Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Lengde slalåmski

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-16, 13:57   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lengde slalåmski

Hvilken lengde på slalomski skal man ha til en som er 125 cm?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-16, 14:10   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Det kommer litt an på hvilke type slalåmski de skal ha. Twintip skal være lengre (fordi de stikker opp i begge ender og har kortere lengde som treffer snøen) enn carving som skal være kortere.

Når det gjelder carving sier de at de maks skal nå til haka når man har på støvler (for nybegynnere). Da blir det fort 10-20 cm under kroppslengde.

Hvor erfaren barnet er spiller også inn.

Eldstemann her er 138 cm lang og har fått 135 cm twintipski.
Mellomste er 108 cm lang og har fått 100 cm carwingski.
Begge kjører helt fint på skiene.

Til en som er 125 cm lang ville jeg kjøpt minst 110 cm i carvingski og enda lenger i twintip.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-16, 14:18   #3
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Tusen takk kokosbolle. Han er helt nybegynner, og skal ha carvingski.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-16, 22:27   #4
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Tror de bør være under skulderhøyde på helt nybegynner. Hadde en i bakken i jula, og ski til haka var altfor lange, han fikk ikke til å ploge med de skiene. Byttet til kortere ski, til sånn omtrent brysthøyde, og voila, skiglede og mestring kom veldig raskt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-16, 22:41   #5
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Lillesøster er omtrent 125 og kan sikkert kjøre på skiene som er 87 cm i år også. Ifjor kunne hun ikke hatt noe lenger. For lange ski er drepen i starten.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 00:08   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Jeg er helt enig i at for lange ski er drepen for motivasjon, men 87 cm til en på 125 er for kort altså. Det er dessuten dårligere styring på de kortere skiene pga lite innsving. Vi så kjempestor forskjell på vår jente som gikk fra 87 til 100 cm fordi skiene var bedre og mer innsvingt.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 00:25   #7
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Lillesøster er 120 og har ski på 100. Hun er erfaren, men jeg hadde ikke valgt kortere til henne om hun var nybegynner. De lærere så fort, og med en gang de mestrer litt så blir ski på 90 alt for korte.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 00:27   #8
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.314
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Det er forresten mulig hun bytter til storebrorens gamle twin tip på 112 cm. I så fall har jeg et par 100 cm som hun har arvet fra storebroren. Og jeg kan muligens skaffe et identisk par. Skal jeg sjekke litt?

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 00:43   #9
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Vi innså i helga at snuppa sine 85 cm lange ski ikke kunne brukes da hun måtte opp i støvlestørrelse pga at det ikke gikk an å regulere bindingen langt nok, og i krisefarta tok jeg fram et par i 110 cm fra kjelleren siden vi var på tur i bakken. Hun er rimelig fersk i faget og ca. 118 cm uten støvlene på. Jeg trodde skiene kom til å bli altfor lange for henne, men hun håndterte de helt fint og klarte å svinge uten problemer. Det er carvingski.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 01:07   #10
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Jeg tror jeg hadde gått for minimum 110, de lærer det vanvittig fort.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-16, 13:35   #11
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Det er forresten mulig hun bytter til storebrorens gamle twin tip på 112 cm. I så fall har jeg et par 100 cm som hun har arvet fra storebroren. Og jeg kan muligens skaffe et identisk par. Skal jeg sjekke litt?

Ja veldig gjerne!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 22:25   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Cumulus: Hva endte du opp med av ski til ham?

Yngste er også 125 cm og jeg har et ønske om at vi skal teste slalom i påsken og lurer på å kjøpe brukt i stedet for å leie. Er det altså 110 cm ski han skal ha?

Hva med eldste på 164 cm? Hvor lange skal hun ha?

Ingen av dem har forsøkt slalom før.

Og - hvordan er skostørrelsene nå? Måles de i cm og ikke str nå? Hva ser jeg da etter når han må ha 33-34 og hun 41?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-16, 23:47   #13
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Mine tre eldste har twintip i ca. kroppsstørrelse. Nest yngste som er 114 cm kjører helt fint på carwingski som er 110 cm, selv om han startet med alpin i fjor.

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 00:17   #14
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Mine tre eldste har twintip i ca. kroppsstørrelse. Nest yngste som er 114 cm kjører helt fint på carwingski som er 110 cm, selv om han startet med alpin i fjor.

Min eldste datter fikk twintip i 1. klasse. De var 126 cm, nesten like høy som henne. Nå går hun i 9. klasse og bruker de fremdeles. Hun elsker skiene og vil ikke ha nye. Husker at hun fikk veldig god fart og at de var veldig stødige når hun begynte å bruke de. Korte ski er lettere å svinge med men gir ikke så god fart og glir kanskje ikke så godt?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-16, 13:08   #15
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Jeg synes å ha lest at en "regel" er 10 cm kortere enn kroppslengde, men jeg må innrømme at jeg med mine 1,73 kjører ypperlig på mine 1,54 lange ski. Minsta kjører som nevnt over her på 1,10-ski og er selv ca. 1,20 med støvler på. Vi har vært flere turer med henne i bakken, og hun kjører yppperlig på skiene sine.

millact: https://www.oslosportslager.no/magas...velge-344.aspx Her finner du omregningstabell i forhold til skostørrelse. Alpinstøvler er gjerne litt små i størrelse, selv har jeg 42,5 i støvler (27,5) for å ha strikkasokker i, og jeg bruker 39-40 i vanlige sko. Minsta har 33 i skostørrelse og 35,5 i alpinstøvler av samme årsak.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-16, 18:58   #16
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Millact: jeg fikk tak i 110 cm og de er perfekte!

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-16, 20:11   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Det kan tenkes vi bare leier i påsken om vi ikke finner brukt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-16, 15:35   #18
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Det koster jo SÅ mye å leie... det legges jo ut ting på finn daglig.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-16, 23:17   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Det koster jo SÅ mye å leie... det legges jo ut ting på finn daglig.

Ja, det kostet å leie i dag, men vi hadde det så gøy! Og lite brukt til salgs i mitt område. Skal heller se om jeg kan få tak i nå etter påske, enten brukt eller nytt på salg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-16, 23:17   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lengde slalåmski

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Millact: jeg fikk tak i 110 cm og de er perfekte!

Det var det min sønn brukte i dag, passe til ham også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no