Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

To deilige eplepaier

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 20:59   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To deilige eplepaier

Siden vi har massevis av epler baker jeg for harde livet. Akkurat nå baker jeg eplepai med cheddarskorpe, det kommer bilder etterhvert. Litt nødløsninger, paiformen min var plutselig borte, så jeg bruker vanlig kakeform, og det blir litt rart. Så den ser litt "rustikk" ut.

Cheddarbunn
2 1/2 kopp (6 dl) siktet hvetemel
2 ts sukker
1/4 ts salt
6 ss smør, frosset i biter
3/4 (1,7 dl) kopp margarin (jeg brukte smør her også), frosset i biter
1 (2,4 dl) kopp raspet cheddar, gjerne engelsk, litt skarp cheddar.
6-8 ss isvann

Bland hvetemel, sukker og salt i en bolle. Ha oppi smørbitene, margarinen og cheddaren og bland det hele i en food processor. Har du ikke food processor kan du bruke to kniver, som du "skjærer" med, hver sin vei. Hold på med dette til blandingen ser ut som grovere, litt klumpete mel, med noen ertestore smørbiter. Hell seks ss med isvann over, og bland sammen med en gaffel. Henger ikke deigen sammen, prøv med 1 til 2 ss til. Kna deigen sammen, del den i to, klapp til to runde, store kaker, kle dem i plast og legg dem i kjøleskapet i minst to timer. Den kan ligge i kjøleskap i opptil tre dager, eller i fryseren i tre måneder.

Dryss mel utover en ren benkeplate og la deigen mykgjøres i romtemperatur i ca 20 minutter. Legg den på melet og dryss litt mel over. Kjevle ut deigen til en stor runding. Den skal være omtrent så stor som en LP-plate, og ganske tynn.

Rull deigen opp på kjevla og over på en kake- eller paiform, gjerne ganske dyp. Press deigen på plass, og la den henge ca en cm over kanten.

Kjevle ut den andre rundingen på et bakepapir, og putt både denne og formen i kjøleskapet mens du lager fyllet og setter ovnen på 190 grader.

Eplefyll:
1 1/2 pund (680 g) Golden Delicious, Fuji eller Cortland-epler (ca 4 medium)
1 pund (450 g) Granny Smith (ca 3 medium)
(jeg aner ikke hva slags epler jeg har, noen er veldig røde litt melete, og andre litt mindre røde ogharde, men de funker allikevel)
1 ss fersk sitronsaft (jeg brukte lime)
2 1/2 ss maisstivelse
1/3 kopp (0,8 dl) vanlig sukker
2/3 (1,6 dl) kopp sammenpresset lysebrunt sukker ( Demerara, ikke sånn klissete mørkebrunt. NB! Jeg tror forresten oppskriften blir like god hvis man bruker kun 1 dl sukker)
1 ts revet sitronskall (skal du ha dette i, bør sitronen være økologisk, slik at det ikke er masse rart i skallet. Jeg droppet det.)
1 ts kanel
1/2 ts revet muskat (jeg tok litt mindre)
1/2 ts salt
1/4 ts knust nellik
1 ss avkjølt smør, i biter

topping:
1 ss melk, for å glasere skorpa (Jeg brukte egg, hadde ikke melk)
1 ts sukker

Ta ut kjerna, skrell eplene og del dem i båter litt under en cm tykke. legg dem i en bolle, og vend dem i sitronsaften. I en liten bolle, bland maisstivelsen, sukker, brunt sukker, sitronskall, kanel, muskat og knust nellik. Dryss denne blandingen over eplene og bland godt. Bruk en skje og plasser blandingen i paiskallet. Dryss smørbitene over. Flipp lokket (den andre rundingen) over paien og ta vekk bakepapiret. Brett paideiglokket under paideigbunnen langs kanten, og klem dem sammen slik at det blir en litt pen kant. Bruk en skarp kniv, og skjær fem slisser i lokket, ca tre cm lange, slik at dampen slipper ut.
Pensle med melk og dryss sukker over. Stek paien midt i ovnen i en time, eller til skorpa er gylden. La den avkjøle seg, og server gjerne med vaniljeis. Enjoy!

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-09-17 kl 10:21.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 20:59   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Apple turnovers

Dette er sånne amerikanske småpaier som man kan holde i hånda. Deilige, delige!

Paideig:
2 1/2 kopp (6 dl) siktet hvetemel
1/4 ts salt
6 ss usaltet smør (eller vanlig smør, og dropp saltet), frosset i småbiter.
3/4 (1,7 dl) kopp margarin, frosset i småbiter
6-8 ss isvann.

Paideigen lager du nøyaktig på samme måte som over, bare dropp noen av ingrediensene.

Eplefyll:
1 1/8 pund (510 gram) granny smith (eller hvilke som helst andre epler).
1 ts sitronsaft
1 ss eplejus (eller eplelikør/eplesprit)
2 ss smør
1 ts revet sitronskall (jeg dropper dette denne gangen, forrige gang syns jeg det ble for sterk sitronsmak)
1/2 kopp (1,2 dl) sammenpakket demerarasukker
1/2 ts kanel
klype salt (eller ikke, hvis det er salt smør)
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller vaniljesukker)
2 ts vann

"Lim":
Ett vispet egg

Glasur:
1/2 (1,2 dl) kopp melis
1 ss helmelk

Skrell eplene, ta ut kjerna og skjær i små terninger. Bland dem med sitrnsafta og eplejusen (eplelikøren/eplespriten). I en stor panne, smelt smøret på høy varme, hell oppi epleblandingen og kok i fem minutter mens du rører hele tiden. Eplene skal være myke på utsiden, men fremdeles litt faste inni. Avkjøl helt før du blander det med sitronskallet, sukkeret, kanel, vaniljesukker, vann og evt. salt.

