Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er vi retro-generasjonen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-06, 20:09   #1
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er vi retro-generasjonen?

Altså; vi som er født på 70-tallet - driver vi å gjenskaper vår egen barndom for våre barn? Vi kler dem i retroinspirerte 70-tallsklær, kjøper klassiske leker til dem (brio togbane, treleker og ting vi igjenkjenner fra vår egen barndom) og leser Albert åberg, Astrid Lindgren, Thorbjørn Egner, Barbapapa osv.... Jeg mener ikke at vi alle går innunder denne kategorien, men er det ikke en utpreget tendens for tida?

Siri er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:11   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Jo.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:13   #3
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jo.

Jo?

Siri er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:14   #4
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jo?

Åja - du bekrefter påstanden min ja!

Siri er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:14   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Ja, jeg kjenner meg litt igjen der ja.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:18   #6
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Det tyder kanskje på at vi er godt fornøyd med vår egen oppvekst?

Siri er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:22   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Egners og Lindgrens verker er enda eldre, så jeg tror nok retrotendensene ikke er noe unikt for oss. Man vil vel alle videreformidle de gode opplevelsene? Den gode fortellingen?

~TM~ er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:25   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Det er nok nostalgien som tar oss.
Jeg vet i hvert fall at hvis jeg hører tittelen på en ny barnebok eller -sang så har jeg en tendens til å fnyse litt inni meg og tenke "den kan sikkert ikke sammenlignes med de kjente og kjære jeg vokste opp med!"

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 20:25   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Jeg har oppdaget at det som jeg følte meg alene om da jeg fikk eldstejenta for ti år siden er nå blitt in. Det irriterer meg litt. Det var hyggeligere å være sær enn en i mengden.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 21:18   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Det er vel ganske naturlig å bli mer enn litt nostalgisk når man får barn. Min mor overøste i hvert fall meg med bøkene hun hadde da hun var liten, og det gjør jammen jeg med mine unger også. Jeg synes det er litt fint, jeg. Og det virker som om varebransjen er mer oppmerksom på denne nostalgien enn den var da vi var små. Samtidig som vi kanskje vokste opp i en tid vi kan identifisere oss mer med enn mødrene våre. (Nå tenker jeg kvinnesak og likestilling her.) Og når det gjelder 70-talls-retro-barnetøy, er det jammen finere enn mye av den overfemininiserte rosa elendigheten som ellers er å få.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 21:25   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Nei, INGEN retroklær hverken på mor eller barn her i huset, men bøker, sanger, filmer ja!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv  
Gammel 15-12-06, 21:29   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Det er lite retroklær her i huset, men heller gode gamle treleker enn plastikkræl, og hvorfor kjøpe nye bøker når de jeg hadde som liten er like fine!

Selvsagt blir man nostalgisk når man får barn, og da vil man jo hente det frem de gode minnene og dele dette med neste generasjon.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 00:38   #13
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Jo.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 01:02   #14
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Litt retr blir det jo til.
Men briobanen ser jeg ikke på som retro, for det er jo noe som aldri har gått v moten (og ikke hadde jeg det som liten heller) Endel av Briobanen vi har her i huset er jo 11 år gammelt snart for eldste fikk det som julegave sin første jul.
Barneklær jeg selv hadde er det ikek så mye av her i huset.
Hanglider snipper er IKKE stilig, og var heller ikke det. Når man i tillegg kombinerer det med brune strikkavester så får jeg fortsatt grøssninger.
Heldigvis slapp jeg unna mye av det brune.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 11:31   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Her blir det nok bare bøker og tegnefilmer som kommer til å gå mye igjen.

Jeg er veldig glad i brio treleker og har mye briotog igjen fra jeg var liten. men vil ikke si det er nostalgi, bare gode trygge leker med god kvalitet. som er enkle og dekker barnets behov. Selv om jeg var glad i plastik leker selv når jeg var liten på slutten av 80 tallet begynnelsen av 90 tallet..

*føler seg ung*

Isolde er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 12:57   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Jeg tror, som TM, at dette ikke er noe som er typisk for 70-tallsgenerasjonen. Å finne tilbake til egne, gode barndomsopplevelser er en naturlig del av det å ha barn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 13:12   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tror, som TM, at dette ikke er noe som er typisk for 70-tallsgenerasjonen. Å finne tilbake til egne, gode barndomsopplevelser er en naturlig del av det å ha barn.

Jupp. I tillegg går trender i spiraler.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 17:05   #18
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Har aldri tenkt over det - men er nok temmelig retro, ja.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 18:35   #19
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Retro her og.

Min mor har spart på klær jeg brukte som liten. De bruker mine barn nå.
Min bror og jeg har en haug Brioskinner og vi har supplert med Thomas tog til guttene.
Jeg har bøkene fra da jeg var liten og leser dem for guttene.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)



Sist redigert av Hønni : 16-12-06 kl 23:34.
Hønni er ikke aktiv  
Gammel 16-12-06, 20:51   #20
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Er vi retro-generasjonen?

Hvertfall ikke retroklær her i huset.

Shakira er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no