Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fiskemiddager

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-09, 19:28   #1
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Fiskemiddager

Vi varierer altfor lite når det kommer til fiskemiddager, det blir stort sett laks i ovnen, fiskekarbonader eller fiskesuppe. Så, kom med din favorittoppskrift!

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:40   #2
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskemiddager

Isets fiskegryte
200 gram sei per person, i store terninger
2 store purreløk i ringer/hakket
1/2 - 1 pose gulrøtter, skrelt og i skiver
1 beger rømme
Salt, pepper og smør
Ha 2 stoore klatter smør (150-200 gram) i en gryte. La det smelte litt, og legg purren oppå. Legg seien oppå purren, og topp det hele med gulrot-skivene. Smør hele begeret med rømme utover gulrøttene, ha på litt salt og nykvernet pepper og legg lokk på.
La det surre på middels varme i vel en halvtimes tid, til gulrøttene er møre.
Rømmen, smøret og kraften fra grønnsakene lager en utrolig deilig saus.
Server med kokte poteter.
(Jeg bruker ikke så mye smør, også smuldrer jeg oppi en terning fiskebuljong)




Ovnsbakt laks med pesto og rømme (Iset)
4 ark alm.folie
4 laksestykker
1 ss pesto og 2 ss rømme per pakke
toppes med litt salt og masse sitronpepper.
Steikes i ovn eller på grill i ca 20 min.


Panert rødspette

Seibiff med masse steikt løk

Meksikansk rekegryte
2 løk
1 grønn paprika (jeg bruker to)
1 boks sjampinjong i skiver (200 g)
1 ss smør eller margarin
1 ss hvetemel
1 dl chilisaus (jeg bruker halvt Heinz chilisaus og halvt en sterk en)
2 dl husholdningsfløte (jeg bruker 3)
1 ts salt
1 krm hvit-eller svart pepper
1 krm kajennepepper (jeg smaker til, og har sikkert 1 ts)
2 1/2 dl langkornet ris (jeg koker 3-4 porsjoner ris til to stk)
4 ts presset limesaft
300-400 g pillede reker
3 ss appelsinjuice
1 dl vann
1 lime til pynt
1 pose nachos
revet ost

1. Skrell og hak løken. Skyll og rens paprikaen, og skjær den i strimler. La soppen renne av (jeg bruker av og til fersk sopp).
2. Smelt smør eller margarin i en lav, vid kjele. Tilsett løk og sopp. Fres blandingen i ca 3 min. Dryss mel over, og rør om. Rør inn paprika, chilisaus, fløte, salt og krydder. La retten koke uten lokk i 8-10 min.
3. Kok opp vann i en kjele. Tilsett ris og presset limesaft. La risen koke til den er ferdig.
4. Tilsett reker, appelsinjuice og vann i gryten. Kok opp. Ha i rekene helt på slutten, la dem bli gjennomvarme. Ikke kok for lenge, de blir fort seige.
5. Legg nachos utover et stekebrett, dryss over revet ost, og hiv inn i ovnen på ca 250 grader, da tar det bare et par minutter før osten er smeltet.
6. Legg rekeretten på et serveringsfat med risen ved siden av. Pynt med lime, og server straks.



Krepsehalesuppe

Deiligfisk (Mim)

400 g. frossen sei/torsk
1/4 pk frossen spinat has i en ildfast form
i blenderen kjører man:
1/2 beger matfløte
bladpersille
timian
basilikum (eller hva man har for hånden av friske urter)
1 fedd hvitløk
1/3 chili
salt og pepper

hell over fisken/spinaten og strø ost over over.
Stekes i ovnen på 200 C i 35 min.

*oppskriftet kommer*

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.

Sist redigert av Blåbær : 07-12-09 kl 19:56.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:52   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddager

Her blir det ofte fisk bakt i folie sammen med litt smør, løk og gulrøtter, eller det vi måtte ha av grønnsaker.

