Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg har fått mail fra ammehjelpen og ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 18:52   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.758
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått mail fra ammehjelpen og ...

... bringer oppfordringen videre:


Sitat:


Til alle som er interessert i amming.

Mødrene på Filippinene trenger vår støtte i kampen mot produsentene av morsmelkserstatning. Du kan signere oppropet her
Oppropet er formulert av deltagere på La Leche League’s 50 års jubileums konferanse i USA. Elisabet Helsing, Ammehjelpens ”mor” var til stede og er en av de opprinnelige underskriverne. Du trenger ikke å være medlem i Ammehjelpen for å signere.

Her kan du lese om saken i et sammendrag av en artikkel av Connie Levett fra den australske avisen The Sydney Morning Herald, oversatt av Kristine Hardeberg til Ammenytt nr 1/07

MORSMELKSERSTATNING GIR STOR PROFITT
- EN KATASTROFE FOR BARNA PÅ FILIPPINENE
WHO-koden som gir restriksjoner for markedsføring av morsmelkerstatning, ble delvis innført på Filippinene i juli 2006. Fra nå av skulle det ikke lenger være lov å drive reklame for morsmelkserstatning. I et land hvor morsmelkserstatning er det aller største konsumentproduket, større enn øl og mobiltelefonkort, har dette tatt mange år. Omsider fikk den lokale ammeorganisjasjonen, med helsevesenet i ryggen, også retten på sin side.
Selv om man gjennom helsevesenet har jobbet for å spre kunnskap om amming, har det vært et nesten umulig arbeid når kvinnene hver eneste dag kan se storslåtte TV-reklamer som viser hvor sunne, kjærlige og snille barna deres blir når de får den rette morsmelkserstatningen. I et land hvor UNICEF estimerer at 20-30 prosent av barna er feilernært, har ammingen gått drastisk ned de siste årene. I 1998 ble ca 25% av barna fullammet ved fire måneder, mens i 2006 gjaldt dette bare 16% av barna i den samme aldersgruppen.

WHO sier at omkring 16.000 barn dør årlig på Filippinene, som en direkte følge av nedgangen i amming.

Etter mange års jobbing fikk altså lokale ammeorganisjasjoner, med helsevesenet på sin side, omsider reglene forandret, slik at det nå skulle være forbudt med reklame for flasker og erstatninger. Men, produsentene av morsmelkserstatning anket saken til høyesterett. Representert av helse- og farmasøyt-foreningen, grunnla de anken på at slike regler hindrer fri handel, og at dette er et grovt overtramp. Da de igjen tapte, dro en gruppe fra helse- og farmasøyt-foreningen til USA, hvor de lobbyerte i den filippinske ambassaden i Washington. Omtrent samtidig ble det skrevet et brev fra det amerikanske handelskammeret til den filippinske presidenten, Gloria Macapagal Arroyo, hvor handelskammerets formann, Thomas Donohue, kritiserer implementeringen av WHO-koden, samt sier direkte at andre utenlandske investorer nok vil tenke seg om to ganger før de setter penger i et land som kan være så restriktivt.

Få dager etter prøvde morsmelkserstatningsfirmaene seg igjen i høyesterett, og ganske raskt ble koden midlertidig opphevet.

Der står saken i dag.

Vi håper på bred støtte fra Norge i denne saken. Takk for at du vil vise solidaritet med mødrene og barna på Filippinene!
Vennlig hilsen,
Anne Sigstad Ammehjelpen

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 19:29   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og...

Done.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 19:38   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og...

Har gjort det jeg også-

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 19:39   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og...

Jeg syns formuleringen "kampen mot produsentene av morsmelkerstatning" var uheldig.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 19:39   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og...

Done!!!

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 08:21   #6
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og ...

Signert!

Syke greier det her...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 14:35   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått mail fra ammehjelpen og...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns formuleringen "kampen mot produsentene av morsmelkerstatning" var uheldig.

Jeg også. Jeg mener - gudsjelov at de finnes!

Ellers signerer jeg uansett, for saken er god, om enn formuleringen var dårlig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no