Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Oppussing av gammelt skrivebord

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-15, 13:47   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Oppussing av gammelt skrivebord

Hvordan pusser jeg opp dette? (Se bilder)

Jeg har mest lyst å pusse det ned og male det lyst men da blir jeg arveløs.
Dette skrivebordet hun morfar sittet ved og skrevet doktorgrad. Samt sittet ved og jobbet ved mens han satt i regjering. Jeg fikk det av min mor mot at jeg ikke gjorde noe med det.. (Dvs ikke maler det i ️pastell eller hvitt osv som jeg ønsker). Men det ser jo jævlig ut.. Tenker i det minste å Pusse det forsiktig og lakke det... Det er veldig mykt i treet...vet ikke hvilke tretype..teak?. Så hvordan gjør jeg dette uten å skade det? Hva slags lakk bruker jeg?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (495,8 KB, 94 visninger)
__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 13:48   #2
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord.

platen.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (505,1 KB, 46 visninger)
__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 13:58   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord.

Det er flammebjørk, ser det ut som, og det er livsvarig fengsel for å male det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 14:05   #4
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord.

Enig med Maverick. Ring noen som restaurerer gamle møbler og hør om du kan få noen tips til en quickfix av skrivebordet.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 14:26   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.979
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord

Jepp, flammebjerk, det skal poleres, ikke lakkes, ville mine gamle snekkergrandonkler fortalt. Det ligger et tynt finérlag over heltre antakelig, og dette finérlaget er det som må tas vare på etter beste emne.

Søk rundt på restaurering av finér, og se hva du finner av gode råd.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-15, 15:08   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord

Takk. Poleres altså...

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:23   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord

Jeg har ikke helt sansen for slike møbler selv. Unnskyld, ikke skyt!

Så... kan ikke skrivebordet være hos moren din, og du kjøpe noe på Finn.no for et par hundre? Møbelrens og poleringsvoks må du på Fargerike eller lignende ekspertbutikker for, og det er skrekkelig dyrt. Alanor er det merket jeg kjenner til.

Har du råd til å få skjært til en glassplate med pussete kanter som er like stor som bordplaten? Da kan du legge tapet (uten å lime den) eller stoff under glasset.

Billigvarianten, voksduk med tekstillignende overflate. Brett stramt rundt platen og fest med noen biter monteringstape på undersiden.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:38   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord

Så vidt jeg kan se er pulten lakkert, og gul flammebjerk som det der er ofte det altså. Det er dessverre vanskelig å den fin igjen. Forhør deg hos en møbelsnekker eller noe.

Angående å male møbler; det blir ikke veldig ofte pent når man gjør det selv. Det kan se pent ut på bilder, men i virkeligheten er det ganske vanskelig å male møbler pent og holdbart. Et møbel som er laget for å vise frem selve trestrukturen; som flammebjerk teak og endel eikemøbler blir også fullstendig ødelagt av å males. Man kan aldri fjerne malingen og få tilbake møbelet slik det var.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 13:43   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppussing av gammelt skrivebord

Uff da. Såpass.

Jeg får forhøre meg litt rundt og se om noen gjør dette her i området.

Takk for råd.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no