Hjemmelaget fiskegrateng er også godt, selv om jeg aldri lager det selv da.
Fiskeboller i hvit saus og.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 20:20   #4
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddager

Takk Blåbær, mye snadder der.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 20:26   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddager

Jeg vet det er å banne i kirken, men jeg nevner denne slageren allikevel siden det er en av ytterst få fiskeretter begge barna mine elsker:

1 pose Lofoten fiskesuppe (Toro)
- tilberedes med litt ekstra væske enn det som står på pakningen, inkludert et par dl matfløte

Kokes med gulrøtter og brokkoli i små biter. Mot slutten har jeg i fisk i terninger (ofte laks eller torsk) og lar det trekke. Helt på slutten har jeg i masse reker og kanskje en klatt lettrømme.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 21:27   #6
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Fiskemiddager

4-5 tomater og 1 purre surres i ca 1 dl fiskebuljong. Tilsett chili om du vil ha det ekstra sterkt. Salt og pepper. Legg i torskebiter og la det "koke" til fisken er klar. Server med poteter.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:37   #7
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fiskemiddager

Røkt kolje med kokte poteter og gulrøtter, smeltet smør med hardkokt hakket egg.
Favoritt hos store og små her i huset.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:39   #8
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskemiddager

Favoritten til barna og jeg må være laksefilèt, potet og gulrøtter innepakket i aluminiumsfolie. Og fiskekrydder. Står og godgjør seg i ovnen 1-2 timer på 170 grader.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 18:47   #9
Jaria
Aktiv
 
Jaria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 100
Jaria er litt kul
Standard

Sv: Fiskemiddager

Krydre laksefileter med sitronpepper, og stek i pannen. Hell over en boks craime fraiche og to skjeer soyasaus, og la det hele surre noen minutter. Serveres med poteter og agurksalat.

Jaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 19:04   #10
Fantomann
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
Fantomann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fiskemiddager

Jeg bruker å gjøre som MinaX, suksess hver eneste gang! Lett og kjapt å lage er det også.

Fantomann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 19:17   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fiskemiddager

Enkel fiskegrateng.

Fisk, pasta, gulrøtter, hvit saus, og sånn strø på toppen, schmack inn i ovnen og ferdig mens du gjør andre ting.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 19:32   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddager

Jeg lager ofte wok med laks eller torsk, masse grønnsaker, chili, hvitløk, div krydder (karri, koriander, etc.) og kokosmelk. Ellers har en gryte med torsk, mange av de samme krydrene, havrefløte og spinat, erter, eller hva en nå (eller ungene) liker, servert med dhal og ris, blitt populær her i det siste. Vet ikke hvor godt sånt fungerer med barn, da. En kan jo roe ned på chilien. En annen god gryte er med torsk eller sei, 1 boks tomater, løk, hvitløk (hvis en vil), "provencekrydder", salt og pepper, veldig enkel og grei og god med brød eller ris til eller for seg selv. Ymse av mine fiskevarianter kan du se her.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 20:25   #13
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.874
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fiskemiddager

Wok med laks er favoritt her også. Plukkfisk er også lettvint og greit.

Laget vi dette for litt siden. Litt mer krydret smak, men veldig godt. http://dinmat.no/Finn-oppskrifter/Op...i-spansk-salsa

__________________
09 & 13
venla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 20:38   #14
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskemiddager

Laksefileter i wrap med salat, grønnsaker og rømmedressing.

Makrellfileter, tomatsalat, rømme og poteter.

Juksebacalao: Seifilet i terninger, trekkes i godt krydret og saltet tomatsaus av hakked løk, hermetiske tomater og -puré. Ha i noen klunker olivenolje og sorte oliven og server med godt brød og salat.

En blokk frossen torsk legges i ildfast form. Hell over et beger creme fracihe, 1 dl vann, en buljongterning og hakkede rotgrønnsaker. Stekes i 40 min på 200 grader, cirka. Hvis du vil ha fest slenger du noen baconskiver på toppen når det gjenstår cirka ti minutter av steketiden.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 21:02   #15
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fiskemiddager

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Favoritten til barna og jeg må være laksefilèt, potet og gulrøtter innepakket i aluminiumsfolie. Og fiskekrydder. Står og godgjør seg i ovnen 1-2 timer på 170 grader.

Er det fryst laks du mener her Brenda? Tint laks blir vel veldig tørr etter 1-2 timer? Ganske så jomtrentlig steketid også da

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no