Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 09:33   #41
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg er selvfølgelig enig med Guava i at slike valg ikke er statiske. Men det er ikke så dumt å oppfordre til litt tankevirksomhet, de er gamle nok til det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:33   #42
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Hvorfor må man døpe seg for å bli konfirmert, da? Det måtte ihvertfall en jeg kjenner. Kunne godt tenke meg en kilde på at DNK konfirmerer et ikke-medlem som deretter heller ikke er medlem?

Fordi konfirmasjon er opplæring til det man er døpt til.

DNK konfirmerer pinsevenner, katolikker, ortodokse, metodister, baptister, you name it. Det spørres heller ikke om medlemsskap ved innmelding til konfirmasjon, kun til om vedkommende er døpt. Om dåpen har skjedd hjemme på et kjøkken i Russland, i sanden i Mali eller om det har skjedde i en kirke har mindre å si. Dåpen som sakrament er det viktige, ikke medlemsskapet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:34   #43
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.058
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg synes det er en fin anledning til å markere overgang til "litt mer voksen", samle familien og gjøre stas på ungdommen. Jeg valgte det som i min tid het borgerlig konfirmasjon, som nå heter humanistisk, og det var et veldig bevisst valg. Vi hadde blant annet kampanje for at HEF skulle få lov til å komme og holde informasjonsmøte på vår meget konservative ungdomsskole, der ledelsen egentlig tok for gitt at alle skulle konfirmeres i kirken og attpåtil hadde konfirmasjonsundervisning i skoletiden! Jeg husker det som en veldig interessant kursperiode, og fikk faktisk mye ut av det. Seinere har jeg hatt en periode som kursholder for HEF, og kjenner flere som har gjort og gjør det samme. Jeg synes de gjør en god jobb, og har også godt inntrykk av Humanistforbundet, der jeg og mannen er medlem, sitt konfirmantarbeid. Mine skal selvsagt få velge helt selv, men jeg håper såklart de velger ut i fra hva som føles rett og ikke ut i fra hva alle andre skal.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:35   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Fant dette på kirkens hjemmeside:
Det er ikke krav om at noen av foreldrene skal være medlem i Den norske kirke for at en ungdom kan velge å konfirmeres. Konfirmasjonstiden forutsetter ikke dåp, men den avsluttende gudstjenesten gjør det. Dåpen er en forutsetning for å delta i den avsluttende forbønnsgudstjenesten.

Ja nemlig og dåp er ikke det samme som medlemsskap i kirken. Mangfoldige ungdommer blir konfirmert hvert år uten å ha vært medlem i kirken eller bli medlemmer i kirken.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:35   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er selvfølgelig enig med Guava i at slike valg ikke er statiske. Men det er ikke så dumt å oppfordre til litt tankevirksomhet, de er gamle nok til det.

Ja, i tillegg til selve feiringen av ungdommen og "overgangsritet", så syns jeg det er fint at man benytter denne perioden da de fleste er ganske opptatt av ekstitensielle og etiske problemstillinger til å aktivt reflektere rundt dem. Både i å velge konfirmasjon/ikke konfirmasjon/borgerlig/kirkelig/ikke, og i de oppleggene de ulike trossamfunnene har. Jeg har vært konfirmantleder for HEF og det var utrolig flott å få være sammen med ungdommer i akkurat den alderen, og diskutere slike spørsmål med dem.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:36   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg synes stas er stas, og har i grunnen veldig lyst til å ha et "voksent" selskap for å feire Poden når han blir et par år eldre. Vi hadde ingen familiefeiring av ham da han ble født (og det ville han jo uansett ikke fått med seg selv), så jeg synes dette ville være hyggelig. Det trenger ikke være noe seremonielt knyttet til det for min del, og kjenner jeg ham rett, vil han ikke ønske det selv heller.

