Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmerett for utenlandske statsborgere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-07, 09:38   #21
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Enig. Det er jo her man bor og her man påvirker av de forandringer som resultatet av et valg ofte medfører.

Jeg syns egentlig at det er rart at man ikke etter f.eks. 10 år får lov å stemme i stortingsvalget også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 09:39   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Som Skilpadda sier, det å være med på å bestemme nasjonalforsamlingens sammensetning, bør være et privilegium forbeholdt et lands borgere. Jeg syns ikke det er nasjonalistisk.

Ikke mer nasjonalistisk enn det å faktisk ha en nasjonalforsamling og en statsborgerskapsordning, i alle fall.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 09:57   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men dersom han ikke gidder å ta norsk statsborgerskap - hvorfor skal en da få stemmerett ved stortingsvalg. Dersom han mener at den norske framtida er hans, hvorfor kan han ikke "bli norsk" da?

Skulle du skifte statsborgerskap om du du flyttet til et annet land? Jeg er svensk og kommer alltid til å forbli det, uansett hvor jeg bor og lever. Jeg har tenkt å bo i Norge resten av livet (med kanskje noen år i utlandet), men jeg ER svensk.

Skulle du bli kenyan om du flyttet til Kenya og trodde at du skulle bo der resten av livet?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:01   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Skulle du skifte statsborgerskap om du du flyttet til et annet land? Jeg er svensk og kommer alltid til å forbli det, uansett hvor jeg bor og lever. Jeg har tenkt å bo i Norge resten av livet (med kanskje noen år i utlandet), men jeg ER svensk.

Skulle du bli kenyan om du flyttet til Kenya og trodde at du skulle bo der resten av livet?

Jeg tviler på at jeg ville skiftet statsborgerskap samme hvor jeg flyttet, men jeg ville heller aldri forventet å få medbestemmelsesrett for f.eks. kenyanske (eller svenske) lover. Jeg ville sett meg som utlending, og utlendinger vedtar ikke lover eller sitter i nasjonalforsamlingen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:06   #25
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tviler på at jeg ville skiftet statsborgerskap samme hvor jeg flyttet, men jeg ville heller aldri forventet å få medbestemmelsesrett for f.eks. kenyanske (eller svenske) lover. Jeg ville sett meg som utlending, og utlendinger vedtar ikke lover eller sitter i nasjonalforsamlingen.

Jeg skjønner poenget ditt der Skilpadda. Men det er langt mer som stortinget gjør en å vedtar lover.

Dette er ikke noe jeg slåss for, jeg bare føler at det skulle føles greit å få lov å stemme i stortinget nå som jeg har levd og jobbet i Norge i mer enn 10 år.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:10   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.124
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg skjønner poenget ditt der Skilpadda. Men det er langt mer som stortinget gjør en å vedtar lover.

Sant nok. Men jeg synes fremdeles det er riktig at det er et lands borgere som bestemmer hvordan landet skal styres som land, og at stemmeretten er knyttet til statsborgerskap, selv om jeg også synes det er helt OK at utenlandske borgere får medbestemmelsesrett på det lokale planet.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Dette er ikke noe jeg slåss for, jeg bare føler at det skulle føles greit å få lov å stemme i stortinget nå som jeg har levd og jobbet i Norge i mer enn 10 år.

Det kan jeg forstå. Og det er jo veldig bra at du er så engasjert i landet du bor i at du ønsker deg denne innflytelsen, synes jeg. Men det er jo også mange andre måter å påvirke på, om man ønsker det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 10:44   #27
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.392
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Jeg vil alltid være "norsk" av identitet. Akkurat som jeg er trønder, selv om jeg nå bor og stemmer på vestlandet.

Hva jeg ville gjort med statsborgerskapet ved en eventuell flytting er vanskelig for å meg å si, for det har jeg ikke tenkt særlig på tidligere. Men jeg ville nok akseptert å skifte statsborgerskap for å oppnå stemerett, eller veid fordelene ved et skifte tungt opp mot ulempene.

Å være norsk/svensk/kenyansk er mye mer enn fargen på passet. Som nevnt i første innlegg vil jeg også jobbe for at den norske identiteten skal åpnes for flere enn de som er etnisk norske gjennom flere generasjoner. Men det kan ikke vedtas i stortinget.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 18:43   #28
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Mannen min betaler skatt og er med på å holde det norske samfunnet i gang, og da skal han søren meg få lov til å stemme ved lokalvalget også. Hadde jeg bodd i Mexico i mange år, ville jeg også engasjert meg i lokale saker og ønsket at min stemme ville bli hørt.
Men du skrev det kanskje bare for å provosere? Det hørtes så usannsynlig ut å være fornøyd med å ikke delta i beslutninger som gjelder et samfunn der man selv er en aktiv aktør, uavhengig av fargen på passet.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:54   #29
Trolljenta25
Erfaren
 
Trolljenta25 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 896
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Sv: Stemmerett for utenlandske statsborgere

Ok, så jeg lærte noe nytt ved å starte denne tråden. Jeg trodde mannen min også automatisk fikk stemmerett på det nasjonale plan etter å ha vært bosatt her i 3 år, noe han altså ikke får. Så greit, da forandrer jeg synet mitt litt på det, etter å ha lest mange gode argumenter her. La ikke-norske statsborgere få lov til å stemme lokalt.

Men, jeg står fortsatt ved at stortingsvalg burde være forbeholdt norske statsborgere.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no