Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Spinatform

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 12:38   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spinatform



1 kg poteter
melk
salt
600 g spinatblader
1 ss olivenolje
2 fedd hvitløk, hakket
smør
150 g jarlsberg eller cheddarost, revet
pepper
4 egg
150 g parmasan, revet

Forvarm ovnen til 250 grader
Lag potetmos med smør og melk (kok poteter, mos og ha i litt smør og melk, salt og pepper)
Ha den over i en smurt ildfast form. Strø over osten.

Vask og la vannet renne av spinaten. La den krympe i ca 10 minutter sammen med hviløk og olje, til vesken har fordampet.

Fordel spinaten over potetmosen og osten. Lag 4 groper og ha ett egg i hver, strø parmasan over disse hullene.

Stekes i ovnen i 20 min på 250 grader. Lurt med en avlang form ellers vil eggene ta lenger tid.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:01   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinatform

Jeg lager innimellom noe ligende, men tilfører torsk.

Serveres med ris og blir tatt godt i mot av hele familien.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:02   #3
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinatform

Opprinnelig lagt inn av cuyahoga, her.

Jeg lager innimellom noe ligende, men tilfører torsk.

Serveres med ris og blir tatt godt i mot av hele familien.

Har du torsken oppi forma? Det hørtes helt nydelig ut.
Det så så godt ut, men jeg tåler ikke stekt og kokt egg, og uten det ble retten liksom bare et tilbehør for meg, ikke en hel middag.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:06   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinatform

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Har du torsken oppi forma? Det hørtes helt nydelig ut.
Det så så godt ut, men jeg tåler ikke stekt og kokt egg, og uten det ble retten liksom bare et tilbehør for meg, ikke en hel middag.

Ja, har torsken i forma.

Steker spinat, løk og eventuell hvitløk litt i stekepanne, tilsetter salt, pepper, muskat, sitron og fløte (eller noe annet meieribasert fra kjøleskapet, har prøvd med rømme, melk og creme fraiche også, og det går fint). Så heller jeg halve i ei ildfast form, legger i torsken, krydrer eventuelt den, og heller over resten av spinat-fyllet. Dekker med det jeg måtte ha av ost i kjøleskapet. Stekes i ovnen til fisken er klar, det tar ikke lang tid.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:14   #5
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinatform

Det der må jeg prøve altså.
Jeg lager ofte spinat og laks. Da steker jeg ikke spinaten først. Legger den i bunnen av ildfast form og legger laks oppå, så lager jeg en snadder"creme" av litt forskjellig med stavmikseren som jeg har oppå fisken sammen med svarte oliven. Kokte poteter til. Det er himmelsk.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 14:22   #6
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinatform

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Det der må jeg prøve altså.
Jeg lager ofte spinat og laks. Da steker jeg ikke spinaten først. Legger den i bunnen av ildfast form og legger laks oppå, så lager jeg en snadder"creme" av litt forskjellig med stavmikseren som jeg har oppå fisken sammen med svarte oliven. Kokte poteter til. Det er himmelsk.

Uh, det hørtes spennende ut. har du lyst å komme med litt mer detaljer. så skal jeg nok prøve den

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 18:06   #7
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinatform

Den er himmelsk den der Nip. Jeg skal lete frem oppskriften.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 18:19   #8
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinatform

Her er den. Jeg har fått oppskriften nedskrevet av en mannlig venn så den er meget kort men ikke vanskelig å skjønne.

Laks med spinat.

Legg laksefilet på en seng av spinat i en ildfast form. Masse spinat. Jeg bruker en hel stor pose så formen er helt toppet før jeg setter den i ovnen, spinaten krymper i ovnen.

Lag en krem (stavmikser) av:
2/3 beger creme fraiche
100 g fetaost
2 finhakkede charlottløk (jeg dropper denne)
3-4 ss soltørkede tomater (jeg bruker litt flere)
2 fedd hakket hvitløk
litt krydder, salt og pepper og hva du vil ha i.


Ha salt og pepper på laksen.
Fordel kremen oppå laksestykkene og stikk/fordel ca 1/2 glass med hakked svart oliven ned i kremen.

I ovnen på 225 grader i 20-30 minutter.

Server med kokte poteter.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 18:24   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.780
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinatform

Jeg liker spinat. Resten av familen er noe mer lunkan kan man si ...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 20:22   #10
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.039
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinatform

Kanskje jeg må teste ut noe fra denne tråden? Jeg liker spinat når andre lager det, men når jeg selv lager mat med spinat i så blir det helt krise og ikke noe godt. Skjønner ikke det der altså.

Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 21:27   #11
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinatform

Jeg elsker spinat, gubben spiser hva som helst så lenge det er masse smak i maten så her brukes spinat veldig ofte. Men jeg kjøper alltid fersk, har ikke prøvd meg på den som er frossen.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 14:11   #12
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinatform

Jeg laget den i går og den ble supergod!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 16:02   #13
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinatform

Jeg synes det funker bra med frossen spinat og frossen fisk av noe slag oppi en ildfast form og så heller jeg en blanding av creme fraiche + matfløte, hakket purre eller vårløk, hakket paprika, salt og pepper og kanskje dill, persille eller noe annet krydder over. Ost på toppen og serveres med ris, poteter, byggris, perlespelt eller pasta + salat.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no