Klart man kan ha en fest når som helst, men jeg for min del ser godt poenget i å ha en slik fest omtrent på den alderen det er tradisjon for å ha en slik fest. Litt som at man selvsagt ikke trenger å feire folk man er glad i akkurat på bursdagen deres, men det faller seg gjerne slik at det er da man velger å gjøre det - litt fordi det er forventninger knyttet til det, og litt fordi det er et lettbegripelig påskudd for å gjøre det.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:37   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Lettbegripelige festpåskudd er alltid bra. (Mistenker fortsatt at det er derfor jeg er gift. )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:37   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Selv om jeg synes konfirmasjon som overgangsrite er utdatert mener jeg at konfirmasjon er viktig, flott og stas altså. Det betyr mye for mange ungdommer, men fokuset er nok mer forskjøvet til tiden framfor dagen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:39   #49
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Overgangsriter er viktig, det bevisstgjør (kanskje), knytter familien sammen (kanskje), og det er alltid stas med en fest.

Vår eldste har allerede lagt en imponderende mengde grubling ned i valg av konfirmasjon, dvs valg av livssyn. Hun har etter mye fundering (samt bekymring for hvem hun støter ved å velge slik og hvem hun støter ved å velge sånn) landet på borgerlig konfirmasjon. Jeg er like måtelig begeistret for ytterliggående HEF'ere som for indremisjonærer, men jeg synes konfirmasjonsoppleget de har er kjempebra. Jeg vet at min eldste kommer til å ha stor glede av det og kommer til å utvikle seg intellektuelt. Hun har godt av å treffe folk fra flere strøk i byen enn de hun treffer i jentekoret hun synger i.

Ellers blir det koldtbord og bunad, intet nytt under solen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:39   #50
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Uansett hva som er den offisielle funksjonen til den kirkelige konfirmasjonen, synes jeg jo det er en grei anledning for tenåringen til å tenke over hvor hun/han står livssynsmessig. Kristen? Ønsker humanistisk fellesskap? Ønsker ikke noe livssynsfellesskap? Men jeg synes altså det blir veldig lite interessant og funksjonelt om det ikke er et aktivt valg, men ren saueflokk.

Ja, absolutt!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:40   #51
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.545
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg synes dette er et av de første store valgene barna får ta på egne vegne og kunne ikke drømme om å legge meg opp i hva poden velger.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:45   #52
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Nei, du bekrefter ikke noe dåpsløfte. Presten ber for deg. Og kirka får en bekreftelse på at du fortsatt er medlem, det har du rett i. Men ikke på noe tidspunkt - dåp, konfirmasjon, osv - er det vel noe i DNK hvor man må si at man tror på noe som helst??

Du har rett, det ble tatt bort for mange år siden.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:46   #53
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja nemlig og dåp er ikke det samme som medlemsskap i kirken. Mangfoldige ungdommer blir konfirmert hvert år uten å ha vært medlem i kirken eller bli medlemmer i kirken.

Det skjønner jeg ikke vitsen med for ungdommenes del (det blir å bruke et trossamfunn som showroom for meg ), men enda rarere er at DNK synes det er hensiktsmessig. Men dette ble en sånn ting som jeg bare må finne ut av, så nå har jeg sendt dem en epost.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:49   #54
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Ikke annet enn at jeg synes det er en veldig hyggelig tradisjon. Konfirmasjonen har jo sånn sett mistet sin funksjon som overgansrite, for ingen regner jo konfirmantene som voksne eller tenker å sende dem til sjøs etterpå,men jeg synes det er veldig kjekt å få feire dem likevel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 09:49   #55
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det skjønner jeg ikke vitsen med for ungdommenes del (det blir å bruke et trossamfunn som showroom for meg ), men enda rarere er at DNK synes det er hensiktsmessig. Men dette ble en sånn ting som jeg bare må finne ut av, så nå har jeg sendt dem en epost.

DNK synes selvsagt alltid det er hensiktsmessig å gi trosopplæring? Det er ikke medlemsskapet som er viktig, men formidling av hva man tror på.
Når en katolikk velger konfirmasjon i DNK ender det veldig sjeldent opp med medlemsskap i DNK. Det er likevel ikke noe nederlag for DNK. Hvorfor skulle det være det?

