Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine frukt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-14, 07:45   #141
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har ofte frukt stående, men vi bør helt klart bli flinkere til å servere det. Gutta får ofte med seg oppskåret frukt i matboksen, eller kanskje ikke ofte.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 08:42   #142
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Her er forresten smoothie en mye brukt aktivitet når ungene har vennebesøk. Jeg lager skåler med diverse frukt og bær, setter fram juice, naturell yoghurt e.l., og lar dem blande selv, inkludert å kjøre blenderen (veldig viktig -og Eivor tar alltid på seg sine knallrosa hørselvern ). Så får de det i fine glass med sugerør, og koser seg med det til barne-tv.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 08:51   #143
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Frukt kan være dyrt, ja. Vi kjøper derfor nesten kun den frukten som er på tilbud. Ellers holder vi oss til bananer, epler, klementiner osv. I perioder kan det gå lenge mellom hver gang jeg kjøper frukt fordi pengene må gå til andre ting desverre.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 09:01   #144
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

De får frukt,men eldste er veldig sær og spiser bare epler, i perioder litt banan.
Minste spiser det han får servert.
Vi voksne spiser lite frukt,og det hender frukten blir liggende så lenge at søpla er neste.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:44   #145
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Her her de ikke så glade i rå grønnsaker, men i det siste må vi kjøpe en pose gulrøtter om dagen. Jeg må ha de mot svangerskapskvalmen, men siden jeg knasker i vei så vil ungene og ha. Det synes jeg er positivt.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:50   #146
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Ja, mine får frukt/bær - men ikke ubegrenset/fri tilgang. Har en som ikke kan styre seg i mengder på omtrent noe av mat og ei som sikkert kunne ha spist frukt istedenfor middag/annen kaloririk/proteinrik mat.

De får ett fruktmåltid i barnehagen; det er ett helt eget måltid to timer før lunsj i barnehagen. Så spiser de som regel frukt/bær med youghurt til kvelds - eventuelt bare frukt/bær. Kveldsen er så tett etter middagen, bare ca en time unna, at frukten/bæra nærmest er som en dessert.

Om det blir middag som kveldsmat eller det er en middag som er lite/ingen grønnsaker i så får de gjerne noe å knaske på når de kommer hjem fra barnehagen; frukt eller grønnsaker som f.eks sukkererter, gulerøtter, paprika osv.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:55   #147
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Her får snuppa gjerne koe fruk/grønnsaker etter bhg. De har frukt klokka to, og vi spiser middag fem. Mellom der er det som regel spørsmål etter noe snacks.
Detvarierer hva hun får da. Men lt fra agurk, mandler, til eple, banan, tomater eller gulrøtter. Gjerne litt forskjellig.
Når hun spiser noe slikt syns jeg ikke det gjør noe om hun ikke hiver innpå med middag heller.
Kveldsmat og frokost inneholder også gjerne noe frukt eller grønt. Men frokosten inntaes ofte i bhg. Der er det vel ofte havregrøt eller knekkebrød det går i.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 11:59   #148
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Ja! Vi har stort sett alltid bananer og epler og ungene får gjerne det oppskjært som mellommåltid hvis det er lenge til middag eller neste måltid. Blir vel i snitt 5-6 ganger i uka.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-14, 18:40   #149
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.732
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

I teorien har de vel fri tilgang, frukten står framme på kjøkkenbenken. I praksis har det vel knapt hendt at de (dvs Storesøster, Lillesøster er for liten uansett) har forsynt seg uten å ha sagt noe eller blitt oppfordret først. Vi har alltid noe frukt hjemme, og er i perioder flinke til å lage fat med forskjellig oppskjært, og så får de i barnehagen. Å droppe å kjøpe frukt fordi barna spiser det opp er for meg en veldig fjern tanke.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 08:13   #150
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Synnemor, bare en generell betraktning: Hva tenker du om mye spising mellom måltidene (kanskje særlig ift frukt) ut fra et tannhelseperspektiv?

Tannhelsemessig er mange mellommåltider ikke så heldig. Hver gang man spiser, synker ph-verdien i spyttet, og det tar ca en time etter inntak av mat før den normaliserer seg igjen. Spiser man stadig vekk, sier det seg selv at det blir lite tid med nøytral ph i munnhulen. Det er når ph-verdien er lav man får skader på tenner i form av karies og erosjonsskader. Frukt kan ofte være surt, og spiser man veldig mye av det over lang tid kan man få erosjonsskader av det.

Spiser man frukt som mellommåltid, kan man til en viss grad forhindre ph-fallet ved å innta f.eks. en ostebit eller melk etterpå.

Når så er sagt - dersom alternativet til frukt er sjokolade/snop som mellommåltid, hadde jeg satset på frukten Jeg spiser gjerne frukt dersom jeg har behov for et mellommåltid selv. Jeg tenker alt med måte - det er forskjell på å ta et eple som mellommåltid på vei hjem fra jobb og å småspise frukt i ett kjør hele dagen.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 08:15   #151
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Mine spiser masse frukt. Epler, bananer, kiwi, druer, appelsiner er noe av det det går mest av.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-14, 08:42   #152
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Noenlunde ubegrenset tilgang. Det eneste jeg sier noe på er når de stapper i seg masse rett før middag eller dersom de spiser mer enn sin del av en populær frukt/bær jeg har kjøpt slik at søsknene ikke får.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 10:26   #153
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har alltid frukt, men de forsyner seg lite.
De får med frukt hver dag på skolen, men boksen kommer ofte uberørt hjem.
I bærsesongen spise vi veldig mye bær.
De liker epler, banan og druer uten stein.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 10:58   #154
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Jeg er helt avhengig av å ha frukt i hus, siden jeg spiser mye frukt. Da blir det jo slik at barna mine alltid har tilgang til frukt også. Syns sjelden det virker som folk vurderer kilopris på feks godteri vs andre mer sunne varer.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 11:04   #155
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Her går det mest i :
Druer, vannmelon, epler, klementiner
Av bær: Blåbær, bringbær og jordbær.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 13:44   #156
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Det spises kilovis her i huset. Alltid med i matpakken, og gjerne litt frukt ved hjemkomst i tillegg.

Vi bruker mye blåbær, bringebær, jordbær, druer, banan, kiwi, pærer, epler, appelsin. Lite av steinfrukter som plommer, mango, fersken osv...

Har vi ikke spist opp frukten før neste ukehandling lager vi smootie av resten, noe som går ned på høykant.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 14:33   #157
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Jeg serverer ofte frukt/grønnsaker i forbinelse med måltid. Oppskjært, og gjerne før f.eks kveldsmaten kommer eller sammen med den. Så blir det ikke så mye mellommåltider.

Min spiser nok mest økologiske gulrøtter, har med på skolen hver dag - kommer endel hjem igjen, men det holder seg mye bedre enn frukt synes jeg og blir oftere spist opp

Ellers for tiden går det endel bringebær - kun ferske så litt dyrt men...

Banan, melon, kiwi og i perioder appelsin.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-14, 16:43   #158
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du barna dine frukt?

Vi har stort sett alltid frukt. Jeg synes ungene spiser mindre frukt nå enn da de var yngre, men nå er jeg ikke flink til å skjære opp og servere heller, da. Det går mest epler og bananer her.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no