Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva bør man få skrive på forum?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 13:03   #81
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg ventet på at noen skulle skrive det Skilpadda formulerte så fint, så jeg kunne signere. :lat og treg:

For sikkerhets skyld presiserer jeg at jeg også skriver generelt, da jeg har hatt tanker om dette ved flere anledninger.

Alle kan poste det de vil på forum. Jeg for min del har allerede valgt vekk et forum der det ble mye innlegg og svar skrevet i affekt, og med preg av at forfatterne overhodet ikke er mottakelig for annen respons enn bekreftelser. Det var mitt valg, og det ville vært tåpelig av meg å forlange at forumet skulle endre seg når det tydelig fyller ett eller flere behov for mange. Da er det jeg som måtte velge om dette var meningsfullt for meg å bruke tid på. Jeg setter pris på å bli utfordret litt mer på FP, og ville synes det var leit om forumet dreide for mye vekk fra den tildels reflekterte formen jeg ser her, og mot et "du er dom som et brød"-forum. At det er noen slike uttalelser, og noen diskusjoner som bærer preg av avreagering, er helt greit for meg. Jeg synes det bidrar til å holde temperaturen oppe og at det er positivt at de forskjellige forumistene viser personlige særtrekk, samtidig er jeg personlig glad det ikke er normen her.


(Skremmern, du vet jeg er redd for deg, ikke sant? Det lå ingenting mellom linjene her, jeg sverger.)

Sier de alle.

En liten avsporing, menneh ... Jeg er enig med deg, jeg. Jeg liker motstanden jeg får på FP, jeg liker å bli utfordret og flisespikket ihjel. Det har mye med måten FP styres på,tror jeg, for ledelsen har nå sett hva som ikke fungerer andre steder, og bruker sikkert av disse erfaringene i driften av sitt eget forum. Det jeg liker aller, aller mest, er at det eksisterer få "sånn er det bare"-regler. Man kan oute prikker, si det man mener (men man må regne med å måtte stå for det også), og man kan være direkte. (Å kalle noen domme som brø er helt sikkert sjeldent seriøst ment.) Man kan synge ut med det man har på hjertet, på godt og vondt, og det er unikt for FP. Jeg sier ikke at det er fryktelig positivt å gi noen inn, men man opplever hvert fall at folk er ærlige og rett frem med hverandre. På andre forum kveler man begynnende konflikter ved å slenger tråder i karantene, gi advarsler og utestenge. På FP får man lov å si det som det er, man stopper ikke konflikten før den får komme i gang, og det resulterer som regel i at konfliktene dør fort ut. Ingen sitter inne med noe, og kverning og oppgulp er kjedelig. På NM er forholdene helt annerledes, der opplever man såkalte "kjerringstikk" (grusomt ord, by the way), folk er utspekulerte og slemme med hverandre, og man kan alltid se at noe rører seg under overflaten. Så dagens moral må være: Spis grøten og bli ferdig med det!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 13:58   #82
Grey
sangfugl
 
Grey sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: For det meste sofaen. Av og til stolen.
Innlegg: 447
Blogginnlegg: 57
Grey er litt kulGrey er litt kulGrey er litt kul
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Jeg kjenner jeg på en måte har lyst å engasjere meg i denne tråden, men på en annen måte frister det mer å stå utenfor. Men jeg drister meg ut i det, og satser på at jeg har et eller annet å komme med.

Mange har sagt mye fornuftig om emnet, og jeg tror kanskje ikke vi er så uenige som vi av og til vil ha det. Nå er jeg uerfaren så det holder med forum, men jeg tenker at på forum, som ellers i livet, gjelder det å bruke sunn fornuft i møte med andre mennesker. I tillegg tenker jeg, som flere har sagt, at det kanskje stilles høyere krav til det som blir skrevet og ment i et forum, nettopp fordi man når man skriver har tid og anledning til å tenke seg om og moderere seg før man poster.
Samtidig syns jeg det må være lov å misforstå, men kanskje kan man da spørre HI om hvordan ting var ment før man eventuelt kommer med kritiske kommentarer til innholdet i innlegget.

Til slutt mener jeg at det egentlig ikke bør være grenser for hva man bør få lov å skrive om på forum. Foreldreportalen er stor nok til å kunne favne om de fleste tema, så får vi heller holde oss unna de trådene vi ikke føler for å delta i.

__________________
Jeg har gitt ordre om å vekkes når som helst dersom nasjonens sikkerhet er truet, selv om jeg sitter i et møte.
- Ronald Reagan -
Grey er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 15:49   #83
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Opprinnelig lagt inn av Grey, her.

Til slutt mener jeg at det egentlig ikke bør være grenser for hva man bør få lov å skrive om på forum. Foreldreportalen er stor nok til å kunne favne om de fleste tema, så får vi heller holde oss unna de trådene vi ikke føler for å delta i.

Veldig enig. Men mener også at de som poster innlegg må tåle å kanskje ikke alltid få de svarene de ønsker. Det blir litt "venninneklubb" her syntes jeg, om man skal hele tiden lodde stemningen og tenke hardt og inderlig på hva folk egentlig mener med innleggene sine. På lik linje som man får poste hva man vil, så må man også få svare hva man vil. Vil man KUN ha jattesvar så bør man ta det med venner man faktisk kjenner istedet syntes jeg da. Jeg føler litt at jeg har lov til å diskutere ting når det ligger her jeg (ja greit, ALT inviterer ikke til diskusjon, men om det er noe man vil påpeke da).

Om man skal sammenligne seg med RL: Nei jeg ville kanskje ikke svart en person på samme måte i RL, men jeg tror heller ikke fremmede mennesker hadde kommet bort til meg og "betrodd" meg ting de var redd for reaksjoner på heller.


Sist redigert av Joika : 19-08-08 kl 16:07.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 16:08   #84
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør man få skrive på forum?

Man selvsagt ikke lodde stemningen og veie ordene på gullvekt. Jeg tror, som sagt ikke problemet er der. Jeg tror det ofte handler om at folk tviholder på en ren og skjær misforståelse/feiltolkning. Og selv om man mener noe sterkt, så gir jo utfyllende/korrigerende informasjon noe med en? Med mindre man bare er her for å kverulere?

For å bruke him og meg som eksempel igjen. (Siden jeg regner med at hun skjønner at det er konstruert eksempel.)

Jeg synes det er full anledning her til at jeg kan bli rasende på him og mene at hun er den verste egokjerringa jeg har møtt på nett dersom hun skriver noe som gir meg det inntrykket.

Jeg synes det er flott at dette ikke blir sensurert bort, slik at him kan svare meg når jeg sier dette.

Og jeg synes det er en fin ting ved FP at vi ganske så sikkert ville ha fått oppklart dette i løpet av tråden. F.eks. ved at him poster noe som stiller saken jeg reagerte på i et litt annet lys, men også at FP er slik at det ikke ville være et stort prestisjetap for meg å trekke tilbake min første reaksjon, eller moderere den. Og kanskje si unnskyld for eventuelle kallenavn.

Hadde admin her kjørt en linje med sensur, ville vi kanskje ikke ha blitt så "høyrøstet", men vi ville nok ganske sikkert ha hatt et feil og dårlig inntrykk av hverandre som ville ha kommet frem gjennom småsyrlige, men "akseptable", kjerringstikk i andre settinger og skapt en småsur stemning. Gjerne full av blunke- og snillsmilefjes og sukkersøte spydigheter.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no