasjon uansett. De sitter rolig, ikke noe mas om å gå videre og vi voksne kan nyte både forrett, hovedrett, dessert/kaffe. De deltar også i samtaler. Mine barn er aldri "helt borte" når de får være på iPaden. Antar det er fordi vi ikke er hele nazi på bruken, så det er ikke julaften/nyttårsaften/17 mai når de får bruke den.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 15:28   #27
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Vi er så mye på farta på ferie at om de sitter en time eller to på ipad under middag så syns jeg det er helt ok. Det er en vinn-vinn situasjon uansett. De sitter rolig, ikke noe mas om å gå videre og vi voksne kan nyte både forrett, hovedrett, dessert/kaffe. De deltar også i samtaler. Mine barn er aldri "helt borte" når de får være på iPaden. Antar det er fordi vi ikke er hele nazi på bruken, så det er ikke julaften/nyttårsaften/17 mai når de får bruke den.

Vi er ikke nazi på bruk i det hele tatt, og i ferien brukes den ofte litt hver dag, men ikke på restaurant.
Når målet er ikke mas og sitte rolig er det klart det er lettvint å gjøre det sånn, jeg personlig synes det er for lettvint å velge den løsningen uten å ha prøvd noe annet. For mange barn er det fullt mulig med andre løsninger, men det meste andre er hakket mer slitsomt for de voksne, uavhengig av barn.

Jeg synes likevel ikke to timer pad under restaurantmiddag er en vinn vinn i lengden, annet enn i enkeltsituasjoner, som Teofelia skisserer over her. Og det er ikke fordi to timer pad er krise, men fordi de fleste barn kan lære å ha det hyggelig på restaurant med en annen løsning.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-14, 15:35   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til reise-/kaféunderholdning til snart-4-åring?

Alder på barnet har jo også noe å si, og hvordan totalsituasjonen i familien er. Om fireåringen hadde vært veldig urolig kunne jeg hatt med pad til henne når vi nå har vært på tur med mange eldre barn. Niåringen derimot er det uaktuelt at skal trenge pad på restaurant.
Vi har hatt med kortstokk og litt slikt. Bok hadde vært aktuelt om han var alene med oss.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no