Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 21:11   #1
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Ifølge nrk.no har kjendisers sexliv blitt brettet ut på nett på sidene til barnimagen.com.

Sitat:

Det nyeste emnet for innleggene på «Kranglesiden» lyder:

«Da stemmer det da, at X har pult X.»

Statsviter Carl Erik Grimstad uttaler om saken:

Sitat:

- Det er redaktøren for nettstedet som må ta ansvar for å fjerne innlegg om kjendisers sexliv. Juridisk sett er det klart at redaktøren har et ansvar her, og jeg kan ikke forstå at seriøse medieeiere som Hjemmet Mortensen kan være tjent med å ha redaktører som dette gående fritt løs i sin egen portefølje.

En advarsel om at man bør ikke diskutere personer. Selv om jeg aldri har sett diskusjoner som nærmer seg disse her inne.

____

Så: Om noen skulle begå et overtramp, som f.eks å publisere Kåre Conradi bildene, og de ikke blir fjernet. Hvem står juridisk ansvarlig for det i et forum som dette? Forumeier (redaktør?) eller personen som har lagt ut innlegget?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:04   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Det faller inn under redaktøransvaret.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:19   #3
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Statsviter Carl Erik Grimstad uttaler om saken:

Det store spørsmålet er om statsviteren har sett på forumet det refereres til, eller om han uttaller seg på et generellt grunnlag basert på det han får referert av journalisten.

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Så: Om noen skulle begå et overtramp, som f.eks å publisere Kåre Conradi bildene, og de ikke blir fjernet. Hvem står juridisk ansvarlig for det i et forum som dette? Forumeier (redaktør?) eller personen som har lagt ut innlegget?

Den juridiske problemstillingen ift brukerstyrte nettsteder og fora er enda ikke testet ut, hverken i Norge eller andre land som jeg vet om. Nettsider som har et redaksjonellt innhold (vg, barnimagen, dinbaby, kvinneguiden osv) i tillegg til et forum tror jeg vil stille svakere enn et rent brukerstyrt nettsamfunn som her. Det er brukeren som selv står ansvarlig for det han eller hun skriver, og hvis det skulle bli tatt rettslige skritt mot noe noen skriver her på dette forumet så vil vi hjelpe påtalemakten med å identifisere brukeren.

Hvis du inviterer venner med deg på byen, er du som arrangør ansvarlig for hva selskapet ditt sier og gjør?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:43   #4
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Opprinnelig lagt inn av Artikkelen HI lenker til

Gunnar Bodal Johansen fra institutt for journalistikk mener denne saken illustrerer at vi må ha forhåndsredigering også av innlegg på internett.

- Nå er det jo sånn i Vær Varsom-plakaten at man slipper å forhåndsredigere chat-sider eller andre typer digitale meningsutvekslinger. Dermed kan man få hva som helst på trykk av søplete innlegg, sånn som vi har her, sier Bodal.

Jeg synes det er svært bekymringverdig at en person som jobber ved institutt for journalistikk ønsker å kneble yttringsfriheten. Hvor går grensen mellom å nekte et "søppelinnlegg" og å nekte et innlegg redaktøren ikke er enig i, og hvem skal bestemme hva som er søppel?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:23   #5
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Artikkelen sier ingenting om statsviteren kun har lest utdrag fra diskusjonene på nettstedet, eller om han virkelig har vært inne og sett hva som diskuteres.

Men akkurat sånn som innleggene som ble beskrevet i denne saken, er det å kneble ytringsfriheten om man ikke tillater dem? De fleste forum har f.eks regler mot å identifisere andre brukere med navn. Er det riktig å diskutere kjente folks privatliv da?

Jeg reagerer når folk på nett kommer med innlegg som "Da jeg jobbet for **** (kjendis), så opplevde jeg at h*n *******".

Sier man som kjendis fra seg ALL rett til privatliv, selv om du ikke har invitert journalister inn i stua di hjemme?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:44   #6
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Når jeg snakker om knebling, så viser jeg til han journalisten som mener at alle innlegg skal til forhåndsredigering før de legges ut på internett.

Om noen forteller hva som skjedde når de jobbet for den og den, syns jeg sier mer om den som deler dette enn den aktuelle kjendis. Om kjendiser har rett til privatliv? Klart det. Men for meg forutsetter det at kjendisen selv klarer å skille mellom sitt private og sitt offentlige liv.

Jeg argumenterer ikke for at den tråden det referes til er helt ok.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 14:14   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjendisers sexliv brettet ut på nett... (Om barnimagen.com)

Da tror jeg vi er helt enige, HP.

Men det kan være viktig å "oppdra" brukere til å forstå hva som er greit å legge ut, og hva som ikke er det. Nettikette (skal det være en ` en eller annen plass?) er til det beste for alle.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no