Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Lære seg å strikke

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-23, 12:01   #21
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Det der så mer forståelig ut, Skilpadda, jeg må prøve når jeg kommer hjem. Bilder og tekst kan også være greit ser jeg ja.

Jeg regner jo med det går lettere etterhvert, men jeg har en vei å gå før det altså!

Når jeg bare kommer meg igjennom denne vrangborden er det vel bare rettstrikking resten av genseren omtrent, heldigvis!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 12:02   #22
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Og det er knotete til man har vent seg til det, det synes jeg også.

Sånn gjør jeg det og. Knot i starten, men det går seg greit til.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 16:29   #23
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg har ikke kommet igang enda. Jeg stod inne på garnbutikken og snudde. Orket ikke mer når jeg kom dit. Får gjøre et nytt forsøk en annen dag.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 19:02   #24
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Nå har jeg kjøpt. Når det står:
Strikk 8cm rundt i vrangbord ( 1 rett, 1 vrang)
Strikk 1 omg rett. Skal jeg da strikke flere runder som blir totalt 8 cm ?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 19:08   #25
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Nå har jeg kjøpt. Når det står:
Strikk 8cm rundt i vrangbord ( 1 rett, 1 vrang)
Strikk 1 omg rett. Skal jeg da strikke flere runder som blir totalt 8 cm ?

Ja. Vær forsiktig så arbeidet ikke blir vrengt når du tar sammen. Ofte kan det være greit å strikke de to første omgangene frem og tilbake før du føyer sammen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 19:28   #26
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Tar sammen? Strikker man ikke frem og tilbake?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 19:31   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Man pleier å strikke på rundpinne, så da strikket man rundt og rundt. Men akkurat vrangborden må de gjerne strikke frem og tilbake. Da må du bare sy litt til slutt, men det er overkommelig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 20:52   #28
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg har rundpinne. Så da skal jeg få endene sammen.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-23, 07:02   #29
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Du må høre med Camomilla (brukeren på FP). Hun stilte et tilsvarende spørsmål her inne, og nå, noen år senere, så kan hun trylle med pinner. Det er liksom bare å begynne.

Jeg anbefaler også designeren PetiteKnit. Hun skriver veldig gode oppskrifter og lager videoer som forklarer alt som er vanskelig. Hun graderer også etter vanskelighetsgrad, og de enkleste oppskriftene er virkelig enkle (og forklart med teskje).

Ååååå.
Trylle kan jeg ikke, fremdeles god å sparke meg på leggen…. Men det er som du sier, bare å starte.

Dette fikser du Propella.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-23, 09:59   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg avbefaler sokker i alle fall. Ikke at det er vanskelig, men det innebærer enten æ strikke med settepinner eller magic loop oh når du er ferdig med en, må du så sannelig meg strikke en til.

Og velg noe som har litt tykke pinner/tykt garn så du ser resultatet ganske raskt.

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 12:09   #31
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg er igang med novise genseren fra petiteknit. Det går sakte men sikkert fremover. Jeg har strikket og tatt det opp igjen mange ganger! Nå har jeg kommet et stykke på vei. Nå oppdaget jeg at jeg har mistet en maske. Tar man opp til man kommer til den masken eller strikker man videre ? Hva gjør man i så fall man den mistede masken?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 12:50   #32
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg er igang med novise genseren fra petiteknit. Det går sakte men sikkert fremover. Jeg har strikket og tatt det opp igjen mange ganger! Nå har jeg kommet et stykke på vei. Nå oppdaget jeg at jeg har mistet en maske. Tar man opp til man kommer til den masken eller strikker man videre ? Hva gjør man i så fall man den mistede masken?

Jeg lurer på det samme!

Ellers har jeg ikke kommet lenger enn til økning nr 2, og er ganske sikker på at maskeantallet ikke stemmer i forkant av økningen. Usikker på hvordan jeg løser det. Har jeg for mange kan jeg slå sammen to masker på tilfeldig sted? Har jeg for få kan jeg øke en ekstra maske et tilfeldig sted? Jeg aner virkelig ikke, og har ikke lyst til å rekke opp.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 12:54   #33
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg pleier å prøve å hente opp den mistede masken på en ekstra pinne og strikke den oppover til de andre om det går. Hvis man bare lar den være blir det er hull og det kan rakne videre nedover.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 12:54   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Om man tror at man klarer å fikse det så kan man bruke f.eks. en heklenål og med den "strikke" den oppover. Ellers er det bare å ta opp og begynne på nytt derfra.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 12:56   #35
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Her er en video som forklarer opphenting av mistet maske: https://youtu.be/MsruOKMIiKY

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 14:51   #36
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Oi, det så jo faktisk ikke så vanskelig ut. Jeg tror ikke jeg har mistet masker, men mulig jeg har strikket noen sammen. Får telle over senere i dag. Bruker man maskemarkører når man teller? Jeg kommer ut av det hele tiden og ser at det kunne vært lurt med et eller annet som markerer med jevne mellomrom.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 18:09   #37
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Bruk maskemarkør på hver 50-maske.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 18:33   #38
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Maskemarkører har jeg ikke. Hvor kan man kjøpe sånt? Noen som har tips til gode nettbutikker?

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 18:34   #39
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg endte opp med å ta opp igjen til den mistede masken. Heklenål har jeg heller ikke. Det bør jeg sikkert kjøpe.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-23, 18:41   #40
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Lære seg å strikke

Jeg begynte rett på med novisegenser som mitt første strikkeprosjekt. Den gang kunne jeg kun rettstrikk, trodde jeg. Viste seg at jeg strikket det også feil. Så jeg måtte lære meg alt helt fra begynnelsen og gikk gjennom youtube-videoer med Kimmie Munkholm, som jeg syns er den absolutt beste.
Petiteknit er genialt å starte med da det finnes hjelpevideoer til alle oppskriftene, og oppskriftene er så tydelige at du kan ikke gjøre feil.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no