Og showroom? 60 timers undervisning er da ikke showroom?

HEF krever heller ikke at konfirmantene er medlemmer ved konfirmasjonen. Er det også showroom liksom? Det høres rart ut synes jeg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:29   #56
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Så sant det ikke er genuint religiøst innhold i det (noe det selvfølgelig er for noen, men jeg tror det er et klart mindretall), synes jeg sant å si det er ganske tøysete, og jeg er ikke overvettes begeistret for borgerlig konfirmasjon heller, som jeg oppfatter som et nokså wishy-washy surrogat (). Jeg har dog ingenting imot fest og gaver og overgangsriter, så jeg har gjort det veldig klart for ungene mine at de ikke trenger å velge noen av seremoniene for å få festen. De står selvfølgelig helt fritt til å velge en av dem om de vil, men jeg vil veldig nødig at det skal være bare for gavenes skyld.

Jeg er så enig i dette! I min familie har vi tradisjon for å holde en "voksenfest" for ungdommen, en eller annen gang mellom konfirmasjonsalder og 18-årsdagen. Ikke jeg, da; jeg var en sau i flokken da jeg var 14, og ville gjerne konfirmere meg sammen med de andre (det var turer og samlinger og fellesskapet som fristet). Mine foreldre trakk på skuldrene, sa at det kunne jeg godt, men da måtte jeg bli døpt først. Så langt var jeg dog ikke villig til å gå, så det endte med at jeg ble borgelig konfirmert som den eneste på skolen. Måtte reise lange veier til kurset i regi av HEF, som forsåvidt var fint.

Ullungen skal (selvsagt) få velge selv, om hun vil konfirmeres eller om vi "bare" holder selskap, i vanlig konfirmasjonsalder eller nærmere 18-årsdagen.

Ellers synes jeg dette som Cathrine Sandnes skrev for mange år siden, oppsummerer godt det som for meg skurrer med dagens konfirmasjonsordning.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:31   #57
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Vi er katolske, og der er konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen. Siden jeg er oppvokst i utlandet, er ideen om markering av overgang til voksenlivet fremmed for meg. Skulle noen av barna mine ikke ønske å konfirmeres, synes jeg det er helt greit. Slik jeg har sagt før om dåp, bør det kun gjennomføres hvis man faktisk tror. Ideen om borgerlig konfirmasjon er enda merkeligere for meg, så det ville ikke naturlig for meg å arrangere en fest for en som ikke konfirmerer seg i kirken.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:34   #58
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg syns den kommentaren til Cathrine Sandnes var ganske frekk jeg. Jeg tror faktisk ikke alle konfirmanter bare gjør det for pengenes skyld. Jeg tror faktisk noen syns kursene de deltar på er nyttige og gir dem innsikt, at de syns det er hyggelig å bli gjort stas på og at de har tenkt gjennom hva de velger. Det er jo ikke slik at man er en sau bare fordi man velger noe etablert. Det kan være gjennomtenkt det også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:37   #59
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.906
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns den kommentaren til Cathrine Sandnes var ganske frekk jeg. Jeg tror faktisk ikke alle konfirmanter bare gjør det for pengenes skyld. Jeg tror faktisk noen syns kursene de deltar på er nyttige og gir dem innsikt, at de syns det er hyggelig å bli gjort stas på og at de har tenkt gjennom hva de velger. Det er jo ikke slik at man er en sau bare fordi man velger noe etablert. Det kan være gjennomtenkt det også.

Helt enig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-15, 10:37   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns den kommentaren til Cathrine Sandnes var ganske frekk jeg. Jeg tror faktisk ikke alle konfirmanter bare gjør det for pengenes skyld. Jeg tror faktisk noen syns kursene de deltar på er nyttige og gir dem innsikt, at de syns det er hyggelig å bli gjort stas på og at de har tenkt gjennom hva de velger. Det er jo ikke slik at man er en sau bare fordi man velger noe etablert. Det kan være gjennomtenkt det også.

Enig

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no