Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-06, 23:59   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Teofelia. .

Unnskyld. Var ikke meningen å beskylde deg for noe, ass …

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:05   #42
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg kan farge håret ditt svart.. eller kanskje bleke det??
Klipper venner og kjente hjemme jeg.. har ikke så mye skrupler med det. Gubben jobber ikke svart, han har firma så da lønner det seg nok ikke nei.. men byttejobber er praktisk hvis vennene dine "kan" noe da. Mannen har nok hjulpet fler enn vi har fått hjelp tilbake.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:10   #43
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Det er da faktisk helt lovlig å betale inntil kr 1000 for en tjeneste/jobb uten at det er svart arbeid når det er snakk om småjobber. Vennetjeneste kan jo umulig være svart arbeid?

Har selv benyttet svart dagmamma en periode pga. at det var ikke noen andre alternativer og oppdrive, og kommunen hadde ingen barnehageplass til oss. Så litt ufrivillig så bare måtte vi.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 00:39   #44
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Det hender en kompis som er elektriker har hjulpet oss her, mot en hundrelapp eller fem.

Jeg har også jobbet svart. Jeg vasket for et eldre ektepar som ikke fikk hjemmehjelp fra kommunen. Damen i huset hadde -16 i syn, og mannen var heller ikke noe tess til å vaske. For min del spilte det ikke så stor rolle om det var sort eller hvitt, men det var mye enklere og mer lønnsomt for begge parter å ta det sort. I bunn og grunn hadde jeg ikke så dårlig samvittighet for å hjelpe dem.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 01:09   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har hatt svart vaskehjelp. Og så har vi fått en snekkernabo til å montere en kjøkkenbenk mot at han fikk overta skiboksen vår. Det er jo egentlig betaling, så det teller ikke. Men vaskehjelpen var svart. Utenom det har vi stort sett gjort alt etter loven.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 07:45   #46
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har blitt klippet av venner og betalt for det, og i løpet av 1 år så har det blitt over 1000 kr. Ellers så kommer jeg ikke på noe annet...

Men jeg har jobbet mye svart i min ungdom Vært barnevakt, jobbet for slekt i servicenæringen og ved siden av vgs i fiskeindustrien. Nå i ettertid, så syns jeg det er flaut og syns vel at de som ville at jeg skulle jobbe svart, ville utnytte ungdommer som billig arbeidskraft

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 11:42   #47
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har en gang i tiden vært svart dagmamma.

Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 12:34   #48
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Tja, har benyttet det ja. Hadde blandt annet svart dagmamma i ca. 1 år da det ikke var å oppdrive barnehageplass eller hvite dagmammaer. OG hadde jeg hatt råd så ville jeg hatt meg en svart vaskehjelp!!!!

Mannen og jeg har også hjulpet venner og fått hjelp av venner i forbindelse med flyttinger, oppussing osv. Det blir litt for sært at dette skal være svart arbeid.. har jo ikke "betalt" annet enn pizza og øl for jobben!

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 13:17   #49
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Har hatt svarte snekkere her, såvidt

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 13:21   #50
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Vi hadde dagmamma til storesøster når hun var liten. Jeg vet ikke om jeg var naiv, eller ung og dum, men tanken på at det skulle være ulovlig slo meg aldri.

Jeg har en altmuligmann så det meste her i huset fikser han selv, men det hender at vi ringer til en kompis som er elektriker når vi har problemer med det elektriske. Da får han noen hundrelapper for bryderiet.

Det som er litt dumt synes jeg, er når folk forventer at man stiller opp uten å ta betaling for de utgiftene man faktisk har. Vi hadde et transportfirma før, og hver gang noen skulle flytte så ble det forventet at vi skulle stille opp, for vi hadde jo lastebiler. Og vi stilte jo opp, men det er jo ikke gratis drivstoff på disse bilene, så når vi sa at vi stiller opp med det koster så mye i drivstoff så ble noen rett og slett fornærmet.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 13:59   #51
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg mener at loven går enda lenger her. Jeg mener loven krever at dersom man gjør en jobb innenfor sitt eget yrke skal man betale moms av det det ville ha kostet selv om man jobber gratis. Snekrer snekkeren en veranda til sin gamle mor skal hun da betale moms ut fra den timesatsen han normalt tar og ut fra det antall timer han har brukt på jobben. I teorien altså. Jeg tror du skal leite lenger etter noen som virkelig gjør dette her.

Jeg har hørt om en tømrer og en murer som måtte betale moms på all egeninnsatsen de gjorde når de bygget sin egen bolig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 14:06   #52
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er da faktisk helt lovlig å betale inntil kr 1000 for en tjeneste/jobb uten at det er svart arbeid når det er snakk om småjobber.

Ja det er snakk om 1000,- i løpet av et år?? Sto i avisa i dag om plenklipping.. 100,-gangen x 10ganger og så litt barnevakt itillegg så har man benyttet seg av svart arbeid..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 14:13   #53
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.314
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

.

I tillegg gjør vi innimellom avtaler med venner av typen: "Du fikser rørene på badet for meg, også fikser jeg PC-en din". Det er jo også en form for svart arbeid, men det føles definitivt ikke like galt som å betale noen svart.

Enig.

Vi har svart vaskehjelp, og det kjennes godt at hun kan ta alle pengene hun tjener hos meg, for de sender hun hjem til barna sine. Men av en eller annen grunn setter jeg en moralsk strek ved vennetjenester og vaskehjelp. Alt annet blir gjort hvitt hos oss.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 17:31   #54
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Jeg har hørt om en tømrer og en murer som måtte betale moms på all egeninnsatsen de gjorde når de bygget sin egen bolig.

Ja, det blir jo egentlig akkurat det samme og det er jo en sånn dusteregel at det rett og slett er med på å undergrave folks betalingsilje og forståelse for systemet

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 19:16   #55
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Elin og Nenne: OK, jeg tenkte ikke så langt som at man kan ha håndverkervenner.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 14:05   #56
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det beror på det samlede beløpet.

Du kan betale hvem som helst (med mindre de livnærer seg som selstendig næringsdrivende innenfor bransjen) 1000 kroner pr. år uten at de må skatte av det eller du må betale arbeidsgiveravgift for det,

Så hvis nabojenta sitter barnevakt en lørdagskveld i måneden, og får 100 kr gangen for det - Så har man benyttet seg av svart arbeid?!?!

Og hva burde man gjøre i et slikt tilfelle? Grensen for frikort er jo mye høyere enn 1000 kr, så skatt skulle hun kanskje ikke betale. Men sdet skulle altså betales arbeidsgiveravgift og moms?? Og hvordan gjør man det?

Det blir alt for avansert for meg.... Ikke rart at mange benytter seg av svart arbeid (enten de nå vet det eller ikke).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 14:17   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Ja, vi hadde svart dagmamma for noen år siden, vi har brukt svarte håndtverkertjenester, både fra venner og venners venner, vi har svart vaskehjelp og til sommeren skal vi ha svarte snekkere til utvendig husjobb.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 14:19   #58
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Ja,det har benyttet meg av, og gjør det fortsatt.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 14:24   #59
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Nei, gjør husarbeidet selv og annet vedlikehåndsarbeid gjør mannen.

Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 21:13   #60
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Svart arbeid, har du benyttet deg av det?

Jeg har aldri verken arbeidet svart eller hatt svart arbeidskraft.

Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no