Sett ovnen på 200 grader, og ha to bakebrett klare med bakepapir på.

Del paideigen i to. Del hver del i fem, og kjevle hver del ut til litt mindre singelstørrelse/litt større enn en CD. Legg en litt mindre tallerken oppå, og skjær rundt kanten, slik at deigen blir helt rund. Legg den på plata, og gjenta dette med alle 10 bitene. Bruk en skje til å lege like mye eplefyll på hver runding. La det være ca halvannen cm deig rundt fyllet. Ikke legg på for mye fyll, da blir det vanskelig å sette dem sammen. Pensle kanten med egg, brett paideigen i to slik at du får en fyllt halvrnding, og klem kanten sammen med en gaffel. Pensle hele overflaten med egg, og skjær tre slisser med en skarp kniv.

Bak kakene i 20-25 minutter, til fyllet bobler gjennom slissene og deigen er gyllen. La de avkjøle seg på rist mens du lager glasur. Bruk en skje og hell glasur over de varme kakene. Server varme, eller romteperert. Kan oppbevares i kjøleskap i tre dager, og kan også fryses.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 26-08-08 kl 15:16.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:04   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 21:56   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Sånn, da ligger begge oppskriftene inne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 09:27   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To deilige eplepaier

OMG. Yum! Yum!

Nå må jeg bare finne noen med eplehage......

Takk for oppskrifter, glitter!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:00   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Det der såg godt ut. Takk for oppskrifter!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:11   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Værsego'! Paien ble utrolig god, faktisk. Jeg kunne med hell brukt en ost med enda skarpere smak tror jeg, den jeg hadde ble litt for likt slike osterundtstykker man kjøper i butikken.

Jeg tror forresten jeg skal lage opp fyllet til de små paiene, apple turnovers, og dermed få brukt opp de eplene jeg har liggende, men fryse det ned. Det er liksom litt begrenset hvor mye kake vi orker å spise. Men har jeg fyll liggende, kan jeg kjapt smelle sammen noe hvis det er nødvendig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:42   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To deilige eplepaier

- og jeg fikk lyst på eplepai også. Har du bilder, forresten?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:45   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Må det være de spesifikke eplesortene i den øverste oppskriften? Jeg har masse epler fra hagen, men jeg aner ikke hvilke sorter det er.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:47   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Må det være de spesifikke eplesortene i den øverste oppskriften? Jeg har masse epler fra hagen, men jeg aner ikke hvilke sorter det er.

Nei, som du ser så skrev jeg under: (jeg aner ikke hva slags epler jeg har, noen er veldig røde litt melete, og andre litt mindre røde og harde, men de funker allikevel)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 10:49   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, som du ser så skrev jeg under: (jeg aner ikke hva slags epler jeg har, noen er veldig røde litt melete, og andre litt mindre røde og harde, men de funker allikevel)

Ah, jeg leste ikke grundig nok ser jeg. I år skal jeg prøve å stagge den dårlige samvittigheten min og faktisk LAGE noe av alle eplene. Og disse oppskriftene så jo aldeles herlige ut.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 11:21   #12
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: To deilige eplepaier

gleder meg til bilder etterhvert!

*printer ut oppskrifter*

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 11:57   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Da er bilde på plass, ikke stylet eller noe, kun rett ut av ovnen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 14:59   #14
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Da er bilde på plass, ikke stylet eller noe, kun rett ut av ovnen.

I love it.

Sitat:

ikke stylet eller noe.

Betyr det at matstylisten din ikke stilte på jobb i dag altså?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:06   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

I love it. Betyr det at matstylisten din ikke stilte på jobb i dag altså?

Dårlig, ikke sant?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:06   #16
Thalia
Nysgjerrig
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 75
Thalia er litt kulThalia er litt kul
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Den siste må jeg definitivt prøve.

Men er det lov å spørre om hvor mye hvetemel det skal være?

Det står:

Sitat:

2 1/2 kopp dl) (6siktet hvetemel

Det betyr 6 dl., ikke sant?

__________________
Tvang er frihetens forstandige fetter.
Thalia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 15:17   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Opprinnelig lagt inn av Thalia, her.

Den siste må jeg definitivt prøve.

Men er det lov å spørre om hvor mye hvetemel det skal være?

Det står:

Det betyr 6 dl., ikke sant?

Oj, sorry! Der har markøren hoppet litt når jeg har skrevet. Men du har rett, det skal være 6 dl.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 00:06   #18
Thalia
Nysgjerrig
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 75
Thalia er litt kulThalia er litt kul
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Flott!

Da har jeg kjøpt inn epler av ymse slag. Gleder meg til å prøve. Takk for oppskrift.

__________________
Tvang er frihetens forstandige fetter.
Thalia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 19:36   #19
fjolla
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 1
fjolla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: To deilige eplepaier

Det der høres helt fantastisk ut

fjolla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no