Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-07, 16:48   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Det eksisterer kanskje en slik tråd allerede? I lys av Frost sin tråd om dårlige stykker, kom jeg på alle de GODE teaterstykkene jeg har sett. :elsker teater:

Hva med dere? Hvilke stykker husker du fordi de var så bra?

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 17:06   #2
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Jaaaa! Jeg kom ikke på noen ekstremt dårlige, men jeg har sett mange jeg gjerne skulle sett igjen. Elsker bra teater

Mitt favorittstykke er "De tre musketerer" som ble spilt på Nationaltheatret for noen år siden, men Mads Ousdal, Trond Espen Seim (før han ble kjent på ordentlig), Christian Skolmen og Jon Øigarden. Utrolig bra.

To tunge stykker, men ikke desto mindre interessante var "Speer" og "Copenhagen", begge om 2. verdenskrig.

"Maria Stuart" på Amfiscenen i 2004 med Laila Goody, Gisken Armand, Seim m.fl var også kjempebra.
Jeg husker også godt "Peer Gynt" med Per Jansen på Amfiscenen tidlig på 90-tallet. Jeg synes det var så bra at jeg så det to ganger

Har også fått med meg noen bra barneforestillinger, blant annet "Karlsson på taket" med Trond Fausa Aurvåg som en rå Karlsson. Mange småkommentarer som fikk de voksne til å gapskratte (som da han slukte et glass melk og sa "Må ha det, bare må ha det" - like etter at reklamen var kommet på tv)

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 17:08   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Det første som dukker opp i hodet mitt er Antons villfaring. Det var virkelig noe for seg selv. Og Tatt av kvinnen. Som gjorde mye av svært lite. Akkurat som bøkene til Loe (som jeg forøvrig er meget ambivalent til).

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 17:17   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Kardemommeby.

Peer Gynt.

Gråtass juleteater forestilling(hvert år før jul på Nøtterøy kulturhus)

Hoys sine teater forestillinger i Høyjord.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 19:18   #5
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

PIT 1996 (tror jeg): Carmen funebre av Teatr Biuro Podróży. Jeg glemmer det aldri. Det var en utendørs forestilling ved det nå nedlagte Porsgrunn mekaniske verksted, og en av hovedårsakene til at jeg har jobbet som frivillig i flere år under festivalen.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 19:28   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Min største teateropplevelse er (etter å ha sjekket) i 1981. Da var jeg 15 år. Bentein Bårdson i Hamlet. Jeg var omtrent i transe etter det og jeg har vegret meg for å se stykket siden. Branagh sin film fikk jeg dog med meg.

Ellers så hadde jeg en oppvekst spekket med teateropplevelser men har vært lite flink de siste årene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 19:29   #7
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Dangerous Liaisons med "The Royal Shakespeare Company" i Newcastle.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 22:09   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Opprinnelig lagt inn av kiddo, her.

To tunge stykker, men ikke desto mindre interessante var "Speer" og "Copenhagen", begge om 2. verdenskrig.

Vi så Copenhagen i NYC for seks-syv år siden, det var en minneverdig teateropplevelse. Ellers synes jeg f.eks. Vente på Godot på Nationalteatret i fjor (eller var det forfjor?) var stort.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 23:03   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Hobbiten, i Irland. Fantastiske skuespillere, med et eller annet kompani jeg ikke husker. :husker ikke:
Og Les Miserables i London var en opplevelse, selvsagt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 23:35   #10
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

"Bikubesong" av F. Grytten . Det beste jeg har sett !

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 00:17   #11
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.972
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Les Miserables, Phantom of the Opera og Miss Saigon. Alle sett i London.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 00:50   #12
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Det må vel være Miss saigon. Så stykket i London i 93 mener jeg å huske.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 09:37   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Åh ja! En Sporvogn til Begjær på Nationalteateret med Kjersti Holmen og Mads Ousdahl. Fantastisk skuespill.

Balletten Romeo og Julie i Operaen for ganske mange år siden. Richard Suttie danset rollen som Romeo og han danset kjærligheten til Julie så bra at jeg gråt.

Og en hel haug andre jeg ikke helt kommer på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 18:11   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Av teaterstykker jeg har sett i Norge, er det Glassmenageriet av Tennessee Williams (eller hvordan det nå skrives) som har gjort størst inntrykk på meg. Det var en helt enkelt oppsetting på Black Box på Aker Brygge - omtrent strippet for kulisser - og den traff rett i magen.

Ellers har jeg sett en god del musicals i London - og elsket Miss Saigon og Les Miserables -
for ikke å snakke om Chess, med Tommy Kjörberg og resten av origianlbesetningen - det var stort!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 18:37   #15
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.642
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Jeg har hatt mange flotte teateropplevelser. En av de største var nok da jeg så "Tanghost" på Parkteatret i Moss. Tror det må ha vært i 2005?

Et annet stykke som satte spor var "Lenz" som jeg så på Torshov i fjor. Venninna mi synes det var alt for sært, men jeg hadde i grunnen sansen for det.

__________________
LilleT
LilleT er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 18:42   #16
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.978
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Forbrytelse og straff på Thorsovteateret, med Kim Haugen - den råeste og lengste teateropplevelsen noen sinne.

Peer Gynt med Tomas von Brömsen - (kun tre eller fire skuespillere)fantastisk og veldig gripende. Teksten fikk masse plass.

Tango Bouenos Aires - ballettforestilling på Operaen - sterkt og gripende og vakkert.
Tryllefløyten med Maria Sølvberg - hun sang så vakkert at jeg gråt hver gang hun åpnet munnen. Da følte jeg meg lur etter hvert

Kommer sikkert på flere etter hvert.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 20:09   #17
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Phantom of the Opera i London og La Cage aux Folles med Dennis Storhøi (så den fire ganger ) er to av de beste jeg har sett, tror jeg. Appelsinene på Fagerborg på Centralteateret var veldig bra, og Chess-oppsettingen i Spektrum i høst var ikke helt bortreist den heller.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 20:51   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

"Vinter" av Jon Fosse, på Torshov med Røger, og "Til Damaskus" av Strindberg på Amfi, også med Røger, skiller seg ut.

Ellers var "Stones in his Pocket" på Torshov (Røger igjen ) riktig underholdende, jeg elsker the Smiths, så "Bikubesong" var strålende, Godot var interessant, og "Hvem er Ernest" på Hovedscenen ganske morsomt. Spesielt siden hele ensemblet fikk fniser‘n og brukte flere minutter på å ta seg inn igjen :shallow:.

Ellers furtet jeg gjennom antatt fantastiske Virginia Wolf. Vi hadde virkelig drittseter, så ikke hele scenen en gang. Jeg skjønner ikke at man kan selge sånt til full pris. :fremdeles sur:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 23:45   #19
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Jeg har hatt mine største teateropplevelser på Det Norske Teater:

*Bloddråpetrall: en énmannsforestilling med Ståle Bjørnhaug. Tekster av Kristofer Uppdal og med bakgrunnsbilder av Weidemann
*Bikubesong: var på premieren. En STOR opplevelse!
*Antons villfaring

Likte også Nattergalen (H.C Andersern) på Nationalteateret.

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 23:49   #20
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du sett et virkelig bra teaterstykke, da?

Jeg er stor fan av Eggum, så jeg burde selvfølgelig også skrevet Antons villfaring. Men jeg synes nok musikken var det aller beste med den

Samme med TanGhost, egentlig. Jeg må ha levd i Buenos Aires og danset tango til bandoneon i et tidligere liv. Det er nok mitt favorittinstrument.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no