Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-12, 09:47   #1
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Jeg ønsker meg oppskrift på gode og sunne hamburgerbrød. Noen som har en god oppskrift?

  Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:49   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Kopierer innlegget mitt fra en annen tråd:

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskrift/fremgangsmåte fra trinesmatblogg.no, men altså modifisert den for å gjøre dem grove/mindre søte. I følge brødskala-kalkulatoren, så er de grove (3/4 på sirkelen).

Ca 500 gram siktet hvetemel
Ca 250 gram sammalt hvete, fin
Ca 200 gram sammalt rug, fin
Ca 50 gram hvetekli/kruskakli
50 gram tørrgjær
1 ts salt
2 ss sukker
100 gram romtemperert smør, i terninger
5 dl melk
2 dl vann

Ha alt utenom smøret i kjøkkenmaskin, og elte godt sammen. Skru ned hastigheten og elt inn én og én smørterning. Tilsett gjerne litt ekstra mel, til deigen ser smidig ut og slipper bollen fint. Dekk med plast og hev til dobbel størrelse.

Del deigen i passe store emner. Jeg fikk 36 små hamburgerbrød av denne deigen. Trill boller og klem dem flate på bakebrett. Etterhev i 30-45 min. Pensle med vann og strø på sesamfrø. Klem dem flate igjen om de har hevet for mye. De hever mye i ovnen også. Jeg liker dem flate, for da passer de bedre i matboksen.

Stekes på 225 grader, i ca 10 minutt. Jeg er dårlig på steketider, jeg tar dem når de ser greie ut.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:51   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Hva skjer om man hiver oppi smøret alt på en gang da? ?
Den oppskriften så super ut, så det skal testes allerede i dag.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:52   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Hva skjer om man hiver oppi smøret alt på en gang da? ?

Visstnok, så er det "trikset" med smøret som skal gjøre hamburgerbrødene ekstra myke og luftige. Og det skal sies at disse blir mykere enn den forrige oppskriften jeg hadde. Det skal også være veldig bra på bolledeig, men der har jeg best erfaring med å koke opp melk, smør og melis på forhånd.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:54   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Jeg prøver, så får vi se
Hamburgerbrødene må jo være litt myke, ellers er det ikke så godt.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:56   #6
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Det blir den beste bolledeigen hvis man gjør det sånn. Det kommer fra Schakenda og han har vel gått i 'lære' på åpent bakeri. JEG fikk til å lage knallgode kanelsnurrer, og jeg får ikke til noen ting til vanlig.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:57   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg prøver, så får vi se
Hamburgerbrødene må jo være litt myke, ellers er det ikke så godt.

Til "festbruk" har jeg i mye mindre grovt mel, og da blir de fnugglette og i følge poden "like gode som de i butikken". Men disse er hverdagsgodkjente, og følgelig tyngre i konsistensen. Men myke nok til at barna spiser uten en mine.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 09:58   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Ja, det var hverdagsbrød vi var ute etter - som kan få bli med i matboksen på skolen, med en grov fiskekake eller noe inni.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 10:01   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja, det var hverdagsbrød vi var ute etter - som kan få bli med i matboksen på skolen, med en grov fiskekake eller noe inni.

Ja, det er det disse er tiltenkt. Jeg har laget dem små, sånn at de passer til vanlige fiskekaker. Poden liker ikke når brødet stikker langt utfor fiskekaken. Jeg har dem liggende i fryseren, og tar opp to om kvelden om det er ønske om fiskeburger dagen etter.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-12, 15:02   #10
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på grove, og gode hamburgerbrød?

2 dl vann
1½ dl melk
25 g gjær
8-10 dl hvetemel
(jeg bruker å bytte ut halvparten av hvetemelet med grovere mel)
1 ts salt
2 ss olivenolje

egg til pensling
sesamfrø

Varm vann og melk til ca 37 grader. Bland det tørre i en bolle.
Bland vann/melk og olje inn i melblandingen og kna godt. Dekk til og la heve ca 45 minutter. Form til flate boller som legges på stekebrett. La etterheve ca 20 minutter.
Pensle med vispet egg og dryss på sesamfrø.
Stek ved 200 grader i 12-15 minutter.

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no